Diaľničiari posúdia súťaže podľa princípu Hodnota za peniaze

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) na základe uplatnenia princípu Hodnota za peniaze uvažuje o ďalších zmenách v plánovaných a rozbehnutých verejných obstarávaniach, ale aj v uzavretých zmluvách.

10. 06. 2016

„Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme nie radi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt vo štvrtok pre agentúru SITA počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva.

Diaľničiari začiatkom júna informovali, že zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach. Rozhodli sa tak práve po vyhodnotení tendra podľa novej odbornej analýzy Hodnota za peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 mil. eur vrátane dane) bola chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici. Ak by predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD – Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.

NDS ešte vyhodnocuje cenové ponuky v užších súťažiach na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – juh (7,9 kilometra), D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km). Ponuky sa otvárali 17. mája a ak by uchádzači nemali námietky, mali byť podľa diaľničiarov vyhodnotené pôvodne do konca mája. „Zasadá komisia, ktorá hodnotí tieto projekty. Ako generálny riaditeľ do nej priamo nechcem, ani nebudem zasahovať. Komisia by mala vyhodnotiť všetky ponuky v priebehu budúceho týždňa. Následne budeme verejnosť informovať a pristúpime k rokovaniam o podpise zmlúv,“ priblížil Auxt.

Úsek D1 Prešov, západ – juh chce spomedzi troch otvorených ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur.

Na výstavbu D1 Budimír – Bidovce navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK – 197,44 mil. eur, pričom predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené ponuky piatich uchádzačov. Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec za najnižšiu sumu – 239,11 mil. eur. Je to však o 40 mil. eur viac ako odhadované náklady (199,12 mil. eur).

Auxt očakáva určité problémy pre revíziu vplyvov na životné prostredie pri stavbe juhozápadného obchvatu Prešova. „Nejde o zásadný problém ani z časového hľadiska.

Väčší problém vnímame pri stavbe D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde aj tá najnižšia ponuka je relatívne výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky. Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom,“ dodal Auxt.

Súťaže na uvedené tri diaľničné projekty sa začali ešte pred rokom. Majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili. Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...