Nákladní dopravcovia nespokojní s elektronickým mýtom spustia protesty po celom Slovensku od polnoci z nedele na pondelok.
Začiatkom januára zablokovali nespokojní dopravcovia Rožňavskú ulicu. Prvého februára sa chcú na ňu vrátiť.
Nákladní dopravcovia nespokojní s elektronickým mýtom spustia protesty po celom Slovensku od polnoci z nedele na pondelok. Organizátori protestu z vznikajúcej Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v nedeľu opäť nechceli spresniť, ako budú obmedzovať dopravu. Z manuálu pre účastníkov protestu zverejnenom na ich internetovej stránke však vyplýva, že blokáda ciest bude čiastočná a jeden jazdný pruh ponechajú voľný.
Polícia bude pri štrajku autodopravcov postupovať v súlade so zákonom. "Zákon o cestnej premávke hovorí, čo vodič môže a čo nie. Ak budú obmedzovať plynulosť cestnej premávky, polícia to bude riešiť. Keď budú porušovať zákon, polícia zasiahne," povedal hovorca Prezídia Policajného zboru SR Martin Korch.
Premiér Fico nákladných dopravcov v nedeľu znova varoval pred blokovaním ciest a tvrdil, že tým porušia zákon. "Očakávam od polície, že v prípade hrubého porušenia dopravných predpisov budú zasahovať," povedal televízii TA3. Aj polícia už skôr vyhlásila, že ak dopravcovia ohrozia bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, bude situáciu riešiť.
Fico v TA3 dopravcov obvinil, že za ich akciami stojí opozícia. Uviedol, že predstaviteľ dopravcov Polaček sa stretol počas týždňa s predsedom poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislavom Janišom. Ďalší predstaviteľ podľa Fica kandidoval v komunálnych voľbách za SDKÚ-DS. To ho viedlo k presvedčeniu, že ide o akciu opozície.
Podľa popredného predstaviteľa únie Jaroslava Polačeka blokáda by nemala obmedziť dopravu. "Cieľom štrajku nie je obmedzovanie dopravy ľudí do práce a za rodinami. Nebudeme vás obmedzovať, ale musíme reagovať na neúnosné zhoršenie podmienok, ktoré sa spolu s nami dotýka všetkých občanov SR. Neodídeme z ciest pokiaľ nebude uskutočnená naša základná požiadavka, ktorou je zníženie rozsahu spoplatnenia ciest I. triedy na 333 kilometrov tak, ako sme platili do konca roku 2009," vyhlásil Polaček. Ten očakáva obrovskú podporu autodopravcov. Konkrétne čísla však neuviedol. Potvrdil len, že štrajk podporujú aj českí autodopravcovia.
UNAS zároveň vyzýva vládu, aby občanov nezastrašovala, políciu, aby rešpektovala ich ústavné práva a spolupracovala s organizačným výborom štrajku. Cieľom štrajku podľa únie nie je kolaps dopravy. Autodopravcovia zdôvodňujú štrajk aj najdrahšími mýtnymi poplatkami na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami. Rakúšania majú mýto na diaľniciach nižšie v priemere o 30 percent a Česi o 40 percent. "Nie je to čudné, keď najslabšie zarábajúci Slováci, majú najdrahšie mýto? Toto je proti vlastným občanom. Nikde v Európe by takéto rozhodnutie vláda voči ľuďom neurobila, pretože sa to premieta najmä do cien tovarov a služieb, ktoré si každodenne kupujeme. V dôsledku mýta sú aj lístky na autobus drahšie," zdôraznil.
Dopravcovia v nedeľu ohlásili, že sa na Rožňavskú plánujú vrátiť, okrem toho sa chcú sústrediť aj na Košice. Tvrdia, že protest bude legálny, keďže využívajú svoje ústavné právo na "štrajk". Premiér Robert Fico (Smer-SD) nákladných dopravcov varoval pred blokovaním ciest a tvrdil, že tým porušia zákon.
S nespokojnými slovenskými dopravcami sympatizujú ich českí kolegovia z organizácie Česmad Bohemia. "My chápeme ich požiadavky, sú oprávnené, pretože ten systém nefunguje tak, ako by fungovať mal," povedal hovorca českého združenia autodopravcov Česmad Bohemia Martin Felix. Nevylúčil, že niektorí českí dopravcovia, ktorí budú počas protestu na Slovensku, by sa do neho mohli zapojiť. Vzhľadom na to, že akcia sa uskutoční na území iného štátu, nemôžu ju českí dopravcovia oficiálne organizovať, podotkol. Zástupcovia slovenského Česmadu naopak s protestom nesúhlasia.
Autodopravcovia žiadajú zníženie počtu spoplatnených ciest prvej triedy. Proti systému mýta protestovali aj v prvej polovici januára, keď na niekoľko dní zablokovali dôležitú dopravnú tepnu v Bratislave Rožňavskú ulicu a neskôr protest rozšírili i do ďalších miest. Vládu donútili k viacerým ústupkom.
Únia sa vrátila k protestom po tom, ako premiér vo štvrtok odmietol znížiť počet ciest prvej triedy, ktoré sú spoplatnené mýtom. Tie z celkového počtu 2000 kilometrov spoplatnených komunikácií tvoria takmer tri štvrtiny. UNAS ich počet žiada znížiť na 333 kilometrov. Vyberanie mýta na cestách prvej triedy je v súčasnosti pozastavené, keďže vláda po prvých protestoch siahla k ústupkom. Vo februári sa však má obnoviť. Elektronický výber mýta sa spustil na Slovensku od Nového roka.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.