Dodávateľ mýta je na súde. Dôvody taja

Funguje elektronické mýto na Slovensku tak, ako má? Jednoznačné dôkazy, že je to tak, nie sú. Pritom spor medzi SkyTollom a jeho kľúčovým dodávateľom svedčí o problémoch.

Bratislava - Systém môže skolabovať. Toto vyhlásila Únia autodopravcov v čase, keď sa zistilo, že zmluva s kľúčovým dodávateľom v mýte sa má meniť. Tým dodávateľom je nórska firma Q–Free. Tú prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zažaloval na Okresnom súde v Bratislave.

Chce od firmy náhradu škody. Povedal to hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Viac sa od neho zistiť nepodarilo. Súdy totiž môžu informovať len o tom, či sa žaloba na súde nachádza, o termíne pojednávania a v akom štádiu  konanie je, povedal Adamčiak.

Funguje alebo nefunguje?

Povedať, o čo ide, by mal SkyToll alebo Q–Free. Nestalo sa. Hovorkyňa SkyToll zopakovala dobre známu formulku: „Spoločnosť SkyToll a Q-FREE ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy.“

Jej obsah je obchodným tajomstvom. Povedala tiež, že naše mýto je plne funkčné a výber peňazí pre štát prebieha bez akýchkoľvek obmedzení.

To však nevyplýva z odpovedí Q–Free. „Nemáme žiadny ďalší komentár než ten, ktorý sme už zverejnili,“ zareagoval na otázky šéf Q–Free Oyvind Isaksen a odkázal nás na staršie oznámenie z firemného webu. Píše sa v ňom o rokovaní o zmene zmluvy. Týždeň dozadu otázka o funkčnosti mýta zaskočila finančného riaditeľa firmy. „To nechcem komentovať,“ povedal napokon Roar Ostbo.

Hodnota zmluvy medzi oboma firmami je 50 miliónov eur. Za tieto peniaze má Q–Free zabezpečiť „životne dôležité“ funkcie mýta. Bez centrálneho systému od Q­Free totiž palubné jednotky od Siemensu nebudú mať s čím komunikovať a kam posielať informácie, ktoré dostanú zo satelitov. Mýto sa nebude účtovať, faktúrovať a čierni pasažieri budú mať na cestách zelenú.

Q­Free má totiž na starosti aj zachytávanie áut, ktoré by sa chceli mýtu vyhnúť. Využíva na to napríklad mýtne brány, ale aj ďalšie spätné systémy kontroly, ktoré by mali vedieť odhaliť to, čo palubná jednotka samotná nie – napríklad rušičky GPS signálu. Okrem toho má v zmluve Q–Free  aj trojročný servis.

Podľa Únie autodopravcov spôsobuje problémy medzi Q–Free a SkyToll zastaraná technológia palubných jednotiek od firmy Siemens. Tie vraj nie sú schopné poriadne komunikovať so systémami od Q–Free. SkyToll aj Siemens to odmietli.

Kvalita mýta je tajomstvo

Faktom zostáva, že k overeniu funkčnosti mýta chýba základný údaj – či a ako efektívne zachytáva čiernych pasažierov. Monitoruje to firma Logica. Poskytuje informácie len Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničiari naše otázky o efektivite výberu mýta niekoľkokrát obišli. V utorok sme im otázky zaslali znova, odpoveď do uzávierky neprišla.

Za prvých päť mesiacov sa na mýtnom vyzbieralo takmer 50,30 milióna eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.