Stavebné povolenie pre stavbu dlho očakávanej diaľnice D1 Prešov západ- Prešov juh už bolo špeciálnym stavebným úradom pre diaľnice a rýchlostné cesty, teda Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, vydané. Ak proti povoleniu neprídu do konca marca žiadne odvolania, stavebné povolenie nadobudne právoplatnosť ešte tento mesiac.
PREŠOV. O prípadných odvolaniach rozhodne ministerstvo dopravy a ak všetky zamietne v 30-dňovej lehote, diaľničiari získajú definitívne stavebné povolenie do konca apríla.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) potom bude môcť začať proces verejného obstarávania na dodávateľa.
Zatiaľ nie je známy objem peňazí, ktoré majú byť na stavbu použité. Je tu však nádej, že stavba začne už tohto roku.
Trasa diaľnice pôjde cez katastre mesta Prešov, mestskú časť Solivar, obec Haniska a v Petrovanoch sa dobuduje Stredisko správy a údržby diaľnic.
NDS už pozemky, ktoré budú musieť na trase stavby zabrať, vysporiadala. Búrať sa bude len jeden rodinný dom v Prešove, 37 záhradných chatiek na Vydumanci, 28 garáží v Prešove, 8 objektov bývalého Poľnohospodárskeho družstva na Vydumanci, 8 chatiek Pod Wilec hôrkou, bývalá čistiareň odpadových vôd v Haniske, vodojem a unimobunka spoločnosti Eurovia v Prešove.
Pre časť Prešovčanov stavba prinesie riešenia, ktorých sa doteraz nemohli dovolať a v konečnom dôsledku im pomôžu.
Napríklad v časti Vydumanec obyvateľom Malkovskej ulice, kde sú rodinné domy aj záhradkárska osada.
Trasa diaľnice totiž pôjde cez údolie na most ponad ulicu Ku Brezinám, za ktorou bude západný portál dvojrúrového tunela, čo bude asi 500 metrov v smere do lesa od konca ulice Za Kalváriou.
Vznikne tam nová cesta, ktorú vybudujú pre potreby obsluhy tunela a záchranárske zložky.
Tunel v konštantnom klesaní vyjde Pod Wilec hôrkou v úseku medzi zástavbou rodinných domov a záhradkárskou kolóniou. Medzi nimi vznikne nová komunikácia dlhá asi 300 metrov a nahradí jestvujúcu časť ulice.
„Celé roky máme problematický prístup k záhradkám. Keď dlhšie prší, tak sa tu nedá autom ani dopraviť. Keď urobia poriadnu asfaltku, tak to bude oveľa lepšie,“ reagovala na možné zmeny Tatiana Kočíková.
Pod Wilec Hôrkou vo výške 25 metrov bude južný portál tunela a vznikne tam aj nový most ponad Torysu a železničnú trať. Približne v mieste, kde bola stará čistiareň odpadových vôd, teda ponad cestu do Hanisky.
Trasa začne postupne klesať na úroveň terénu pri konci diaľnice, kde je teraz zárez a robí sa na napojení na Košice.
Na Vydumanci vznikne v budúcnosti najväčšia diaľničná križovatka na Slovensku, bude trojúrovňová.
Projekt ju rieši ako vstup do mesta aj s vetvou pre budúci severný obchvat, teda R4 a prepojenie s ďalšími komunikáciami aj tou, po ktorej sa momentálne jazdí.
V tejto lokalite však vzniknú aj iné sprievodné objekty. Ďalší kruhový objazd na Margecany asi 200 metrov od terajšieho a odbočka na novú cestu pri záhradkách na Vydumanci.
Tá bude mať trasu poza záhradkársku oblasť ku Malkovskej, Skromnej a Zajačej ulici a ľudia sa potom budú môcť dopraviť domov už po novej komunikácii.
V opačnom smere sa zase predĺži Terchovská ulica a pribudne most, ktorý prepojí Vydumanec s Terchovskou.
Vznikne teda kvalitná komunikácia až na kruhový objazd a v budúcnosti tam bude možné riešiť aj zastávku MHD.
Na konci Terchovskej ulice ešte vznikne vodozádržné jazierko, do ktorého sa má v čase dlhodobejšieho dažďa odvádzať voda z diaľnice.
Obyvatelia ulice Ku Brezinám sa často sťažujú na ťažké autá naložené drevom. Ničia im údajne cestu, ktorá nie je vhodná na takú záťaž.
NDS pri stavbe diaľnice v trase súčasnej ulice urobí asfaltovú cestu popod diaľničný most a to zmierni ich doterajšie problémy.
Na ulici Za Kalváriou je turistická značka smerom na Kvašnú vodu, lesnú cestičku využíva veľa turistov aj hubárov, ale používa sa aj na zvážanie dreva. Tú teraz pretne diaľnica a vznikne tam asfaltka v dĺžke asi 1 kilometer, čo možno ocenia turisti aj cyklisti.
„Zvyčajne chodím na Kvašnú vodu z Vydumanca, ale je to dlhšia trasa. Spoza Kalvárie cez les je to bližšie a niekedy aj príjemnejšie, ale často je tam rozmočený terén a s bicyklom sa prechádza ťažko. Keď teraz bude cez les asfaltka, podľa mňa to priláka do rekreačnej zóny ešte viac ľudí,“ hovorí o ďalšej novinke Prešovčan Tomáš Sýkora.
Ulica Za Kalváriou sa predĺži až k portálu tunela, lebo v blízkosti vznikne tiež nádrž na vodu, v ktorej bude zásoba vody.
Tá sa má využiť v prípade požiaru v tuneli. Technická cesta k tunelu tak pomôže obyvateľom ulice za Kalváriou a lokalita získa veľký význam.
Na ulici Pod Wilec hôrkou, kde vyústi tunel, vzniknú v svahu serpentíny. Teraz je medzi domami a záhradkami akési esíčko, počas stavby diaľnice zmizne a ulica sa narovná.
Bude to obslužná komunikácia pre záchranárov a NDS tam plánuje ešte jeden most nad Torysou a napojí ho na cestu medzi terajším ZVL smerom do Hanisky.
Bude tam verejne prístupná cesta, ktorú budú môcť pohodlne využiť obyvatelia ulice Pod Wilec hôrkou pri výjazde do mesta.
Podľa projektu sa v križovatke Vydumanec napojí na predchádzajúci úsek diaľnice D1 a budúcu rýchlostnú cestu R4. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do tunela Prešov. Koniec úseku je v križovatke Prešov (juh) za obcou Haniska, kde pokračuje úsek D1 Prešov, juh – Budimír.
Dĺžka úseku je 7 870 metrov.
Plánovaný začiatok výstavby je rok 2015 a koniec 2019.
Vznikne križovatka Prešov západ, neúplná a Prešov juh.
Postaví sa 18 mostov.
Tunel s dĺžkou 2 244 metrov a odpočívadlo.
Dobuduje sa Stredisko správy a údržby diaľnic v Petrovanoch.
Tento úsek diaľnice bude zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50 a E 371 a bude súčasťou transeurópskej magistrály TEM 4 a TEM 7. Zároveň prepojí existujúce úseky diaľnice D1 Svinia Prešov, západ a D1 Prešov – Budimír.
Zdroj: NDS
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešov
Pribudne nových 56 km diaľnic. Problém bude stále pod Strečnom
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh
Zelená vlna upchatému Prešovu tak skoro nepomôže
Diaľničný obchvat Prešova začnú stavať najskôr o tri roky
Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obchvat Prešova
Nábrežnú komunikáciu v Prešove potiahnu k ZVL
Nové diaľničné sľuby sú opatrné
MDPaT: Plánujú zlúčiť NDS a Slovenskú správu ciest
Pre motoristov spustili nové úseky diaľnice D1
Diaľničná spoločnosť: Dostavbu obchvatu blokuje Jarkovský!
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres
Diaľničný vstup do Prešova ukončia do septembra
Potok pri stavbe diaľnice je plný odpadu
Dopravoprojekt získal zákazku na úsek D1 okolo Prešova
Kopce prevŕta ešte päť tunelov
Prešovský obchvat bude v roku 2014
Diaľnica sa blíži k východu pomaly
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.