Doprava pri košickom Auparku napriek prognózam neskolabovala

Katastrofické vízie ohľadom kolapsu dopravy okolo Auparku, ktorý mal prísť pre nevybudovaný tunel, sa zatiaľ nenaplnili. S avizovanou pešou zónou od hotela Gloria až po Slovenskú sporiteľňu sa podľa radnice počíta najskôr na jar. Problémy s parkovaním však vznikli obyvateľom Jantárovej a Palárikovej ulice.

Košice - Cez centrum mesta pri Auparku dá teraz prejsť bez väčších problémov. Tie sa očakávajú na Vianoce, no vtedy sa zápchy budú týkať aj ďalších veľkých obchodných centier.

Pri otázke, či sa má doprava pri Auparku „zapustiť“ do zeme alebo bude stačiť povrchové, sa kompetentní podľa dopravného projektanta Pavla Titla rozhodli pre druhý variant z viacerých dôvodov.

„Boli to financie a dostatočná výhľadová priepustnosť Štúrovej ulice v koridore Námestia osloboditeľov. Tá je totiž daná križovatkami Štúrova – Moyzesova – Rastislavova a najmä Palackého – Jantárová – Protifašistických bojovníkov. Táto križovatka bola stavebne upravená tak, že sa v maximálnej miere zvýšili intenzity križovatkových pohybov v najexponovanejších smeroch.“

Dvojnásobný protismer zostáva pre pamätníky

Hoci dvojnásobný protismer, ktorým musí prejsť každý vodič idúci z Palackého alebo vychádzajúci z Auparku na Štúrovu, je minimálne stredoeurópsky unikát, malo by ísť len o dočasné riešenie.

Ponosy viacerých vodičov, žeby sa to v tomto prípade malo riešiť odbočením doprava okolo pamätníkov a potom doľava ku Dargovu ako chodia električky, však zostanú nevyslyšané.

Ako sme sa dozvedeli, radnica a ani projektanti v žiadnych koncepčných materiáloch neuvažujú pre osobnú dopravu s opätovným sprejazdnením priestoru medzi pamätníkmi.

Ani v špičke sme nezaregistrovali zápchy

Aj keď občianski aktivisti na čele s Ladislavom Rovinským tvrdia, že nenaplnenie pôvodne plánovaného tunelového variantu okolo Auparku spôsobilo nárast intenzity dopravy, hlučnosti a exhalátov u obyvateľov žijúcich v blízkosti tohto obchodného centra, pri dvoch našich návštevách počas dopravnej špičky sme až také veľké problémy nezaznamenali.

Žiadne zápchy sa netvorili na križovatke Jantárová-Protifašistických bojovníkov-Palackého. V oboch prípadoch sme na jedenkrát prešli všetky tri semafory v najviac kritizovanom smere od pamätníka na námestí Osloboditeľov cez Fejovu až k budove sporiteľne.

„Intenzita dopravy na Námestí osloboditeľov je na úrovni roku 2005, tranzitná doprava je vedená po obchvate, prejazd v smere od Steel Arény na Palackého je vďaka realizovaným dopravným stavbám v okolí Auparku plynulejší ako pred začatím výstavby,“ hovorí P. Titl.

Pomohla by ešte dlhšia zelená

Pravdou je, že keby zelená zostala na oboch semaforoch na Štúrovej svietiť aspoň o 3 - 4 sekundy dlhšie, ešte viac by to napomohlo plynulosti dopravy, keďže by tam zbytočne nemuseli čakať „posledné“ autá. Podobné skúsenosti má aj majiteľ solária v tomto obchodnom centre Samuel Seman.

„Pred spustením Auparku nás strašili, že tu skolabuje doprava, no zatiaľ som príjemne prekvapený. Keď sa to nestalo prvý deň, čo tu bolo 50 000 ľudí, tak dúfam, že problémy nebudú ani na Vianoce.“

Najviac nespokojní by mohli byť obyvatelia Fejovej ulice. Na rozdiel od minulosti tam autá neodbočujú na Južnú triedu, ale naopak z Južnej triedy na Štúrovu a tých je viac.

„Kedysi tu bola oáza ticha, teraz nám tu do noci chodia v dvoch prúdoch autá. Zaregistroval som aj väčší hluk a predpokladám, že keď to tak zostane, tak na jar a v lete budeme mať na oknách ešte viac prachu ako doteraz. Nám pomôže už len ten jednosmerný okruh,“ povedal nám obyvateľ Fejovej ulice Albert Parišek.

Pomôže jednosmerný okruh?

Dopravný expert P. Titl si však nemyslí, žeby išlo o taký výrazný nárast. Zároveň upozorňuje, že ide len o dočasné riešenie.

„Fejova ulica aj v minulosti slúžila ako dopravné prepojenie Štúrovej a Južnej triedy, dnes sa tu doprava iba otočila. Súčasná organizácia dopravy v okolí Námestia osloboditeľov nie je definitívnym riešením, súčasťou ďalších investičných zámerov v lokalite je aj riešenie statickej dopravy. Vzhľadom na pripravovanú realizáciu jednosmerného mestského okruhu sa uvažuje s koridorom Námestia osloboditeľov len v smere západ - východ (od Štúrovej na Palackého - pozn. red.), tento je riešený prioritne už v súčasnosti, protismer bude presmerovaný cez severný okraj centrálnej mestskej zóny.“

Na Palárikovej dali jednosmerky

Jednoznačne najmenší úžitok z Auparku majú obyvatelia Palárikovej, Partizánskej, Jantárovej a ďalších ulíc v blízkosti hotela Centrum, kde už predtým bola kritická situácia najmä s parkovaním.

Tieto ulice sú teraz ešte zahltenejšie autami, keďže sa tam každé ráno snaží zaparkovať niekoľko desiatok zamestnancov Auparku.

Tí totiž nemajú zabezpečenie parkovanie na podzemných parkoviskách, jeho bezplatnosť môžu využívať len 3 hodiny rovnako ako kupujúci. A sto eur za mesačné parkovné sa chce dať len máloktorému z nich.

„V inom obchodnom centre sme mali bezplatné parkovanie. Keďže nám to tu neumožnili, chodil som najprv autom, no keď som videl, aké problémy sú s nájdením voľného miesta, začal som jazdiť MHD. Je to lacnejšie ako dať 100 € na parkovaciu kartu,“ povedal nám zamestnanec jednej z prevádzok.

Na Palárikovej pri bývalom BMG Invest namontovali jednosmerné dopravné značky. Najbližšie dni ukážu, či sa tým získa viac miesta na parkovanie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...