Veľa tendrov vyhlásených naraz zdvihlo ceny za výstavbu diaľnic.
BRATISLAVA. Namiesto 1,2 miliardy eur, ktoré plánoval na trh naliať minister dopravy Ján Počiatek cez päť diaľničných tendrov, sa k stavbárom dostane najviac necelá miliarda.
Už po ponukách v troch tendroch je oproti odhadom istá úspora približne 200 miliónov eur.
Na jeden je už dávnejšie podpísaná zmluva a v dvoch súťažiach vo štvrtok otvárali obálky s cenovými ponukami.
Ide o úseky pri Žiline, z ktorých viac bude stáť úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou.
Najlacnejšie ho núka postaviť konzorcium Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav – za 427 miliónov eur. Proti nemu stálo iba konzorcium Alpine a Texo Partner s cenou o 36 miliónov eur vyššou.
Bohatšia účasť stavbárov bola v Národnej diaľničnej spoločnosti, keď sa otvárali ponuky na stavbu obchvatu krajského mesta: Žilina Strážov – Žilina Brodno.
Najlacnejšiu spomedzi štyroch ponúk skrývala tá od Skansky, ktorá chce D3 stavať za 190 miliónov eur.
Prezident Doprastavu Dušan Mráz pripomenul, že v oboch súťažiach niektorých uchádzačov vylúčili už pri štarte.
Navyše úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou je náročná stavba. „Nie každý si môže dovoliť sa o to uchádzať,“ povedal Mráz.
Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že na oboch úsekoch je zhruba rovnako mostov a tunelov.
Na tom, ktorý núka najlacnejšie stavať konzorcium okolo Doprastavu, je však tunel Ovčiarsko s veľmi ťažkou geológiou, dodal Čermák.
Martin Bakoš, šéf dozorovacej firmy Amberg Engineering si myslí, že napríklad Skanska sa neprihlásila do súťaže o D1, ale iba o D3 preto, že je to jej priorita.
Pripomenul, že Skanska už v minulosti súťaž o obchvat Žiliny vyhrala. Zablokovala sa však na Úrade pre verejné obstarávanie a skončila na súde.
V novej súťaži je Skanska drahšia o 30 miliónov eur.
Čermák tvrdí, že ceny podliezajú odhady štátu menej ako v minulosti a sú celkovo vyššie, lebo sa v poslednom čase vysúťažilo viacero cestných zákaziek.
Pomohol tomu aj štát, ktorý naraz vyhlásil päť tendrov.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
V Skalitom dnes položia základný kameň výstavby diaľničného úseku
Štát ide stavať diaľnicu, o ktorú súťažili podozrivo
Skanska tvrdí, že pri súťaži o Višňové sa štát zmýlil
Podľa Vážneho je nízka cena za tunel Višňové nereálna
Štát pomôže Doprastavu, má stavať tunel Višňové
Pre železničné projekty z Vážneho čias môžeme prísť o peniaze
Hodorovský je v pozícii finančnej inštitúcie
Megazákazka na tunel Višňové sa naťahuje, Doprastav je opäť v hre
Diaľnica číslo 1 smeruje k roku 2019
Doprastavu sa nepáči vyhodnotenie ponúk na tunel Višňové
Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.