Doprastav mieri k ďalšej zákazke na diaľnicu

Veľa tendrov vyhlásených naraz zdvihlo ceny za výstavbu diaľnic.

BRATISLAVA. Namiesto 1,2 miliardy eur, ktoré plánoval na trh naliať minister dopravy Ján Počiatek cez päť diaľničných tendrov, sa k stavbárom dostane najviac necelá miliarda.

Už po ponukách v troch tendroch je oproti odhadom istá úspora približne 200 miliónov eur.

Na jeden je už dávnejšie podpísaná zmluva a v dvoch súťažiach vo štvrtok otvárali obálky s cenovými ponukami.

Ide o úseky pri Žiline, z ktorých viac bude stáť úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou.

Najlacnejšie ho núka postaviť konzorcium Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav – za 427 miliónov eur. Proti nemu stálo iba konzorcium Alpine a Texo Partner s cenou o 36 miliónov eur vyššou.

Bohatšia účasť stavbárov bola v Národnej diaľničnej spoločnosti, keď sa otvárali ponuky na stavbu obchvatu krajského mesta: Žilina Strážov – Žilina Brodno.

Najlacnejšiu spomedzi štyroch ponúk skrývala tá od Skansky, ktorá chce D3 stavať za 190 miliónov eur.

Ťažší úsek?

  • D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, najnižšia ponuka: 427 mil. eur, štát čakal až 488 mil. eur.
  • D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, najnižšia ponuka: 190 mil. eur, štát čakal až 284 mil. eur.
  • Pstruša – Kriváň, zákazku získalo konzorcium Strabag, Doprastav, Váhostav za 180 mil. eur, štát čakal 227 mil. eur.
  • Ešte sa tendruje R2 Zvolen východ – Pstruša a Ruskovce – Pravotice, štát čaká náklady dokopy asi 242 mil. eur.

Prezident Doprastavu Dušan Mráz pripomenul, že v oboch súťažiach niektorých uchádzačov vylúčili už pri štarte.

Navyše úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou je náročná stavba. „Nie každý si môže dovoliť sa o to uchádzať,“ povedal Mráz.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že na oboch úsekoch je zhruba rovnako mostov a tunelov.

Na tom, ktorý núka najlacnejšie stavať konzorcium okolo Doprastavu, je však tunel Ovčiarsko s veľmi ťažkou geológiou, dodal Čermák.

Skanska zdražela

Martin Bakoš, šéf dozorovacej firmy Amberg Engineering si myslí, že napríklad Skanska sa neprihlásila do súťaže o D1, ale iba o D3 preto, že je to jej priorita.

Pripomenul, že Skanska už v minulosti súťaž o obchvat Žiliny vyhrala. Zablokovala sa však na Úrade pre verejné obstarávanie a skončila na súde.

V novej súťaži je Skanska drahšia o 30 miliónov eur.

Čermák tvrdí, že ceny podliezajú odhady štátu menej ako v minulosti a sú celkovo vyššie, lebo sa v poslednom čase vysúťažilo viacero cestných zákaziek.

Pomohol tomu aj štát, ktorý naraz vyhlásil päť tendrov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.