Denník Pravda prinášal počas leta seriál Top cestné stavby o výnimočných rozostavaných, pripravovaných alebo plánovaných cestách, tuneloch či mostoch. Aktuálny a zároveň posledný diel je o diaľničnom obchvate Prešova, ktorý vytvorí diaľnica D1 a rýchlostná cesta R4.
Predchádzajúce diely boli o tuneloch Višňové a Korbeľka, tunelomoste na diaľnici D3 pri Žiline, nových mostoch cez Dunaj v Komárne a Bratislave, obchvatoch Košíc a Ružomberka a najvyššom diaľničnom moste na Slovensku, ktorý je na Kysuciach.
Vodiči jazdiaci cez Prešov majú v súčasnosti hlavu v smútku. Krajské mesto nemá vybudovaný diaľničný obchvat a denne po cestách vnútri mesta jazdia tisíce automobilov. Cez Prešov navyše prechádza cesta prvej triedy I/18, ktorá ešte stále zastupuje chýbajúcu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami.
Diaľničný obchvat Prešova bude pozostávať z diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4. Diaľničiari plánujú vybudovať severozápadný obchvat, no rýchlostná cesta nakoniec môže Prešov obchádzať aj z východu. Európska únia totiž poukazuje na potrebu prehodnotenia trasy.
Východný variant obchvatu bude lacnejší. Na druhej strane jeho príprava by výstavbu diaľnice odsunula o niekoľko rokov. „Investičná náročnosť kombinácie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 v prípade budovania východného obchvatu Prešova by mohla klesnúť až o 30 percent. Vysoké investičné náklady v severnom obchvate tvoria hlavne náklady a razenie a technologické vybavenie tunelov Bikoš a Okruhliak. Treba však pripomenúť, že východný variant rýchlostnej cesty R4 neprešiel procesom investičnej prípravy na NDS a aj napriek jeho nižšej stavebno-technickej náročnosti by existenciu obchvatu oddialil aj o viac ako tri roky,“ povedal Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Podľa súčasných plánov bude úsek rýchlostnej cesty R4 dlhý 14 680 metrov a bude obsahovať dva tunely. Kratší tunel Bikoš dosiahne dĺžku 1¤153 metrov. Dlhší tunel Okruhliak bude merať 1 913 metrov. „Úsek rýchlostnej cesty R4 od križovatky s diaľnicou D1 Prešov-západ až po križovatku v Kapušanoch je dokumentačne pripravený v rozsahu dokumentácie stavebného povolenia bez vydaného stavebného povolenia. V prípade alokácie finančných prostriedkov na výstavbu severného obchvatu Prešova by sa po vydaní stavebného povolenia, vypracovaní dokumentácie na ponuku a verejnom obstarávaní na zhotoviteľa stavby mohlo začať prakticky okamžite,“ hovorí Palčák.
Otázne je však financovanie úseku. Finančné prostriedky z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú vyčerpané. Navyše hrozí, že v budúcnosti Slovensko ďalšie eurofondy nedostane. „Na stavbu rýchlostnej cesty R4 Prešov-severný obchvat je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie, prebieha majetkovoprávne vysporiadanie. Po dokončení diaľnice D1 Prešov-západ, Prešov-juh a rýchlostnej cesty R4 Prešov-severný obchvat sa predpokladajú intenzity dopravy od približne 10 000 áut,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Obchvat bude denne využívať okrem osobných vozidiel aj tranzitná doprava prechádzajúca cez Slovensko zo severu na juh a naopak. „Podľa realizovaných smerových dopravných prieskumov z roku 2015 sa na prevádzkovanom diaľničnom úseku D1 Prešov-západ – Prešov-juh v roku 2020 predpokladá celková intenzita dopravy od 9 800 do 10 200 vozidiel za 24 hodín, z čoho viac ako 30 percent bude tvoriť nákladná doprava,“ hovorí Palčák.
Diaľničný úsek D1 Prešov-západ – Prešov-juh s dĺžkou 7 870 metrov, ktorý tvorí západnú časť obchvatu, chcú diaľničiari začať stavať ešte v tomto roku. Súčasťou úseku bude aj diaľničný tunel Prešov s dĺžkou 2¤244 metrov, osemnásť mostov a sedemnásť vetiev križovatiek.
Podľa Palčáka západná časť obchvatu odľahčí úseky ciest prvej triedy I/18, I/68, I/20 a I/80. Vzhľadom na aktuálnu hustotu vonkajšej dopravy v kolízii s vnútornou dopravou v meste a dosahované cestovné rýchlosti bude generovať významné užívateľské benefity hlavne v podobe úspory jazdných časov a prevádzkových nákladov vozidiel.
Juhozápadnú časť obchvatu postaví víťaz verejného obstarávania, ktorým je združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Firmy v súťaži ponúkli najnižšiu cenu vo výške 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola vyššia približne o 13 miliónov eur na úrovni 369,51 milióna eur.
Ak diaľničiari budú rýchlostnú cestu stavať podľa pôvodných plánov, kompletný obchvat Prešova bude dlhý 22 550 metrov. Doba výstavby úseku D1 Prešov-západ – Prešov-juh je stanovená na štyri roky. Kedy bude postavený aj úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov-severný obchvat, závisí najmä od finančných možností štátu.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Minister Érsek: Obchvat pri Prešove by sa mal začať stavať na jar
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne
Obchvat si zaslúžia aj Prešov a Košice
Vo Veľkom Šariši schválili predaj pozemkov pod rýchlocestu
Reči o výkupe pozemkov majú signalizovať, že sa blíži obchvat Prešova
Kam smeruje Prešov: Očami radnice, exprimátora, opozície i odborníkov
Rychlostní silnice R4 Prešov - severní obchvat
Severný obchvat Prešova by sa mal začať stavať v roku 2017
Štúdia na severný obchvat Prešova na R4 má byť hotová do konca marca
Diaľničný obchvat Prešova: Kadiaľ povedie a čo zmení v meste
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.