Elektronické známky sú úspešnejšie, ako boli nálepky. Pokuty za čiernu jazdu štát stále neposiela a od októbra by sa mali znížiť.
BRATISLAVA. Od vodičov, ktorí jazdia po slovenských diaľniciach, štát tento rok dostáva viac ako vlani. Za prvých sedem mesiacov mu zaplatili na známkach približne 65 miliónov eur. Vlani takúto sumu vybral až v októbri.
Národná diaľničná spoločnosť oznámila, že najvyšší predaj dosiahla v kategórii ročných elektronických známok pre osobné autá, ktorých cena je 50 eur. Do konca júla sa ich predalo približne 950-tisíc kusov, pričom takmer 90 percent kupujúcich jazdí so slovenskými poznávacími značkami.
„Na porovnanie, v prvých siedmich mesiacoch roka 2015 sa predalo zhruba 808-tisíc kusov ročných diaľničných nálepiek pre osobné vozidlá, čo znamená nárast o 15 percent,“ doplnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Vodiči kupujú aj viac krátkodobých elektronických diaľničných známok, teda mesačných, ktoré stoja 14 eur a desaťdňových, za ktoré platia 10 eur.
Do konca júla ich vodiči nakúpili približne 1,6 milióna kusov, z toho asi milión kusov majitelia áut so zahraničnými poznávacími značkami. Vlani sa ich za rovnaký čas predalo necelých 1,4 milióna kusov.
„Elektronizácia priniesla do života motoristov novú, pohodlnú možnosť nákupu diaľničných známok. Viac ako tretina zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku práve prostredníctvom webu či cez mobilnú aplikáciu,“ hovorí Michalová.
Aj šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák za nárastom vidí zmenu systému predaja známok, ktoré si už vodiči nelepia na okná.
„Nárast sa dal očakávať. Elektronický systém generuje povinnosť zaplatiť známku. Keď nie sú kamery, odhaduje sa, že uniká až 40 percent z tržieb,“ súhlasí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Nárast tržieb, ako aj predaných známok však podľa bývalého investičného riaditeľa NDS Juraja Čermáka súvisí aj nárastom turizmu.
Za prvé štyri mesiace tohto roka Slovensko navštívilo 1,4 milióna dovolenkárov, medziročne ide o štvrtinový nárast.
Partner poradenskej spoločnosti KMPG Slovensko Ľuboš Vančo spresnil, že dôvodom je aj nárast ekonomickej aktivity na Slovensku.
Systém prevádzkuje spoločnosť SkyToll, ktorá vyhrala aj sporný tender na mýto. Zmluvu so SkyTollom štát podpísal vlani v septembri, lebo ponúkol najnižšiu sumu. Štát mu bude platiť 2,78 percenta z tržieb na elektronických diaľničných známkach.
S predajom známok problém nebol, ale systém neposiela pokuty čiernym pasažierom. Infomácie dostáva Národná diaľničná spoločnosť, ktorá však dodnes žiadnu pokutu neposlala.
Ministerstvo dopravy, z ktorého odchádza minister Roman Brecely zo Siete, aktuálne tvrdí, že finišuje s preverovaním a zeefektívnením systému a do niekoľkých týždňov by mal byť pripravený na prevádzku.„Systém kontroly úhrady elektronickej diaľničnej známky, ktorý prevádzkuje Národná diaľničná spoločnosť bude prepojený so systémom ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, pretože uplatňovanie sankcií je v kompetencii okresných úradov a orgánov Policajného zboru, ktoré nepodliehajú vecnej pôsobnosti ministerstva dopravy,“ napísali z ministerstva.
V parlamente je zároveň návrh na zmenu výšky pokút. Brecelyho vedenie ministerstva ich chcelo od októbra znížiť z 300 na 150 eur. Vtedy by tiež štát mal začať posielať pokuty, a to aj spätne.
Bez diaľničnej známky malo ísť už vyše osemstotisíc vozidiel
Nižšie pokuty za e-diaľničné známky už od júna sú nereálne
Pokuta za jazdu bez diaľničnej známky by sa mala znížiť
Pokuta za čiernu jazdu po diaľnici bude nižšia
Pokuty za e-známky stále nechodia, Brecely hľadá riešenie
Mýto sa v EÚ nezadržateľne rozširuje
Vďaka elektronickým známkam vyberá štát za diaľnice viac, než odhadoval
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.