Spoločnosť Juraja Širokého bude ďalej zarábať na stavbe diaľnic. Súd žiada, aby dodávateľom nemusela vyplatiť veľkú časť dlžôb.
BRATISLAVA. „Dlhujú mi 350tisíc eur. To je krach. Musím prepustiť desiatky ľudí.“ Takto zareagoval jeden z dodávateľov spoločnosti Váhostav, ktorá patrí podnikateľovi Jurajovi Širokému, na to, čo bude pre nich znamenať reštrukturalizácia, o ktorú včera Váhostav požiadal.
Možnosť vymazať časť svojich dlhov a pritom pokračovať v činnosti, ktorú chce využiť Váhostav, môžu zvoliť firmy vo finančných problémoch, aby sa vyhli konkurzu.
„Spoločnosti sa nepodarilo ani po zložitých rokovaniach s viacerými veriteľmi definitívne dohodnúť na splácaní ich pohľadávok, pričom títo veritelia tlačia Váhostav do konkurzu,“ reagoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Problémy firmy
Váhostav žiada o reštrukturalizáciu, čiže o možnosť vymazať časť dlhov a pritom stavať ďalej. O tento krok môže požiadať firma, ktorá sa ocitne vo finančných problémoch. Vymazanie časti dlhov je i pre veriteľov vhodnejšie než konkurz.
V stredu evidoval bratislavský okresný súd štyri návrhy na začatie konkurzného konania na Váhostav. Vyhovel jednému z nich a začal konkurzné konanie na Váhostav pre 50tisícový dlh, ktorý má voči firme Energy Pro.
Tým, že Váhostav požiadal o ochranu pred veriteľmi, mali by byť všetky návrhy na začatie konkurzného konania zatiaľ bezpredmetné.
Váhostav hovorí, že sa so všetkými veriteľmi snažil dohodnúť, no Energy Pro tvrdí, že s nimi rokoval poslednýkrát uprostred leta. Konateľ firmy Jozef Válek povedal, že naposledy rokovali ešte predtým, ako Váhostav zmenil sídlo. Podľa obchodného registra má sídlo v Bratislave, nie v Žiline, od 17. júla.
Niektorí stavbári pre Váhostav pracovali do poslednej chvíle. Jeden z nich, ktorý nechcel byť menovaný, vysvetľuje, že ešte pred dvoma týždňami ich Váhostav presviedčal, aby stavali ďalej.
Odvolával sa na dohodu s bankami, ktorým vraj Váhostav sľúbil, že nebude odpisovať dlhy ani nepôjde do konkurzu. Banky sú obvykle pri reštrukturalizácii istené záložnými právami či inými zábezpekami. Nestáva sa tiež, aby sa firma pustila do ozdravovania bez toho, aby mala dohodu so svojimi bankármi.
Keďže tí držia veľkú časť dlhov, majú aj veľké slovo pri schvaľovaní ozdravných plánov firiem. Ide najmä o vplyv na rozhodnutie o tom, kto koľko percent z dlžných súm napokon uvidí.
Keďže banky mávajú pohľadávky istené a môžu si do budúcnosti zabezpečiť čistého a profitujúceho klienta, dohoda s úpadcom býva aj v ich záujme.
Väčšie istoty majú tiež kľúčoví partneri, s ktorými firma, čo sa ocitla v problémoch, plánuje spoluprácu aj do budúcnosti. Prísľuby budúcich ziskov ich môžu motivovať, aby súhlasili s plánom, ktorý by sa menším dodávateľom nemusel páčiť.
Váhostav stavia diaľnice a rýchlostné cesty v hodnote takmer 1,5 miliardy eur. Práce nerobí sám, ale v konzorciách s rôznymi inými stavbármi.
„Váhostav plánuje riadne dokončovať zazmluvnené projekty a nemá v úmysle ani výrazne meniť počet zamestnancov. Firma sa zároveň bude uchádzať o nové zákazky,“ povedal Halán.
Tento rok ešte plánuje Národná diaľničná spoločnosť vypísať súťaže na stavbu hlavných cestných ťahov v hodnote asi 900 miliónov eur. Tie firmy, ktoré sú v konkurze, o ne súťažiť nemôžu, reštrukturalizácia však pre stavebníkov bariérou pre účasť v tendroch nie je.
Zrejme sa do nich zapojí aj Doprastav s nejasným vlastníckym pozadím, ktorý požiadal o reštrukturalizáciu ešte skôr ako Váhostav. Podobne ako Váhostav ho mali do problémov priviesť zrušené diaľničné projekty, ktoré sa mali stavať ako PPP projekty. Štát ich zrušil preto, že sa cena za ne šplhala do výšky niekoľkých miliárd eur.
Doprastav je v ozdravnom procese ďalej ako Váhostav. V týchto dňoch by sa mal finalizovať plán, ktorý ukáže, kto z jeho veriteľov uvidí koľko percent zo svojej pohľadávky.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Dobehla nás éra „lacných“ diaľnic, tvrdí Počiatek
Širokého Váhostav smeruje do konkurzu
O koľko rýchlejší budete po dostavbe D1? Čo nás čaká na cestách?
Váhostav nestihol ani ďalší termín diaľnice pri Levoči
Žilinský úsek D3 dokončia o tri roky, polovicu prác urobia menšie firmy
Diaľnica môže byť o rok neskôr
Dokončenie D1 pri Levoči a Martine v tomto roku je ohrozené
PPP diaľnica sa vracia pri Bratislave, štát už hľadá poradcu
Stavbári prerazili tunel Šibenik na diaľnici pri Levoči
Na stavbe Váhostavu nebola ani noha
Kameň diaľnice pri Žiline poklepali opäť
Keď Váhostav malým firmám neplatí, zákon im pomôže málo
Váhostav sľúbené peniaze neposlal
Ak Váhostav nezaplatí, neprídu mu stavať diaľnicu pri Martine
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.