Pri nových diaľničných projektoch, ktoré bude štát splácať súkromníkom, sa môžu točiť tie isté firmy ako v predražených PPP projektoch z minulosti.
BRATISLAVA. Stavbár si zoženie peniaze, postaví diaľnicu, istý čas ju prevádzkuje a štát mu jej výstavbu aj prevádzku postupne spláca. Tak fungujú PPP projekty, s ktorými máme z minulosti aj zlé skúsenosti.
Keď sa do nich kedysi pustil vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), z troch projektov, ktoré mali vyjsť na 20 miliárd eur, sa ukončil iba jeden, rýchlostná cesta od Nitry na Banskú Bystricu.
Ďalšie dva PPP projekty zrušila nastupujúca vláda Ivety Radičovej s odôvodnením, že sú predražené.
Teraz sa vláda Roberta Fica chystá rozbehnúť nové PPP projekty. Má ísť o obchvat Bratislavy stavbou ciest D4 a R7 na Dunajskú Stredu.
Je už tesne pred výberom konzorcia, ktoré bude ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi radiť, aby to s cenou nedopadlo zle. Za rady je štát ochotný dať 6,1 milióna eur.
„Predpokladáme, že súťaž v polovici septembra ukončíme,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.
Informácie o tom, z koľkých cenových ponúk poradenských firiem bude vyberať, odmietol upresniť s tým, že tender ešte prebieha.
Poradcovia pri PPP projektoch u Počiatka sa zrejme nebudú príliš odlišovať od tých, ktorí radili Vážnemu.
Neoficiálne sa hovorí, že konzorcium, súčasťou ktorého je Deloitte, od zákazky odskočilo a ponuku nepredložilo.
Deloitte povedal toľko, že bol súčasťou konzorcia piatich firiem a neurčoval jeho stratégiu.
Prípadným záujemcom mohlo prekážať napríklad to, že nebolo jasné, koľko hodín by mal poradca robiť, a teda ako ponuku naceniť.
Najpravdepodobnejšou alternatívou, ktorá v tomto tendri mohla zostať ako jediná, je konzorcium firiem ako PwC či Wood & Company, ktoré radili aj pri PPP projektoch v minulosti.
Podmienky, ktoré museli potenciálni záujemcovia o poradenstvo pri týchto projektoch spĺňať, pritom naznačovali, že bez účasti na pôvodných projektoch, ktoré sa robili v minulosti, sa na tie nové záujemcovia len ťažko kvalifikujú.
Z poradcov, ktorí sa zapájali do historických PPP projektov, zostala mimo advokátska kancelária Ružička Csekes, ktorá môže dať o sebe vedieť v inej fáze budovania diaľnic.
Tvrdí, že chce skúsenosti s poradenstvom tentoraz využiť na opačnej strane, teda pri pomoci stavbárom.
To, čo by mal od stavbárov štát chcieť, aké podmienky by im mal nastaviť a aké limity im pri určovaní ceny za výstavbu dať, bude ovplyvňovať práve nový poradca, ktorého si teraz vyberá štát.
Ak sa potvrdí informácia, že nemal veľký okruh firiem, z ktorých mohol vyberať, môže tender pre nízku účasť zrušiť. Druhou možnosťou je dôsledne odôvodniť, prečo sa aj tak chystá podpísať zmluvu.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Ako právnici prichádzajú o ilúzie (o férových štátnych tendroch)
PPP diaľnica sa vracia pri Bratislave, štát už hľadá poradcu
Úsek R7 od Ketelca do D. Lužnej má územné rozhodnutie
Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP
Počiatek chce zjednať lacnejšiu R1
Štát sa tvári, že PPP nie sú jeho dlh. Ak by boli, hrozili by mu sankcie
Počiatkovým favoritom na PPP je obchvat Bratislavy D4
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.