Dodávatelia Váhostavu peniaze neuvidia, firma dlhy škrtne

Spoločnosť Juraja Širokého bude ďalej zarábať na stavbe diaľnic. Súd žiada, aby dodávateľom nemusela vyplatiť veľkú časť dlžôb.

BRATISLAVA. „Dlhujú mi 350­tisíc eur. To je krach. Musím prepustiť desiatky ľudí.“ Takto zareagoval jeden z dodávateľov spoločnosti Váhostav, ktorá patrí podnikateľovi Jurajovi Širokému, na to, čo bude pre nich znamenať reštrukturalizácia, o ktorú včera Váhostav požiadal.

Možnosť vymazať časť svojich dlhov a pritom pokračovať v činnosti, ktorú chce využiť Váhostav, môžu zvoliť firmy vo finančných problémoch, aby sa vyhli konkurzu.

„Spoločnosti sa nepodarilo ani po zložitých rokovaniach s viacerými veriteľmi definitívne dohodnúť na splácaní ich pohľadávok, pričom títo veritelia tlačia Váhostav do konkurzu,“ reagoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Problémy firmy

  • Váhostav dnes zamestnáva asi 1300 ľudí.
  • Vlani dosiahol stratu 13,5 mil. eur.
  • Firma tvrdí, že sa dostala do problémov aj pre príliš lacné diaľnice, ktoré sa počas krízy stavali. Ide najmä o časti D1, ktoré spoločnosť stavia od roku 2011 pri Levoči a Martine.

Váhostav žiada o reštrukturalizáciu, čiže o možnosť vymazať časť dlhov a pritom stavať ďalej. O tento krok môže požiadať firma, ktorá sa ocitne vo finančných problémoch. Vymazanie časti dlhov je i pre veriteľov vhodnejšie než konkurz.

Veľký sa bojí veriteľov

V stredu evidoval bratislavský okresný súd štyri návrhy na začatie konkurzného konania na Váhostav. Vyhovel jednému z nich a začal konkurzné konanie na Váhostav pre 50­tisícový dlh, ktorý má voči firme Energy Pro.

Tým, že Váhostav požiadal o ochranu pred veriteľmi, mali by byť všetky návrhy na začatie konkurzného konania zatiaľ bezpredmetné.

Váhostav hovorí, že sa so všetkými veriteľmi snažil dohodnúť, no Energy Pro tvrdí, že s nimi rokoval poslednýkrát uprostred leta. Konateľ firmy Jozef Válek povedal, že naposledy rokovali ešte predtým, ako Váhostav zmenil sídlo. Podľa obchodného registra má sídlo v Bratislave, nie v Žiline, od 17. júla.

Istota pre banky

Niektorí stavbári pre Váhostav pracovali do poslednej chvíle. Jeden z nich, ktorý nechcel byť menovaný, vysvetľuje, že ešte pred dvoma týždňami ich Váhostav presviedčal, aby stavali ďalej.

Odvolával sa na dohodu s bankami, ktorým vraj Váhostav sľúbil, že nebude odpisovať dlhy ani nepôjde do konkurzu. Banky sú obvykle pri reštrukturalizácii istené záložnými právami či inými zábezpekami. Nestáva sa tiež, aby sa firma pustila do ozdravovania bez toho, aby mala dohodu so svojimi bankármi.

Keďže tí držia veľkú časť dlhov, majú aj veľké slovo pri schvaľovaní ozdravných plánov firiem. Ide najmä o vplyv na rozhodnutie o tom, kto koľko percent z dlžných súm napokon uvidí.

Keďže banky mávajú pohľadávky istené a môžu si do budúcnosti zabezpečiť čistého a profitujúceho klienta, dohoda s úpadcom býva aj v ich záujme.

Väčšie istoty majú tiež kľúčoví partneri, s ktorými firma, čo sa ocitla v problémoch, plánuje spoluprácu aj do budúcnosti. Prísľuby budúcich ziskov ich môžu motivovať, aby súhlasili s plánom, ktorý by sa menším dodávateľom nemusel páčiť.

Chcú súťažiť ďalej

Váhostav stavia diaľnice a rýchlostné cesty v hodnote takmer 1,5 miliardy eur. Práce nerobí sám, ale v konzorciách s rôznymi inými stavbármi.

„Váhostav plánuje riadne dokončovať zazmluvnené projekty a nemá v úmysle ani výrazne meniť počet zamestnancov. Firma sa zároveň bude uchádzať o nové zákazky,“ povedal Halán.

Tento rok ešte plánuje Národná diaľničná spoločnosť vypísať súťaže na stavbu hlavných cestných ťahov v hodnote asi 900 miliónov eur. Tie firmy, ktoré sú v konkurze, o ne súťažiť nemôžu, reštrukturalizácia však pre stavebníkov bariérou pre účasť v tendroch nie je.

Zrejme sa do nich zapojí aj Doprastav s nejasným vlastníckym pozadím, ktorý požiadal o reštrukturalizáciu ešte skôr ako Váhostav. Podobne ako Váhostav ho mali do problémov priviesť zrušené diaľničné projekty, ktoré sa mali stavať ako PPP projekty. Štát ich zrušil preto, že sa cena za ne šplhala do výšky niekoľkých miliárd eur.

Doprastav je v ozdravnom procese ďalej ako Váhostav. V týchto dňoch by sa mal finalizovať plán, ktorý ukáže, kto z jeho veriteľov uvidí koľko percent zo svojej pohľadávky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.