Dokončenie Nábrežnej komunikácie je stále v nedohľadne

Prešov - Na prešovskom Stavebnom úrade sa koncom januára začalo nové územné konanie pre stavbu Nábrežnej komunikácie. Bolo však prerušené. "Zainteresovaní zasa vzniesli niektoré pripomienky a požiadavky, a investor, Slovenská správa ciest, k nim musí zaujať stanovisko," zdôvodnil primátor Prešova Milan Benč (na snímke). Podľa neho prišli aj také pripomienky, ktoré už raz boli zamietnuté.

V námietkach, ktoré do územného konania prišli, je napríklad aj to, aby sa stavba komunikácie nedelila na etapy: "To je vec investora, ktorý stavbu financuje. Nechápem, prečo by sme mu nemali vyjsť v ústrety, keď dokáže stavbu pripraviť na etapy. Je to ako na Ulici 17. novembra, z ktorej sme dostali 1 200 podpisov voči dopravnej situácii na nej. Ľudia z obytnej zóny nám zase poslali s iným názorom asi 400 podpisov. Musíme sme sa k tomu postaviť, že čo si viac vážiť 1 200, alebo 400 podpisov. Jedno je však isté, v meste nám dopravu treba riešiť," dodal M. Benč.

Stavebný úrad v Prešove koná vo veci Nábrežnej komunikácie, pretože mu ju postúpil Krajský stavebný úrad ako prvostupňovému orgánu. Celá kauza má však nasledovnú postupnosť: Krajský súd (KS) v Prešove vyniesol pred vyše rokom v kauze vyvlastnenia majetku pre Nábrežnú komunikáciu rozsudok. Rozsudkom bolo zrušené rozhodnutie o vyvlastnení, ktoré v rokoch 2000 a 2001 vydal vtedajší odbor životného prostredia na Krajskom a Okresnom úrade v Prešove.

KS zároveň potvrdil nález a uznesenie Ústavného súdu o tom, že náhrada za vyvlastnený majetok nebola posúdená podľa platného zákona. Súd vec vrátil na ďalšie konanie nástupníckej organizácii, teda prešovskému Krajskému stavebnému úradu. Stavebný úrad však vec však postúpil príslušnému stavebnému úradu, teda mestu Prešov. Stavba Nábrežnej komunikácie je pozastavená do vyriešenia sporného majetkového vysporiadania. Dôvodom pre pozastavenie je zrušené územné rozhodnutie a stavebné povolenie.

Dnes už nikomu v Prešove nie je jasné, čo bude s Nábrežnou komunikáciou. Podľa pôvodných plánov mala byť dokončená v roku 2002. Kto je za daný stav zodpovedný? "Podľa mňa nemusel Ústavný súd rozhodnúť tak, ako rozhodol," zamyslel sa M. Benč. Zároveň povedal, že chybu možno urobila bývalá Slovenská správa ciest: "Možno s občanmi necitlivo rokovala. Keď sa stavby pripravovala, bol som poslancom mestského zastupiteľstva. Aj mňa oslovili, aby som o nutnosti výstavby cesty prišiel presviedčať svojich voličov zo Sídliska II."

Primátor zdôraznil, že každý z občanov, ktorý má záujem, aby sa mesto ďalej rozvíjalo, dal podmienky a vyšlo sa mu v ústrety. "Väčšine z nich sa podávali náhradné byty, mesto na toto zriadilo osobitný fond. Niektorí však z princípu nepopustili. Mali by však pochopiť, že niečo sa dá splniť a niečo nie. Samospráva, rovnako ako štátna správa, hospodári s verejnými peniazmi. A verejné peniaze sa rozhadzovať nedajú," dodal Benč. V niektorých požiadavkách ide o milióny a takéto požiadavky samospráva splniť nemôže: "Mesto nie je investorom stavby Nábrežnej komunikácie, tým je Slovenská správa ciest, my iba pripravujeme pre ňu podmienky."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...