Dopravcovia v Košiciach ukončili blokádu

Protesty dopravcov v Košiciach sa popoludní vyostrili. Okolo 16. hodiny približne sedemdesiat kamiónov a iných nákladných vozidiel malých a stredných dopravcov, združených v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS), úplne zablokovalo dôležitú dopravnú tepnu, Južnú triedu, medzi Barcou a centrom, ktorá bola neprejazdná až do ôsmej večer, keď protestnú blokádu ukončili.

Košice - Protestujúci vodiči mali okolo obeda od koordinátorov informácie, že majú čakať na ďalších kolegov, ktorí by mali prísť z Prešova.

Všetci netrpezlivo očakávali aj na správy z Bratislavy, ako dopadne prijatie zástupcov UNAS na Úrade vlády SR.

"Dovtedy tu budeme stáť na mieste a zariadime sa podľa informácií, ktoré dostaneme od našich ľudí z Bratislavy," povedala nám včera Anna Ondrušová, koordinátorka UNAS pre východné Slovensko. "Preto zatiaľ nezačneme ani protestnú jazdu po košických cestných obchvatoch."

Zvolili blokádu Južnej triedy

Po šestnástej hodine sa kamióny, ktoré dovtedy blokovali iba dva jazdné pruhy, postavili na ceste krížom a úplne zablokovali Južnú triedu medzi Barcou a centrom, od križovatky na Sídlisko nad Jazerom. Cesta bola úplne neprejazdná, dostali sa cez ňu iba električky, alebo autobusy mestskej dopravy, ktoré jazdili cez koľajisko električiek. V ďalších úsekoch ich blokujúci kamionisti nechali prechádzať. Takáto situácia trvala až do ôsmej večer, keď akciu po správach z Bratislavy zastavili.

"Chceme sa ospravedlniť Košičanom za vzniknuté problémy, ale v tejto situácii je to jediný možný spôsob," vysvetlila Ondrušová.

Večer prišiel medzi kamionistov aj primátor mesta Košice František Knapík (KDH), ktorý sa prišiel protestujúcim poďakovať za to, že svojim postupom obhajujú aj záujmy Dopravného podniku mesta Košice. Toho sa problémy s mýtom bytostne dotýkajú.

Polícia odkláňala dopravu smerom k mostu VSS a na Sídlisko nad Jazerom, do večerných hodín proti protestujúcim nezasiahla. Pri odchode áut z Južnej triedy po ukončení protestu však začali policajti vodičov zastavovať a chceli ich pokutovať. Na zásah primátora F. Knapíka, ktorý telefonicky intervenoval u košického krajského policajného riaditeľa, však napokon z represií priamo na mieste zišlo.

Packových vyhrážok sa nebáli

Protestujúci autodopravcovia v Košiciach sa policajných vyhrážok neobávali, pre agentúru SITA to uviedla koordinátorka Anna Ondrušová. Reagovala tak na vyhlásenia policajného prezidenta Jána Packu. Ten na dnešnej tlačovej besede vyhlásil, že polícia bude protestujúcim vodičom brať vodičské preukazy, v Košiciach chcú vozidlá odťahovať.

"Chlapci ho pozdravujú. Ako nás on má na háku, tak my máme jeho na háku. Pokojne môžete citovať," povedala Ondrušová.

Na otázku, či sa neobávajú protestujúci vodiči odobratia vodičských preukazov, odpovedala záporne. "Pokojne môže prísť a zobrať ich," doplnila. Ako dodala, blokovať Južnú triedu budú dovtedy, pokiaľ bude trvať protestná akcia v Bratislave.

Polícia dokumentovala situáciu

Podľa vyjadrenia hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jany Demjanovičovej na celú situáciu dohliadajú dopravní policajti a dokumentujú priestupky, ktorých sa vodiči dopúšťajú. Ide o zákaz zastavenia, blokovanie odbočovacích a pripájacích pruhov, státie na prechode pre chodcov či zakrývanie dopravného značenia. Vodičom na mieste pokuty neudeľujú, ale títo budú ďalej riešení v zmysle zákona, dodala Demjanovičová.

Petičné miesto na Južnej triede

Členovia UNAS požadujú od vlády predovšetkým zníženie cestnej dane, spotrebnej dane z pohonných hmôt, prerušenie mýtneho systému dovtedy, kým nebudú odstránené jeho nedostatky a rozdelenie spoplatnených úsekov ciest na menšie časti.

Priamo pri Južnej triede, kde protestujú dopravcovia, zriadilo dnes vedenie košickej mestskej časti Krásna petičné miesto, kde môžu Košičania podpismi podporiť protestujúcich autodopravcov. Popoludní už mali na petičných hárkoch vyše 450 podpisov.

Košičania: Vláda by mala odstúpiť

Košice - Približne stovka kamiónov, nákladných áut, ale aj cisterny, traktory, či návesy na prepravu osobných automobilov lemovali včera od rána po oboch stranách výpadovku z Košíc na Miskolc. Na južný okraj Košíc prišli aj desiatky Košičanov aby vyjadrili svoju solidaritu s protestom vodičov proti nespravodlivému systému elektronického mýta.

Novodobí otrokári

„De facto aj de iure sme svedkami novodobej otrokárskej spoločnosti. Táto vláda potrebuje podnikateľov len kvôli DPH a odvodom," myslí si Richard Svätokrížny. Bývalý vodič, v súčasnosti predajca nákladných automobilov, je presvedčený o spravodlivom boji autodopravcov:

„Majú pravdu, že sa nenechajú okrádať. Bol by som veľmi zvedavý, ako by sa zachoval pán Vážny, keby si kúpil kilo jabĺk a naúčtovali by mu pätnásť kíl, teda celú prepravku. Takže ho vážne pozdravujem."

„Zavedenie mýta sa jednoznačne musí prejaviť na zdražovaní. Nesúhlasím, aby vláda takýmto spôsobom žmýkala ľudí," hovorí Košičanka Jana Kľačanská. Aj ona sa podpísala pod petíciu na podporu autodopravcov.

Absencia demokracie

Zbieranie podpisov zorganizoval starosta mestskej časti Krásna Marek Kažimír. Vodičom doviezol varnicu s horúcim čajom a bagety.

„Keď v štáte kríva spravodlivosť na obidve nohy, nemali by sme byť ľahostajní. Požiadavky autodopravcov sú absolútne oprávnené," hovorí starosta. Podľa neho sa chaotický mýtny systém týka každého občana: „Všetci to pocítime na vlastných peňaženkách."

Predsedovi vlády Róbertovi Ficovi a ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu odkazuje: „Zakladateľ Československa a bývalý prezident Tomáš Garrigue Masarik povedal, že demokracia je diskusia. To, že odmietajú diskusiu, ma utvrdzuje v názore, že o demokracii vedia toho pramálo."

Korodinátorka protestu Anna Ondrušová oceňuje starostovu starostlivosť. „Mali by sa pripojiť viacerí starostovia. Nejde predsa len o prepravcov."

"Vláda, odstúp!"

„Celé mýto je postavené na hlavu," hovorí majiteľ nákladného automobilu Stanislav Potocký. Jeho Iveco je v kategórii do 3,5 tony, mýto by teda nemal platiť. „Z času na čas, trebárs raz mesačne, ťahám za sebou kompresor, čím spĺňam toto kritérium. Keď som sa pýtal, či aj ja potrebujem palubnú jednotku, povedali, že nemusím, ale mi to odporúčajú."

Vodiči debatovali o televíznej diskusii ministra Ľubomíra Vážneho s jeho predchodcom Pavlom Prokopovičom. „To sa nedalo pozerať. Vážny vystupoval ako hovorca či akcionár, spoločnosti SkyToll. Celá táto arogantná vláda by mala viac myslieť na ľudí. Nielen vtedy, keď potrebuje ich hlasy," myslí si vodič Jaroslav Denčák.

„Títo diletanti žijú z peňazí obyčajných ľudí, ktorí na nich robia. Mali by odstúpiť a uvoľniť miesto tým, ktorí veciam rozumejú," odkazuje dnešným mocipánom majiteľa a šofér kamiónu  Milan Babjak.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.