Do letiska a Carga má vstúpiť investor

Pri financovaní diaľnic má poslúžiť aj druhý pilier. Formujúca sa koalícia sa chce opierať aj o eurofondy. Stavanie na cudzom odmieta.

Bratislava - Aj keď privatizácia z prvotných téz budúcej vlády vypadla, ministerstvo dopravy pod novým vedením predsa bude predávať štátne. V programe budúcej koalície sa totiž píše o vstupe strategického investora do nákladného prepravcu Cargo a Bratislavského letiska.

Plány v doprave

  • zrušiť projekt širokorozchodnej železnice;
    zachrániť bratislavské letisko a Cargo vstupom silných strategických investorov;
  • dôkladne analyzovať priority prípravy výstavby infraštruktúry s dôrazom na potreby regiónov;
  • prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov;
  • presmerovať prostriedky z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry;
  • nestavať na cudzom.

„Vstup strategického partnera môže znamenať, že štát si ponechá výraznú časť a že sa navýši majetok spoločnosti cez vstup investora. Je to istá forma privatizácie, ale nie je to v zmysle, že by sa štát úplne zbavil svojho majetku alebo nakladania s ním,“ vysvetľuje Július Brocka z KDH. Aké podiely a kedy by mal štát predávať, sa zatiaľ nevie.

Isté je, že budúca koalícia si to nerozmyslela s mýtom pre osobné autá. Tak ako to strany píšu vo svojich  programoch,  aj v spoločných tézach stojí, že osobné autá by mýto platiť nemali. Otázkou zostalo, čo ak na tom bude nástojiť Európska komisia, ktorá o takomto spoplatnení uvažuje.

Zmeny však čakajú nákladných dopravcov. „Prehodnotíme elektronické mýto i z hľadiska nastavenia či výšky poplatkov,“ povedal Brocka. To pre kamionistov, ktorí proti mýtu začiatkom roka štrajkovali, znamená dve možnosti: zdraženie alebo zlacnenie.

Čo chcú urobiť najrýchlejšie?  „Prehodnotiť, čo je pre nás nevýhodné a je to možné zrušiť,“ hovorí Brocka. Prehodnotenie by sa malo vzťahovať aj na megaprojekty PPP, ktoré rozbehla vláda Roberta Fica.

Nestihla ich dotiahnuť, pretože na ne nezohnala peniaze. Dokopy by štát mal za dva balíky súkromných diaľnic, ktoré sa ešte dajú stopnúť, zaplatiť počas 30 rokov 17,6 miliardy eur.

Aj pre budúcu vládu je prioritou prepojiť Bratislavu s Košicami, hovorí Brocka.

V tézach má budúca koalícia zatiaľ uvedené len priority v infraštruktúre. Na tom, ktoré by to presne mali byť, sa zatiaľ strany nedohodli. Podstatné je zrejme aj to, ako dopadnú PPP. Isté je, že by chceli cesty financovať aj z peňazí z 2. piliera – cez vládne dlhopisy.

Ďalšou cestou je presmerovať zdroje z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry. Na rozdiel od vlády Roberta Fica formujúca sa vláda neplánuje stavať na cudzom.

Podľa téz odzvonilo projektu širokorozchodnej trate z Ruska až po Viedeň. Prínosy pre Slovensko z vyše štvormiliardovej trate sú totiž nulové.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...