Diaľnicu do Trnavy rozšíria o štyri roky

Má bratislavský dopravný problém vôbec nejaké riešenie? "Dokončiť obchvat - nultý okruh so šiestym mostom cez Dunaj a tunelom popod Karpaty. Cez Bratislavu by tak už neprúdila tranzitná doprava a nespomaľovala by premávku," naznačil Jánošík.

Po roku 2011 by mala byť jedna z najvyťaženejších slovenských tepien, diaľnica z Bratislavy do Trnavy, priechodnejšia, bezpečnejšia a trvácnejšia. Zabezpečia to dva nové pruhy, pevné betónové zvodidlá a tiež betónový koberec, ktorý znesie toho viac ako asfaltka. Kým sa to však všetko podarí, vodiči budú musieť strpieť zápchy. A je tiež otázne, či vôbec zápcham odzvoní.

Práce na diaľnici sa rozbehnú v roku 2009. Cestári rozšíria približne trinásť kilometrový úsek od križovatky pri Senci po hranice hlavného mesta - šesťpruh by sa mal končiť približne pred zónou s obchodnými centrami (Avion, Ikea). Tu bude diaľnica „priškrtená" na štvorpruh, nasledujúci úsek sa rozšíriť jednoducho nedá, rovnako ani Prístavný most. A práve to môže spôsobovať vážne dopravné problémy.

Dokonca aj správca diaľnice, Národná diaľničná spoločnosť, sa obáva výsledného efektu rozšírenia autostrády. "Tesne pred mestom vznikne nepríjemný lievik, keď sa šesť pruhov bude vlievať do štyroch. Ranné zápchy, ktoré sa doteraz tvorili až niekoľko kilometrov pred Bratislavou a postupne sa rozpŕchli na jednotlivých výjazdoch, tak dotiahneme rovno do mesta," domnieva sa hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Má potom bratislavský dopravný problém vôbec nejaké riešenie? "Dokončiť obchvat - nultý okruh so šiestym mostom cez Dunaj a tunelom popod Karpaty. Cez Bratislavu by tak už neprúdila tranzitná doprava a nespomaľovala by premávku," naznačil Jánošík.

Neľahké bude však aj samotné rozširovanie diaľnice. "Prekážkou sú najmä premostenia, ktoré boli projektované na štyri pruhy," upozornil Jánošík. Podľa neho existuje len niekoľko možností, ako cez ne viesť šesťpruhovú diaľnicu.

"Buď sa tretí pruh postaví medzi pylónom a násypom, alebo sa bude most obchádzať, prípadne sa premostenie zbúra a postaví sa nové, širšie." Takto sa však výsledná rekonštrukcia magistrály značne predraží. Predpokladané náklady zatiaľ dosiahli takmer tri miliardy korún. Na ostatných častiach sa diaľnica rozšíri pomerne jednoducho - zmenší sa stredový pás, odstráni sa zeleň a niekoľko centimetrov sa uberie aj z krajnice. Oceľové zvodidlá sa nahradia pevnejšími, betónovými.

Betónová bude aj nová vozovka. "Hoci vstupné náklady sú v porovnaní s asfaltkou vyššie, neskoršia údržba betónového povrchu je podstatne lacnejšia. Moderné betónové vozovky už spĺňajú aj hlukové normy," dôvodil Jánošík. Súčasťou projektu rozširovania diaľnice z Bratislavy do Trnavy je aj stavba troch nových križovatiek - pri Vajnoroch, Triblavine a Senci.

Aj napriek spomínanému problému s "lievikom" si Národná diaľničná spoločnosť sľubuje najmä zvýšenie výkonnosti diaľnice a tiež zlepšenie pohodlia a bezpečnosti jazdy. No ešte prv, ako sa to vyplní, budú musieť šoféri znášať prinajmenšom tri roky trvajúce zápchy. Počas výstavby totiž premávku budú musieť výrazne obmedziť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...