Dopravcovia chcú cesty I. triedy bez mýta

Odchodom z Rožňavskej dopravcovia nekončia. Žiadajú, aby mýto nebolo na cestách prvej triedy okrem tých, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo smerujú z hraničných priechodov.

Bratislava - Dočasné nulové mýto na cestách I. triedy začne platiť od štvrtka. Je to jeden z ústupkov premiéra Roberta Fica, ku ktorým ho pritlačili protestujúci dopravcovia. Premiér chce aj to, aby sa do konca januára vyriešil problém, že mýtny systém nespravodlivo započítava dopravcom celé úseky, hoci prešli len časť z nich.

Dopravcovia ústupky premiéra však za veľké víťazstvo nepovažujú. „Stiahli sme tvrdé zbrane z ulíc, sadneme si opäť za rokovací stôl. Máme dva týždne na to, aby sme legálnou formou dokázali, že mýto je nesystémové a nepripravené," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov.

Dopravcovia chcú teraz presadiť, aby sa zrušilo mýto na cestách I. triedy, lebo likviduje domácich dopravcov. „To znamená, že cesty, ktoré privedú zahraničného dopravcu k rýchlostnej ceste, nech sa platia. Ale cesta v Martine, kde sa vozí drevo, tá nech sa neplatí. Lebo z Martina do Kremnice nepôjde nijaký zahraničný dopravca a domáceho to likviduje," povedal Rudolf Páleš z Únie autodopravcov.

Rozseknutie úsekov podľa dopravcov nepomôže

Aby začalo platiť nulové mýto na cestách I. triedy, ministerstvo dopravy musí ešte pripraviť zmeny vo vyhláške, aby platila od štvrtka. Ministerstvo má potom dva týždne na to, aby rozčlenilo terajšie spoplatnené úseky ciest na menšie časti. Namiesto 850 ich bude po novom 1092.

„Všetky spomínané sporné úseky, ktorých je z nášho pohľadu zhruba 45, budú rozčlenené do konca januára tak, aby bol uplatnený systém spravodlivého spoplatnenia týchto ciest," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Dopravcovia však tvrdia, že nasekaním ďalších úsekov sa problém s mýtom nevyrieši. Trvajú na tom, aby sa platilo za prejazdené kilometre, nie za úseky. „Vždy niekto doplatí za to, že zaplatí za väčšiu časť úseku, ako naozaj prejazdil. Cesty majú veľa výjazdov. Ak to neurobia systémovo platením za kilometre, mýto nebude fungovať," povedal Poláček.

Nezrovnalosti

Minister dopravy Ľubomír Vážny ešte pred týždňom tvrdil, že mýto funguje veľmi dobre. No prax ukázala, že dopravcovia si nemajú ako vypočítať výšku mýta, lebo mýtna kalkulačka neuvádza presné ceny. Mýto sa započítalo aj niektorým dopravcom, ktorí prechádzali len cez most ponad spoplatnený úsek.

„Išli sme cestou 1/18 z Považskej Bystrice do Ružomberka a stiahlo nám to aj za diaľničný úsek D2 z Liptovského  Mikuláša do Popradu," hovorí autodopravca Ľuboslav Kristel.

Jasnú odpoveď, či si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uplatní voči SkyTollu sankcie pre technické nedostatky mýta, sme včera nedostali.

„V prípade, že diaľničná spoločnosť zistí, že bola porušená zmluva zo strany spoločnosti SkyToll, je na manažmente NDS, aby sa rozhodol, v akej miere uplatní svoje práva vyplývajúce zo zmluvy," povedal hovorca NDS Marián Jánošík.

Premiér nariadil aj to, aby sa spoplatnené úseky do konca júna označili. Informáciu o tom, koľko to bude stáť, sme od ministerstva dopravy včera nezískali.

Podrobne monitorujeme:

Diaľničné mýto na Slovensku

Priamo súvisiace články

Nižšia spotrebná daň ceny nestopne 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.