Funguje elektronické mýto na Slovensku tak, ako má? Jednoznačné dôkazy, že je to tak, nie sú. Pritom spor medzi SkyTollom a jeho kľúčovým dodávateľom svedčí o problémoch.
Bratislava - Systém môže skolabovať. Toto vyhlásila Únia autodopravcov v čase, keď sa zistilo, že zmluva s kľúčovým dodávateľom v mýte sa má meniť. Tým dodávateľom je nórska firma Q–Free. Tú prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zažaloval na Okresnom súde v Bratislave.
Chce od firmy náhradu škody. Povedal to hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Viac sa od neho zistiť nepodarilo. Súdy totiž môžu informovať len o tom, či sa žaloba na súde nachádza, o termíne pojednávania a v akom štádiu konanie je, povedal Adamčiak.
Povedať, o čo ide, by mal SkyToll alebo Q–Free. Nestalo sa. Hovorkyňa SkyToll zopakovala dobre známu formulku: „Spoločnosť SkyToll a Q-FREE ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy.“
Jej obsah je obchodným tajomstvom. Povedala tiež, že naše mýto je plne funkčné a výber peňazí pre štát prebieha bez akýchkoľvek obmedzení.
To však nevyplýva z odpovedí Q–Free. „Nemáme žiadny ďalší komentár než ten, ktorý sme už zverejnili,“ zareagoval na otázky šéf Q–Free Oyvind Isaksen a odkázal nás na staršie oznámenie z firemného webu. Píše sa v ňom o rokovaní o zmene zmluvy. Týždeň dozadu otázka o funkčnosti mýta zaskočila finančného riaditeľa firmy. „To nechcem komentovať,“ povedal napokon Roar Ostbo.
Hodnota zmluvy medzi oboma firmami je 50 miliónov eur. Za tieto peniaze má Q–Free zabezpečiť „životne dôležité“ funkcie mýta. Bez centrálneho systému od QFree totiž palubné jednotky od Siemensu nebudú mať s čím komunikovať a kam posielať informácie, ktoré dostanú zo satelitov. Mýto sa nebude účtovať, faktúrovať a čierni pasažieri budú mať na cestách zelenú.
QFree má totiž na starosti aj zachytávanie áut, ktoré by sa chceli mýtu vyhnúť. Využíva na to napríklad mýtne brány, ale aj ďalšie spätné systémy kontroly, ktoré by mali vedieť odhaliť to, čo palubná jednotka samotná nie – napríklad rušičky GPS signálu. Okrem toho má v zmluve Q–Free aj trojročný servis.
Podľa Únie autodopravcov spôsobuje problémy medzi Q–Free a SkyToll zastaraná technológia palubných jednotiek od firmy Siemens. Tie vraj nie sú schopné poriadne komunikovať so systémami od Q–Free. SkyToll aj Siemens to odmietli.
Faktom zostáva, že k overeniu funkčnosti mýta chýba základný údaj – či a ako efektívne zachytáva čiernych pasažierov. Monitoruje to firma Logica. Poskytuje informácie len Národnej diaľničnej spoločnosti.
Diaľničiari naše otázky o efektivite výberu mýta niekoľkokrát obišli. V utorok sme im otázky zaslali znova, odpoveď do uzávierky neprišla.
Za prvých päť mesiacov sa na mýtnom vyzbieralo takmer 50,30 milióna eur.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.