Diaľničných známok sa predáva viac. Čo za tým je?

Elektronické známky sú úspešnejšie, ako boli nálepky. Pokuty za čiernu jazdu štát stále neposiela a od októbra by sa mali znížiť.

BRATISLAVA. Od vodičov, ktorí jazdia po slovenských diaľniciach, štát tento rok dostáva viac ako vlani. Za prvých sedem mesiacov mu zaplatili na známkach približne 65 miliónov eur. Vlani takúto sumu vybral až v októbri.

Národná diaľničná spoločnosť oznámila, že najvyšší predaj dosiahla v kategórii ročných elektronických známok pre osobné autá, ktorých cena je 50 eur. Do konca júla sa ich predalo približne 950-tisíc kusov, pričom takmer 90 percent kupujúcich jazdí so slovenskými poznávacími značkami.

„Na porovnanie, v prvých siedmich mesiacoch roka 2015 sa predalo zhruba 808-tisíc kusov ročných diaľničných nálepiek pre osobné vozidlá, čo znamená nárast o 15 percent,“ doplnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Darí sa všetkým typom

Vodiči kupujú aj viac krátkodobých elektronických diaľničných známok, teda mesačných, ktoré stoja 14 eur a desaťdňových, za ktoré platia 10 eur.

Do konca júla ich vodiči nakúpili približne 1,6 milióna kusov, z toho asi milión kusov majitelia áut so zahraničnými poznávacími značkami. Vlani sa ich za rovnaký čas predalo necelých 1,4 milióna kusov.

„Elektronizácia priniesla do života motoristov novú, pohodlnú možnosť nákupu diaľničných známok. Viac ako tretina zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku práve prostredníctvom webu či cez mobilnú aplikáciu,“ hovorí Michalová.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák za nárastom vidí zmenu systému predaja známok, ktoré si už vodiči nelepia na okná.

„Nárast sa dal očakávať. Elektronický systém generuje povinnosť zaplatiť známku. Keď nie sú kamery, odhaduje sa, že uniká až 40 percent z tržieb,“ súhlasí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Nárast tržieb, ako aj predaných známok však podľa bývalého investičného riaditeľa NDS Juraja Čermáka súvisí aj nárastom turizmu.

Za prvé štyri mesiace tohto roka Slovensko navštívilo 1,4 milióna dovolenkárov, medziročne ide o štvrtinový nárast.

Partner poradenskej spoločnosti KMPG Slovensko Ľuboš Vančo spresnil, že dôvodom je aj nárast ekonomickej aktivity na Slovensku.

Pokuty meškajú

Systém prevádzkuje spoločnosť SkyToll, ktorá vyhrala aj sporný tender na mýto. Zmluvu so SkyTollom štát podpísal vlani v septembri, lebo ponúkol najnižšiu sumu. Štát mu bude platiť 2,78 percenta z tržieb na elektronických diaľničných známkach.

S predajom známok problém nebol, ale systém neposiela pokuty čiernym pasažierom. Infomácie dostáva Národná diaľničná spoločnosť, ktorá však dodnes žiadnu pokutu neposlala.

Ministerstvo dopravy, z ktorého odchádza minister Roman Brecely zo Siete, aktuálne tvrdí, že finišuje s preverovaním a zeefektívnením systému a do niekoľkých týždňov by mal byť pripravený na prevádzku.„Systém kontroly úhrady elektronickej diaľničnej známky, ktorý prevádzkuje Národná diaľničná spoločnosť bude prepojený so systémom ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, pretože uplatňovanie sankcií je v kompetencii okresných úradov a orgánov Policajného zboru, ktoré nepodliehajú vecnej pôsobnosti ministerstva dopravy,“ napísali z ministerstva.

V parlamente je zároveň návrh na zmenu výšky pokút. Brecelyho vedenie ministerstva ich chcelo od októbra znížiť z 300 na 150 eur. Vtedy by tiež štát mal začať posielať pokuty, a to aj spätne.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...