Do ceny za obchvat Bratislavy by mohol štátu hovoriť jeden záujemca

Pri nových diaľničných projektoch, ktoré bude štát splácať súkromníkom, sa môžu točiť tie isté firmy ako v predražených PPP projektoch z minulosti.

BRATISLAVA. Stavbár si zoženie peniaze, postaví diaľnicu, istý čas ju prevádzkuje a štát mu jej výstavbu aj prevádzku postupne spláca. Tak fungujú PPP projekty, s ktorými máme z minulosti aj zlé skúsenosti.

Keď sa do nich kedysi pustil vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), z troch projektov, ktoré mali vyjsť na 20 miliárd eur, sa ukončil iba jeden, rýchlostná cesta od Nitry na Banskú Bystricu.

Ďalšie dva PPP projekty zrušila nastupujúca vláda Ivety Radičovej s odôvodnením, že sú predražené.

Teraz sa vláda Roberta Fica chystá rozbehnúť nové PPP projekty. Má ísť o obchvat Bratislavy stavbou ciest D4 a R7 na Dunajskú Stredu.

Z minulosti

  • 1. balík PPP projektov: 75 km na D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavba a prevádzka mali vyjsť na 9,1 mld. eur za 30 rokov.
  • 2. balík PPP: 50 km R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice za vyše 3 mld. eur.
  • 3. balík PPP: asi 30 km diaľnice D1 pri Žiline. Mali vyjsť na 8,5 mld. eur.
  • 1. a 3. balík zrušila Radičovej vláda, 2. balík je hotový.
  • Nový balík PPP má tvoriť obchvat Bratislavy D4 a R7.

Možno zostal len jeden

Je už tesne pred výberom konzorcia, ktoré bude ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi radiť, aby to s cenou nedopadlo zle. Za rady je štát ochotný dať 6,1 milióna eur.

„Predpokladáme, že súťaž v polovici septembra ukončíme,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.

Informácie o tom, z koľkých cenových ponúk poradenských firiem bude vyberať, odmietol upresniť s tým, že tender ešte prebieha.
Poradcovia pri PPP projektoch u Počiatka sa zrejme nebudú príliš odlišovať od tých, ktorí radili Vážnemu.

Neoficiálne sa hovorí, že konzorcium, súčasťou ktorého je Deloitte, od zákazky odskočilo a ponuku nepredložilo.

Deloitte povedal toľko, že bol súčasťou konzorcia piatich firiem a neurčoval jeho stratégiu.

Prípadným záujemcom mohlo prekážať napríklad to, že nebolo jasné, koľko hodín by mal poradca robiť, a teda ako ponuku naceniť.

Najpravdepodobnejšou alternatívou, ktorá v tomto tendri mohla zostať ako jediná, je konzorcium firiem ako PwC či Wood & Company, ktoré radili aj pri PPP projektoch v minulosti.

Podmienky, ktoré museli potenciálni záujemcovia o poradenstvo pri týchto projektoch spĺňať, pritom naznačovali, že bez účasti na pôvodných projektoch, ktoré sa robili v minulosti, sa na tie nové záujemcovia len ťažko kvalifikujú.

Z poradcov, ktorí sa zapájali do historických PPP projektov, zostala mimo advokátska kancelária Ružička Csekes, ktorá môže dať o sebe vedieť v inej fáze budovania diaľnic.

Tvrdí, že chce skúsenosti s poradenstvom tentoraz využiť na opačnej strane, teda pri pomoci stavbárom.

Štát má dve možnosti

To, čo by mal od stavbárov štát chcieť, aké podmienky by im mal nastaviť a aké limity im pri určovaní ceny za výstavbu dať, bude ovplyvňovať práve nový poradca, ktorého si teraz vyberá štát.

Ak sa potvrdí informácia, že nemal veľký okruh firiem, z ktorých mohol vyberať, môže tender pre nízku účasť zrušiť. Druhou možnosťou je dôsledne odôvodniť, prečo sa aj tak chystá podpísať zmluvu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...