Dopracovia sú nekompromisní, nechcú platiť mýto za toľko ciest

17. 02. 2010

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) trvá na svojej základnej požiadavke, týkajúcej sa zníženia rozsahu spoplatnenia mýtom ciest 1. triedy z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov. V stanovisku zástupcovia cestných dopravcov tvrdia, že dĺžka spoplatnených hlavných ciest by aj po znížení bola väčšia ako v okolitých krajinách.

Autodopravcovia, ktorí začiatkom roka zorganizovali dva protesty pre mýto, zároveň kritizujú vyjadrenia premiéra Roberta Fica v súvislosti s výberom mýta a výstavbou diaľníc na Slovensku počas utorňajšieho kontrolného dňa na ministerstve dopravy. Zástupcovia cestných dopravcov poukazujú na rozporné informácie, keď predseda vlády prisľúbil, že mýto pre osobné automobily v budúcnosti nebude, hoci minister dopravy Ľubomír Vážny naposledy v januári hovoril o platení mýta aj pre osobné vozidlá od roku 2013. Premiér mal podľa únie počas kontrolného dňa na ministerstve dopravy skôr riešiť sankcie voči dodávateľovi mýtneho systému a personálne zmeny za "spackané mýto".

"Spoplatnenie 1 460 kilometrov ciest 1. triedy na Slovensku je nehoráznosť, pretože postihne najmä vnútroštátnu prepravu. To si nedovolila žiadna z krajín, ktorá zaviedla mýto a sú to podstatne bohatšie krajiny s výrazne vyššími príjmami obyvateľstva," tvrdia autodopravcovia.

Mýto na Slovensku únia vníma ako podvod, skrytú daň a privatizáciu ciest, ktorú zaplatia všetci, pričom príjmy z mýta neposilnia štátny rozpočet, ale vrecká nejasných majiteľov. Autodopravcovia pripomínajú, že v Nemecku a Rakúsku sa mýto platí len na diaľniciach, v Čechách platia mýto okrem diaľnic len na 199 kilometroch ciest 1. triedy na tranzitných trasách. V Maďarsku a Poľsku sa platí za diaľnice len formou diaľničnej nálepky, čo je niekoľkonásobne lacnejšie.

UNAS žiada zverejniť celý obsah zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom mýta, spoločnosťou SkyToll. Voči tým, ktorí nastavili nereálne parametre mýta, by mala byť podľa únie vyvodená osobná zodpovednosť.

"Autodopravcovia sa po prípadnom spustení mýta aj na cestách 1. triedy znovu stanú pokusnými králikmi a SkyToll bude zavalený reklamáciami, nakoľko v súčasnosti nikto nedokáže preveriť správnosť spoplatnenia ciest 1. triedy," uvádza ďalej únia. Kontrola systému môže byť podľa nej reálne vykonaná až po kontrolách správnosti účtovania sadzieb mýta na cestách 1. triedy a to môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...