Doprastav má na dosah najväčšiu železničnú zákazku v histórii

Úsek na Považí chcel modernizovať aj Váhostav zo sféry vplyvu oligarchu Juraja Širokého, ale zo súťaže firmu vylúčili.

BRATISLAVA. Začiatkom minulého roka stavebná spoločnosť Doprastav definitívne odpísala svoje miliónové dlhy.

Teraz, viac ako rok po reštrukturalizácii, smeruje podnik k prvej veľkej verejnej stavebnej zákazke.

Na dosah má modernizáciu železničného úseku na Považí. Podľa informácií denníka SME Doprastav, ktorý je lídrom konzorcia spolu s firmou TSS Grade a spoločnosťou Metrostav, dal najnižšiu ponuku. V súťaži ponúkol cenu približne 365 miliónov eur.

„V stredu bolo otváranie obálok s kritériom cena. Konzorcium, ktorého sme členom, podalo najnižšiu ponuku,“ povedal SME generálny riaditeľ TSS Grade Dušan Chovanec.

Rozhodujúci akcionársky vplyv na Doprastav má podľa Registra konečných užívateľov výhod podnikateľ Dušan Mráz.

Týždenník Trend v auguste 2014 zverejnil informáciu, že skutočný vplyv na podnik má cez záložné práva Miroslav Výboh - lobista, podnikateľ, diplomat a priateľ premiéra Roberta Fica. Ten to odmietol.

Na TSS Grade má zas podľa Registra konečných užívateľov rozhodujúci vplyv podnikateľ Branislav Gábriš, ktorý sa podľa Trendu často objavuje v biznise po boku finančníka Františka Hodorovského.

Vyše pol roka

Ak by Doprastav s TSS Grade a Metrostavom uspeli, TSS Grade by sa tak spolupodieľala na tretej veľkej železničnej stavbe.

V rôznych konzorciách modernizuje úsek medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou pri Trenčíne a medzi Považskou Teplou a Žilinou.

Rovnako ako Doprastav aj TSS Grade sa v minulosti borila s problémami. Obe stavebné spoločnosti si prešli odpisovaním dlhov. TSS spláca z celkových dlhov 15 percent, pričom ich bude platiť ešte niekoľko rokov.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej hovorí, že firmy, ktoré si v minulosti prešli odpisovaním dlhov zákazky potrebujú.

„Každá zákazka a každá robota môže pomôcť reštrukturalizáciu zvládnuť,“ dopĺňa Matej.

Keď dochádza k otváraniu obálok s cenovými ponukami, znamená to, že súťaž sa pomaly blíži ku koncu. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc - Železnice Slovenskej republiky - teraz bude cenu  vyhodnocovať.

Obálky sa otvárali sedem mesiacov po tom, čo železnice súťaž na modernizáciu tohto úseku vypísali. Hodnotu zákazky vtedy odhadli na 368 miliónov eur, teda ponuka Doprastavu je iba o niečo nižšie než tieto odhady.

Ide o najväčšiu zákazku v histórii štátnych železníc.

K otváraniu s obálok s cenami dochádza tesne pred marcovými parlamentnými voľbami. Kedy železnice plánujú tento tender uzavrieť, nekomentovali.

„Až do skončenia výberového konania sa nebudeme vôbec vyjadrovať,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Zabrzdiť celý proces môžu prípadné námietky stavbárov. ŽSR zo súťaže vylúčili Strabag s Váhostavom.

„Váhostav podal ponuku spolu so Strabagom. S otázkami týkajúcimi sa tejto zákazky je nutné obrátiť sa na lídra združenia, teda na Strabag,“ konštatoval hovora Váhostavu Tomáš Halán. So spoločnosťou Strabag sa do uzávierky spojiť nepodarilo.

Do tendra sa však podľa informácii denníka SME zapojili aj ďalšie firmy. Medzi nimi boli napríklad Porr, Eurovia, OHL ŽS.

V novembri ŽSR nepotvrdili, či tieto spoločnosti do súťaže išli. Pavliková vtedy len skonštatovala, že do súťaže sa prihlásilo celkovo päť konzorcií.

Štátne železnice plánuje v rámci tejto zákazky modernizovať viac ako 16-kilometrový úsek. Na trase po novom vyrastú dva nové železničné tunely, ako aj 14 mostných objektov vrátane rekonštruovaných.

Modernizácia úseku má trvať viac ako štyri roky. Predpokladá sa teda, že celá trať z Bratislavy do Žiliny by sa mala dokončiť v roku 2020.

Ďalšie úseky

Ak by sa tento úsek stihol podpísať, kým je ministrom dopravy Ján Počiatek zo Smeru, celkovo by spustil modernizáciu troch železničných úsekov.

Počas štyroch rokov jeho ministrovania sa začal s rekonštrukciou spomínaného úsek pri Trenčíne a úsek od Považskej Teplej po Žilinu.

Hoci modernizáciu koľajníc a priľahlých staníc väčšinou platí štát z eurofondov, úsek neďaleko Trenčína (Zlatovce - Trenčianska Teplá) hradí zo štátneho rozpočtu.

Štát sa eurofondov vzdal pre súdne spory, pričom krajine hrozí aj žaloba od Európskej komisie. Podnet do Bruselu podala spoločnosť Skanska, ktorá považuje celý proces výberu stavbárov za diskriminačný.

Vlani na jeseň navyše vypukol spor o zaplatenie peňazí za práce na tomto úseku. Konkrétne išlo o spor medzi TSS Grade a Euro Continental Building.

Plán je, aby štát modernizoval aj ďalšie železničné úseky, teda od Žiliny po Košice. Kedy sa tak stane, správa tratí nespresnil. Čaká na štúdie realizovateľnosti.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...