Podnikateľ tvrdí opak, dôvodí zmluvou. Dostavbu diaľničného privádzača do Prešova v smere od Popradu sľubovala diaľničná spoločnosť ukončiť do konca septembra. Tento termín je však ohrozený. Výstavbu vraj blokuje známy prešovský podnikateľ Peter Jarkovský, ktorý tam má pozemky. Ten však oponuje a vraví, že práve on má záujem dohodnúť sa.
Prešov - Necelý osemkilometrový úsek diaľnice D1 pred Prešovom stavajú viac ako tri roky. Je už takmer hotový. Robotníci ešte pracujú na uložení posledných asfaltových vrstiev. Práce intenzívne prebiehajú ešte na križovatke Vydumanec pred Prešovom. Tá zabezpečí napojenie diaľnice na cestu I/18. V budúcnosti bude slúžiť aj na prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R3 a cestou druhej triedy v smere na Cemjatu. Rozpočet stavby bol naplánovaný na 3,3 miliardy slovenských korún (109,5 mil. €). Údajne ho dodržia.
Stále nedoriešená je však záležitosť vysporiadania pozemkov pod diaľnicou. Časť vlastní prešovský podnikateľ Peter Jarkovský. A vraj s ním nie je možná dohoda. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu, ak tým bude ohrozená dostavba privádzača, pristúpi NDS k vyvlastneniu. "Vlastník pozemkov nie je spokojný s cenou. Jeho požiadavka je neprimeraná," uviedol Choma. Podľa neho je cena znaleckého posudku stanovená na 4-tisíc korún (133 €) za meter štvorcový. "Jeho požiadavka je 24-tisíc korún (797 €)," dodal riaditeľ.
Peter Jarkovský o spomínanej cene nevie nič. Na tieto pozemky má vydané územné rozhodnutie ešte z roku 1998 na výstavbu autosalónu. Podľa znalca, ktorý mu urobil posudok v roku 2007, má pozemok hodnotu 3,3 tisíca korún (110 €) za meter štvorcový. "Je to pozemok, ktorý sa dá predať alebo využívať na podnikateľské účely," uviedol pre Korzár podnikateľ. To, že pýta vyše 20-tisíc korún, považuje za nezmysel. "Ak by mi dali 4-tisíc korún (133 €), do smrti som s direktorom kamarát," dodal. "Navyše, oni chcú iba polovicu celého pozemku. Ja im nechcem predať iba polovičku. Lebo druhú nevyužijem na stavbu autosalónu, je tam ochranné pásmo. Preto som žiadal, aby odo mňa kúpili celok," doplnil. Na margo vyvlastnenia skonštatoval: "Pristupujú k nemu už tri mesiace. Stále urobia nejakú chybu. Majú moc, robia si, čo chcú."
Jarkovský nám poskytol návrh kúpnej zmluvy, podľa ktorej mu NDS núka 41 eur za meter štvorcový plus 20-percentné navýšenie. "Keď odvediem daň, cena je 768 korún (25,5 €)," vypočítal.
Oslovili sme hovorcu NDS Marcela Jánošíka, aby vysvetlil nesúlad v cene, o ktorej hovoril riaditeľ, a návrhom kúpnej zmluvy, ktorú poslali vlastníkovi pozemkov. Trval na tom, že mu ponúkli cenu podľa znaleckého posudku, teda 4-tisíc korún (133 €) a zisťoval, odkiaľ máme návrh zmluvy. Po našej odpovedi skonštatoval: "Nebudeme sa vyjadrovať k pánovi Jarkovskému. Riešime ho normálnym spôsobom, nemáme záujem to riešiť cez médiá."
Na otázku, či je pravdou, že zvažujú v tomto prípade použitie neštandardných postupov, Jánošík uviedol: "Pracujeme na riešení, ktorého výsledkom bude fakt, že diaľnicu D1 na úseku Svinia - Prešov západ sprevádzkujeme, otvoríme a dovedieme ju do mesta Prešov."
Je súčasťou koridoru smerujúceho cez slovenské územie do Užhorodu na Ukrajine. V úseku Svinia - Prešov západ je súčasťou slovenského základného diaľničného ťahu. Po jej dobudovaní sa stane súčasťou európskej cesty E50.
Spomínaný úsek sa začína pripojením na cestu I/18 v Chminianskej Novej Vsi (okres Prešov). Trasa je vedená južne od štátnej cesty I/18 vedúcej od Popradu, súbežne s ňou vo vzdialenosti od 100 do 350 metrov. Súčasťou stavby je 6 mostov, z toho päť na diaľnici a jeden na vetve križovatky. Tie budú na stavbe dve, obe mimoúrovňové.
Veľké obojstranné odpočívadlo bude pri Malom Šariši. V rámci stavby vybudujú protihlukovú stenu vysokú 2,5 a dlhú 356 metrov. Dažďové vody budú odvedené kanalizáciou a po prečistení v odlučovačoch ropných látok budú vyústené do tokov. Na násypových a zárezových svahoch, na plochách trvalého záberu vysadia vegetáciu.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešov
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Prešovský unikát: Vstup na diaľnicu riadi semafor
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres
Hagyari: Chvíľu trvá, kým veľkú loď obrátime
Pavel Hagyari vidí budúcnosť Prešova optimisticky
"Nie som vševedko," tvrdí kandidát na primátora Pavel Hagyari
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.