Pri nových diaľničných projektoch, ktoré bude štát splácať súkromníkom, sa môžu točiť tie isté firmy ako v predražených PPP projektoch z minulosti.
BRATISLAVA. Stavbár si zoženie peniaze, postaví diaľnicu, istý čas ju prevádzkuje a štát mu jej výstavbu aj prevádzku postupne spláca. Tak fungujú PPP projekty, s ktorými máme z minulosti aj zlé skúsenosti.
Keď sa do nich kedysi pustil vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), z troch projektov, ktoré mali vyjsť na 20 miliárd eur, sa ukončil iba jeden, rýchlostná cesta od Nitry na Banskú Bystricu.
Ďalšie dva PPP projekty zrušila nastupujúca vláda Ivety Radičovej s odôvodnením, že sú predražené.
Teraz sa vláda Roberta Fica chystá rozbehnúť nové PPP projekty. Má ísť o obchvat Bratislavy stavbou ciest D4 a R7 na Dunajskú Stredu.
Je už tesne pred výberom konzorcia, ktoré bude ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi radiť, aby to s cenou nedopadlo zle. Za rady je štát ochotný dať 6,1 milióna eur.
„Predpokladáme, že súťaž v polovici septembra ukončíme,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.
Informácie o tom, z koľkých cenových ponúk poradenských firiem bude vyberať, odmietol upresniť s tým, že tender ešte prebieha.
Poradcovia pri PPP projektoch u Počiatka sa zrejme nebudú príliš odlišovať od tých, ktorí radili Vážnemu.
Neoficiálne sa hovorí, že konzorcium, súčasťou ktorého je Deloitte, od zákazky odskočilo a ponuku nepredložilo.
Deloitte povedal toľko, že bol súčasťou konzorcia piatich firiem a neurčoval jeho stratégiu.
Prípadným záujemcom mohlo prekážať napríklad to, že nebolo jasné, koľko hodín by mal poradca robiť, a teda ako ponuku naceniť.
Najpravdepodobnejšou alternatívou, ktorá v tomto tendri mohla zostať ako jediná, je konzorcium firiem ako PwC či Wood & Company, ktoré radili aj pri PPP projektoch v minulosti.
Podmienky, ktoré museli potenciálni záujemcovia o poradenstvo pri týchto projektoch spĺňať, pritom naznačovali, že bez účasti na pôvodných projektoch, ktoré sa robili v minulosti, sa na tie nové záujemcovia len ťažko kvalifikujú.
Z poradcov, ktorí sa zapájali do historických PPP projektov, zostala mimo advokátska kancelária Ružička Csekes, ktorá môže dať o sebe vedieť v inej fáze budovania diaľnic.
Tvrdí, že chce skúsenosti s poradenstvom tentoraz využiť na opačnej strane, teda pri pomoci stavbárom.
To, čo by mal od stavbárov štát chcieť, aké podmienky by im mal nastaviť a aké limity im pri určovaní ceny za výstavbu dať, bude ovplyvňovať práve nový poradca, ktorého si teraz vyberá štát.
Ak sa potvrdí informácia, že nemal veľký okruh firiem, z ktorých mohol vyberať, môže tender pre nízku účasť zrušiť. Druhou možnosťou je dôsledne odôvodniť, prečo sa aj tak chystá podpísať zmluvu.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Ako právnici prichádzajú o ilúzie (o férových štátnych tendroch)
PPP diaľnica sa vracia pri Bratislave, štát už hľadá poradcu
Úsek R7 od Ketelca do D. Lužnej má územné rozhodnutie
Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP
Počiatek chce zjednať lacnejšiu R1
Štát sa tvári, že PPP nie sú jeho dlh. Ak by boli, hrozili by mu sankcie
Počiatkovým favoritom na PPP je obchvat Bratislavy D4
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...