Diaľničný privádzač pod Tatrami sa odkladá na rok 2019

Práce na privádzači Poprad - Kežmarok by mohla urýchliť slovensko-poľská kandidatúra na usporiadanie zimnej olympiády.

Kežmarok -  Druhá etapa preložky štátnej cesty I/67 medzi Popradom a Kežmarkom, ktorá má slúžiť aj ako diaľničný privádzač na D1 Mengusovce - Jánovce, mala byť podľa pôvodných plánov hotová už tento rok.

Realita pod Tatrami však vyzerá inak, cesta sa končí pred obcou Veľká Lomnica. Jestvujúca cesta I/67 prechádza cez zastavané územia obcí Veľká Lomnica, Huncovce a mestom Kežmarok.

„Má nevyhovujúce technické parametre, ktoré sú zdrojom dopravných nehôd a je predpoklad, že ich počet sa s narastajúcim dopravným zaťažením bude zvyšovať. Účelom výstavby druhej etapy cesty medzi Popradom a Kežmarkom je odklonenie dopravy mimo zastavané územie, čím sa zníži aj negatívny dopad účinkov dopravy na životné prostredie v intravilánoch dotknutých sídiel,“ uviedol prednosta Obvodného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák.

Meškanie má viacero príčin

Pokračovanie cesty sa malo stavať od roku 2008 a už v tomto roku sa mala strihať páska, doposiaľ sa ale s prácami nezačalo.

„Za šesť rokov sa zatiaľ dospelo iba k definitíve trasy cesty,“ zažartoval Ferenčák.

Ešte v marci 2007 sa vypracovala technická štúdia posudzujúca prevádzku danej cesty, v marci 2009 poskytol envirorezort záverečné stanovisko k vplyvom stavby na životné prostredie. To bola zároveň aj posledná aktivita vyvinutá smerom k výstavbe potrebnej dopravnej tepny.

Ako Ferenčák ďalej uviedol, pri pátraní po príčinách zdržania dostal odpoveď, že zo strany miestnych lídrov nebol prejavený dostatočný záujem. Pod meškanie sa tak podpísal nielen nedostatok financií, ale i časté zmeny územných plánov samospráv.

„Je pravdou, že aj procesy zmien územných plánov spôsobili toto zdržanie a varianty sa niekoľkokrát menili. Napriek tomu intenzita prípravy nebola taká, akú dostane teraz,“ podotkol primátor Spišskej Belej Štefan Bieľak (nez.).

Komplikáciou bude vysporiadanie pozemkov

Pred koncom minulého roka Slovenská správa ciest vyhlásila súťaž na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie pre stavbu. Víťaz súťaže bude mať na dodanie projektovej dokumentácie 13 mesiacov od podpisu zmluvy.

Až po dodaní týchto dokumentov bude možné požiadať o územné rozhodnutie, vypracovať dokumentáciu na stavebné povolenie, majetkovoprávne vyrovnanie a vydanie stavebného povolenia.

Samotné vysporiadanie pozemkov ležiacich pod plánovanou cestou bude podľa Bieľaka náročný proces.

„Problém, na ktorom môžu snahy stroskotávať, vidím v rozdrobenosti pozemkov v katastroch starých nemeckých obcí v tejto lokalite. Pár rokov sa budeme trápiť s prípravou, ale to je najzložitejšia fáza celej prípravy,“ povedal Bieľak.

Začať by sa mohlo o štyri roky

Druhá etapa privádzača nadviaže na už vybudovanú časť pri čistiarni odpadových vôd v Poprade-Matejovciach a končiť bude za mestom Kežmarok pred Pradiarňou.

Podľa nových odhadov by sa preložka cesty mala začať stavať v roku 2016 a dokončená by mala byť v roku 2019.

Jej súčasťou bude 11 mostov, úprava koryta rieky Poprad a štyri mimoúrovňové križovatky pred Veľkou Lomnicou, v Huncovciach v smere na Žakovce, pri Malom Slavkove a v lokalite Pradiareň za Kežmarkom v smere na Spišskú Belú. Orientačný odhad nákladov zatiaľ hovorí o sume 111 miliónov eur.

Výstavbe diaľničného privádzača môže pomôcť aj avizovaná spoločná poľsko-slovenská kandidatúra na usporiadanie zimných olympijských hier v roku 2022.

„Treba využiť túto príležitosť a urýchliť proces výstavby, pretože pri takomto veľkom podujatí je doprava jednou z priorít,“ dodal Štefan Bieľak.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...