Dopravcovia v Košiciach ukončili blokádu

Protesty dopravcov v Košiciach sa popoludní vyostrili. Okolo 16. hodiny približne sedemdesiat kamiónov a iných nákladných vozidiel malých a stredných dopravcov, združených v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS), úplne zablokovalo dôležitú dopravnú tepnu, Južnú triedu, medzi Barcou a centrom, ktorá bola neprejazdná až do ôsmej večer, keď protestnú blokádu ukončili.

Košice - Protestujúci vodiči mali okolo obeda od koordinátorov informácie, že majú čakať na ďalších kolegov, ktorí by mali prísť z Prešova.

Všetci netrpezlivo očakávali aj na správy z Bratislavy, ako dopadne prijatie zástupcov UNAS na Úrade vlády SR.

"Dovtedy tu budeme stáť na mieste a zariadime sa podľa informácií, ktoré dostaneme od našich ľudí z Bratislavy," povedala nám včera Anna Ondrušová, koordinátorka UNAS pre východné Slovensko. "Preto zatiaľ nezačneme ani protestnú jazdu po košických cestných obchvatoch."

Zvolili blokádu Južnej triedy

Po šestnástej hodine sa kamióny, ktoré dovtedy blokovali iba dva jazdné pruhy, postavili na ceste krížom a úplne zablokovali Južnú triedu medzi Barcou a centrom, od križovatky na Sídlisko nad Jazerom. Cesta bola úplne neprejazdná, dostali sa cez ňu iba električky, alebo autobusy mestskej dopravy, ktoré jazdili cez koľajisko električiek. V ďalších úsekoch ich blokujúci kamionisti nechali prechádzať. Takáto situácia trvala až do ôsmej večer, keď akciu po správach z Bratislavy zastavili.

"Chceme sa ospravedlniť Košičanom za vzniknuté problémy, ale v tejto situácii je to jediný možný spôsob," vysvetlila Ondrušová.

Večer prišiel medzi kamionistov aj primátor mesta Košice František Knapík (KDH), ktorý sa prišiel protestujúcim poďakovať za to, že svojim postupom obhajujú aj záujmy Dopravného podniku mesta Košice. Toho sa problémy s mýtom bytostne dotýkajú.

Polícia odkláňala dopravu smerom k mostu VSS a na Sídlisko nad Jazerom, do večerných hodín proti protestujúcim nezasiahla. Pri odchode áut z Južnej triedy po ukončení protestu však začali policajti vodičov zastavovať a chceli ich pokutovať. Na zásah primátora F. Knapíka, ktorý telefonicky intervenoval u košického krajského policajného riaditeľa, však napokon z represií priamo na mieste zišlo.

Packových vyhrážok sa nebáli

Protestujúci autodopravcovia v Košiciach sa policajných vyhrážok neobávali, pre agentúru SITA to uviedla koordinátorka Anna Ondrušová. Reagovala tak na vyhlásenia policajného prezidenta Jána Packu. Ten na dnešnej tlačovej besede vyhlásil, že polícia bude protestujúcim vodičom brať vodičské preukazy, v Košiciach chcú vozidlá odťahovať.

"Chlapci ho pozdravujú. Ako nás on má na háku, tak my máme jeho na háku. Pokojne môžete citovať," povedala Ondrušová.

Na otázku, či sa neobávajú protestujúci vodiči odobratia vodičských preukazov, odpovedala záporne. "Pokojne môže prísť a zobrať ich," doplnila. Ako dodala, blokovať Južnú triedu budú dovtedy, pokiaľ bude trvať protestná akcia v Bratislave.

Polícia dokumentovala situáciu

Podľa vyjadrenia hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jany Demjanovičovej na celú situáciu dohliadajú dopravní policajti a dokumentujú priestupky, ktorých sa vodiči dopúšťajú. Ide o zákaz zastavenia, blokovanie odbočovacích a pripájacích pruhov, státie na prechode pre chodcov či zakrývanie dopravného značenia. Vodičom na mieste pokuty neudeľujú, ale títo budú ďalej riešení v zmysle zákona, dodala Demjanovičová.

Petičné miesto na Južnej triede

Členovia UNAS požadujú od vlády predovšetkým zníženie cestnej dane, spotrebnej dane z pohonných hmôt, prerušenie mýtneho systému dovtedy, kým nebudú odstránené jeho nedostatky a rozdelenie spoplatnených úsekov ciest na menšie časti.

Priamo pri Južnej triede, kde protestujú dopravcovia, zriadilo dnes vedenie košickej mestskej časti Krásna petičné miesto, kde môžu Košičania podpismi podporiť protestujúcich autodopravcov. Popoludní už mali na petičných hárkoch vyše 450 podpisov.

Košičania: Vláda by mala odstúpiť

Košice - Približne stovka kamiónov, nákladných áut, ale aj cisterny, traktory, či návesy na prepravu osobných automobilov lemovali včera od rána po oboch stranách výpadovku z Košíc na Miskolc. Na južný okraj Košíc prišli aj desiatky Košičanov aby vyjadrili svoju solidaritu s protestom vodičov proti nespravodlivému systému elektronického mýta.

Novodobí otrokári

„De facto aj de iure sme svedkami novodobej otrokárskej spoločnosti. Táto vláda potrebuje podnikateľov len kvôli DPH a odvodom," myslí si Richard Svätokrížny. Bývalý vodič, v súčasnosti predajca nákladných automobilov, je presvedčený o spravodlivom boji autodopravcov:

„Majú pravdu, že sa nenechajú okrádať. Bol by som veľmi zvedavý, ako by sa zachoval pán Vážny, keby si kúpil kilo jabĺk a naúčtovali by mu pätnásť kíl, teda celú prepravku. Takže ho vážne pozdravujem."

„Zavedenie mýta sa jednoznačne musí prejaviť na zdražovaní. Nesúhlasím, aby vláda takýmto spôsobom žmýkala ľudí," hovorí Košičanka Jana Kľačanská. Aj ona sa podpísala pod petíciu na podporu autodopravcov.

Absencia demokracie

Zbieranie podpisov zorganizoval starosta mestskej časti Krásna Marek Kažimír. Vodičom doviezol varnicu s horúcim čajom a bagety.

„Keď v štáte kríva spravodlivosť na obidve nohy, nemali by sme byť ľahostajní. Požiadavky autodopravcov sú absolútne oprávnené," hovorí starosta. Podľa neho sa chaotický mýtny systém týka každého občana: „Všetci to pocítime na vlastných peňaženkách."

Predsedovi vlády Róbertovi Ficovi a ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu odkazuje: „Zakladateľ Československa a bývalý prezident Tomáš Garrigue Masarik povedal, že demokracia je diskusia. To, že odmietajú diskusiu, ma utvrdzuje v názore, že o demokracii vedia toho pramálo."

Korodinátorka protestu Anna Ondrušová oceňuje starostovu starostlivosť. „Mali by sa pripojiť viacerí starostovia. Nejde predsa len o prepravcov."

"Vláda, odstúp!"

„Celé mýto je postavené na hlavu," hovorí majiteľ nákladného automobilu Stanislav Potocký. Jeho Iveco je v kategórii do 3,5 tony, mýto by teda nemal platiť. „Z času na čas, trebárs raz mesačne, ťahám za sebou kompresor, čím spĺňam toto kritérium. Keď som sa pýtal, či aj ja potrebujem palubnú jednotku, povedali, že nemusím, ale mi to odporúčajú."

Vodiči debatovali o televíznej diskusii ministra Ľubomíra Vážneho s jeho predchodcom Pavlom Prokopovičom. „To sa nedalo pozerať. Vážny vystupoval ako hovorca či akcionár, spoločnosti SkyToll. Celá táto arogantná vláda by mala viac myslieť na ľudí. Nielen vtedy, keď potrebuje ich hlasy," myslí si vodič Jaroslav Denčák.

„Títo diletanti žijú z peňazí obyčajných ľudí, ktorí na nich robia. Mali by odstúpiť a uvoľniť miesto tým, ktorí veciam rozumejú," odkazuje dnešným mocipánom majiteľa a šofér kamiónu  Milan Babjak.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...