Dopracovia sú nekompromisní, nechcú platiť mýto za toľko ciest

17. 02. 2010

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) trvá na svojej základnej požiadavke, týkajúcej sa zníženia rozsahu spoplatnenia mýtom ciest 1. triedy z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov. V stanovisku zástupcovia cestných dopravcov tvrdia, že dĺžka spoplatnených hlavných ciest by aj po znížení bola väčšia ako v okolitých krajinách.

Autodopravcovia, ktorí začiatkom roka zorganizovali dva protesty pre mýto, zároveň kritizujú vyjadrenia premiéra Roberta Fica v súvislosti s výberom mýta a výstavbou diaľníc na Slovensku počas utorňajšieho kontrolného dňa na ministerstve dopravy. Zástupcovia cestných dopravcov poukazujú na rozporné informácie, keď predseda vlády prisľúbil, že mýto pre osobné automobily v budúcnosti nebude, hoci minister dopravy Ľubomír Vážny naposledy v januári hovoril o platení mýta aj pre osobné vozidlá od roku 2013. Premiér mal podľa únie počas kontrolného dňa na ministerstve dopravy skôr riešiť sankcie voči dodávateľovi mýtneho systému a personálne zmeny za "spackané mýto".

"Spoplatnenie 1 460 kilometrov ciest 1. triedy na Slovensku je nehoráznosť, pretože postihne najmä vnútroštátnu prepravu. To si nedovolila žiadna z krajín, ktorá zaviedla mýto a sú to podstatne bohatšie krajiny s výrazne vyššími príjmami obyvateľstva," tvrdia autodopravcovia.

Mýto na Slovensku únia vníma ako podvod, skrytú daň a privatizáciu ciest, ktorú zaplatia všetci, pričom príjmy z mýta neposilnia štátny rozpočet, ale vrecká nejasných majiteľov. Autodopravcovia pripomínajú, že v Nemecku a Rakúsku sa mýto platí len na diaľniciach, v Čechách platia mýto okrem diaľnic len na 199 kilometroch ciest 1. triedy na tranzitných trasách. V Maďarsku a Poľsku sa platí za diaľnice len formou diaľničnej nálepky, čo je niekoľkonásobne lacnejšie.

UNAS žiada zverejniť celý obsah zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom mýta, spoločnosťou SkyToll. Voči tým, ktorí nastavili nereálne parametre mýta, by mala byť podľa únie vyvodená osobná zodpovednosť.

"Autodopravcovia sa po prípadnom spustení mýta aj na cestách 1. triedy znovu stanú pokusnými králikmi a SkyToll bude zavalený reklamáciami, nakoľko v súčasnosti nikto nedokáže preveriť správnosť spoplatnenia ciest 1. triedy," uvádza ďalej únia. Kontrola systému môže byť podľa nej reálne vykonaná až po kontrolách správnosti účtovania sadzieb mýta na cestách 1. triedy a to môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...