Preťažená doprava na Šafárikovej ulici v Prešove znepokojuje občanov. Problém sa snažia riešiť už niekoľko rokov, ale bezvýsledne. Vo februári mestskému úradu adresovali petíciu, v ktorej navrhli odkloniť nákladnú dopravu smerom od Bardejova a od Košíc na Sídlisko Sekčov. "Sídlisko Sekčov je na ťažkú dopravu pripravené, je tam štvorprúdová komunikácia," argumentovala predsedníčka Občianskeho združenia (OZ) Táborisko Mária Dojčová.
OZ Táborisko pôsobiace v tejto časti mesta k problému na Šafárikovej ulici zorganizovalo včera tlačovku. "Nie je to záležitosť precitlivenosti obyvateľov, ale je to problém, ktorý treba riešiť. Veď pre dopravu sa tam nedá prejsť ani cez cestu a pritom je tam nemocnica. Od predstaviteľov mesta je neetické, že problém nerieši. Argumentujú, že nie sú peniaze," skonštatovala Dojčová.
Podľa členov OZ je na Šafárikovej aj ďalšie nebezpečenstvo. Vodovodné, kanalizačné i plynové potrubia sú staré 30 rokov a často vznikajú havárie. "Môže dôjsť k poškodeniu plynového potrubia, plyn vnikne do pivníc a nešťastie je hotové," uviedol predseda petičného výboru občanov Michal Kozák.
Ďalší argument členov OZ Táborisko bol, že vodiči nedodržujú na tejto ulici predpísanú 40-kilometrovú rýchlosť. Prejazd kamiónov cez prepadnuté kanály spôsobuje v okolitých rodinných domoch otrasy. "V tejto časti mesta nie sú ochranné zelené pásy, len chodník a ihneď rodinné domy."
Aby svoje tvrdenia doložili konkrétnymi číslami, uviedli, že podľa údajov Slovenskej správy ciest v roku 2002 prešlo Šafárikovou ulicou denne 14-tisíc áut. "Keďže od tohto sčítania ubehlo 6 rokov, dá sa predpokladať nárast dopravy o 10 percent. To znamená, že denne prejde Šafárikovou ulicou 20-tisíc automobilov."
K dispozícii majú aj údaj o meraní hlučnosti z roku 2002: "Hovorí o 70 decibeloch. To je ako pri letisku." Mária Dojčová dodala, že o zopakovanie merania hlučnosti požiadali v tomto roku Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove. Dostali však odpoveď, že ide o cestu I. triedy a riešiť ich podnet je v kompetencii ministerstva dopravy.
Nespokojní občania uviedli, že sa pokúšali o prijatie u primátora mesta Pavla Hagyariho, ale pre pracovné zaťaženie ich odkázal na prednostu mestského úradu. Kozák pripomenul, že na petíciu s 250 podpismi, ktorú podali na mestský úrad vo februári, nedostali doteraz odpoveď. Akurát Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemnú komunikáciu v Prešove zvolal k nastolenému problému v marci rokovanie.
Dušan Dajča z OZ Táborisko skonštatoval, že sa rokovania sa zúčastnili zástupcovia mesta, poslanci, Slovenská správa ciest i zástupca okresného riaditeľstva polície. "Z rokovania vyvstal jediný záver, že naše dožadovanie sa riešenia problému je opodstatnené. To je všetko, tým je pre kompetentných, zdá sa, celá záležitosť uzavretá. Máme sa ísť postaviť do Bratislavy pred ministerstvo dopravy, alebo máme prestať platiť dane, aby sa problém riešil?", pýtajú sa rozčarovaní a zúfalí občania.
O stanovisko sme požiadali radnicu. "V prvom rade sa žiada zdôrazniť, že táto iniciatíva občanov poukazuje na hriechy minulosti. V minulých volebných obdobiach bola doprave venovaná minimálna pozornosť, preto sa problémy nabaľujú," uviedol tlačový tajomník Mestského úradu v Prešove Michal Kaliňák.
Zároveň dodal, že primátor Pavel Hagyari zriadil expertný tím, ktorý sa aktívne zaoberá dopravou: "Prešov je pre mnohých vodičov tranzitným mestom. Tak to bolo aj v minulosti, rozdiel je však v tom, že teraz finišujú prípravy na obchvatoch, ktoré problémy s dopravou v meste vyriešia. Musíme poukázať na to, že rozhodnutia mesta ohľadne dopravy sú často podriadené stanoviskám Krajského úradu cestnej dopravy a dopravného inšpektorátu. V tejto oblasti mesto častejšie ako v iných častiach monitoruje intenzitu dopravy, reaguje na podnety a komunikuje s občanmi. Podľa informácií, ktoré mám k dispozícii, na petíciu občanov bolo odpovedané. Ich návrh odkloniť nákladnú dopravu na Sídlisko Sekčov nedostal zelenú práve u orgánov regulujúcich dopravu."
Ako to na Šafárikovej ulici vyzerá s dopravou, sme sa včera boli presvedčiť na vlastné oči. V priebehu pätnástich minút na pravé poludnie, teda nie v dopravnej špičke, prešlo touto cestou v oboch smeroch 11 nákladných automobilov, 9 autobusov, 4 kamióny a veľké množstvo osobných a dodávkových vozidiel.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.