Diaľnicu do Trnavy rozšíria o štyri roky

Má bratislavský dopravný problém vôbec nejaké riešenie? "Dokončiť obchvat - nultý okruh so šiestym mostom cez Dunaj a tunelom popod Karpaty. Cez Bratislavu by tak už neprúdila tranzitná doprava a nespomaľovala by premávku," naznačil Jánošík.

Po roku 2011 by mala byť jedna z najvyťaženejších slovenských tepien, diaľnica z Bratislavy do Trnavy, priechodnejšia, bezpečnejšia a trvácnejšia. Zabezpečia to dva nové pruhy, pevné betónové zvodidlá a tiež betónový koberec, ktorý znesie toho viac ako asfaltka. Kým sa to však všetko podarí, vodiči budú musieť strpieť zápchy. A je tiež otázne, či vôbec zápcham odzvoní.

Práce na diaľnici sa rozbehnú v roku 2009. Cestári rozšíria približne trinásť kilometrový úsek od križovatky pri Senci po hranice hlavného mesta - šesťpruh by sa mal končiť približne pred zónou s obchodnými centrami (Avion, Ikea). Tu bude diaľnica „priškrtená" na štvorpruh, nasledujúci úsek sa rozšíriť jednoducho nedá, rovnako ani Prístavný most. A práve to môže spôsobovať vážne dopravné problémy.

Dokonca aj správca diaľnice, Národná diaľničná spoločnosť, sa obáva výsledného efektu rozšírenia autostrády. "Tesne pred mestom vznikne nepríjemný lievik, keď sa šesť pruhov bude vlievať do štyroch. Ranné zápchy, ktoré sa doteraz tvorili až niekoľko kilometrov pred Bratislavou a postupne sa rozpŕchli na jednotlivých výjazdoch, tak dotiahneme rovno do mesta," domnieva sa hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Má potom bratislavský dopravný problém vôbec nejaké riešenie? "Dokončiť obchvat - nultý okruh so šiestym mostom cez Dunaj a tunelom popod Karpaty. Cez Bratislavu by tak už neprúdila tranzitná doprava a nespomaľovala by premávku," naznačil Jánošík.

Neľahké bude však aj samotné rozširovanie diaľnice. "Prekážkou sú najmä premostenia, ktoré boli projektované na štyri pruhy," upozornil Jánošík. Podľa neho existuje len niekoľko možností, ako cez ne viesť šesťpruhovú diaľnicu.

"Buď sa tretí pruh postaví medzi pylónom a násypom, alebo sa bude most obchádzať, prípadne sa premostenie zbúra a postaví sa nové, širšie." Takto sa však výsledná rekonštrukcia magistrály značne predraží. Predpokladané náklady zatiaľ dosiahli takmer tri miliardy korún. Na ostatných častiach sa diaľnica rozšíri pomerne jednoducho - zmenší sa stredový pás, odstráni sa zeleň a niekoľko centimetrov sa uberie aj z krajnice. Oceľové zvodidlá sa nahradia pevnejšími, betónovými.

Betónová bude aj nová vozovka. "Hoci vstupné náklady sú v porovnaní s asfaltkou vyššie, neskoršia údržba betónového povrchu je podstatne lacnejšia. Moderné betónové vozovky už spĺňajú aj hlukové normy," dôvodil Jánošík. Súčasťou projektu rozširovania diaľnice z Bratislavy do Trnavy je aj stavba troch nových križovatiek - pri Vajnoroch, Triblavine a Senci.

Aj napriek spomínanému problému s "lievikom" si Národná diaľničná spoločnosť sľubuje najmä zvýšenie výkonnosti diaľnice a tiež zlepšenie pohodlia a bezpečnosti jazdy. No ešte prv, ako sa to vyplní, budú musieť šoféri znášať prinajmenšom tri roky trvajúce zápchy. Počas výstavby totiž premávku budú musieť výrazne obmedziť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.