Ak vláda nepozastaví výber mýta až do prešetrenia tendra, nezníži spotrebnú daň z palív a nepresunie jej výber zo žúp na štát, dopravcovia znovu zablokujú cesty ako pred rokom.
Zvolen - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) smeruje po vyše roku znovu k protestným akciám a k blokovaniu ciest. Na sobotňajšom rokovaní vo Zvolene vyhlásili štrajkovú pohotovosť. O svojich požiadavkách chcú s vládou rokovať do polovice februára. Od ich výsledku závisí, či sa po roku znovu vrátia k blokovaniu ciest a iným nátlakovým akciám.
Dopravcovia žiadajú od vlády pozastavenie výberu mýta až do prešetrenia tendra nezávislým medzinárodným audítorom, presun výberu dane z motorových vozidiel zo žúp na štát, jej zníženie a účelové viazanie na opravy ciest. Chcú tiež štátnu kompenzáciu vo forme vratky spotrebnej dane z palív.
UNAS tvrdí, že mýtny systém je zlý a pokuty likvidačné. Ministerstvo dopravy podľa únie nekoná. Dopravcovia mu dávajú za vinu, že od zavedenia mýta ukončili činnosť dopravcovia, ktorí zamestnávali približne desať tisíc ľudí.
Nahnevaní dopravcovia chceli v sobotu diskutovať s ministrom dopravy Jánom Figeľom, ten však poslal na stretnutie UNAS-u štátneho tajomníka Arpáda Érseka. Štátny tajomník v búrlivej atmosfére vo Zvolene reagoval na väčšinu výhrad autodopravcov tým, že nemá kompetencie, alebo že sa ministerstvo snaží a bude sa snažiť ďalej.
„Výstupy musíme analyzovať, všetko sme si zapisovali. Systém je funkčný. Riešením nie je úplné zrušenie mýtneho systému, pretože štát by musel vyvinúť ďalší. Musíme ho doladiť. Problémy treba riešiť spoločnými silami, preto som tu. Najvyššie pokuty sme už znížili o viac ako polovicu. Nechcite od nás, aby sme išli na nulu," vyhlásil Érsek a vyslúžil si piskot.
„Vy sa vozíte v lietadlách a neplatíte pokuty. Skúste platiť pokuty vyše 1600 eur za chybný systém, alebo sa voziť po cestách prvej triedy," pokrikovali nespokojne dopravcovia na štátneho tajomníka. Dopravcovia si postupne brali mikrofón a dokazovali štátnemu tajomníkovi, že mýtny systém síce funguje, ale zle. Na niektorých úsekoch ciest mýto účtujú neoprávnene.
„V Hrhove spoplatňovali takmer šesť kilometrov. Protestovali sme, a potom zistili, že mal byť spoplatnený úsek menší ako jeden kilometer. Kto nám vráti peniaze? Nikto. Toto je dobrý systém?," popísal jeden z prípadov dopravca z východného Slovenska a pridávali sa ďalší.
Únia podala v tomto a v ďalších prípadoch žaloby na ministerstvo dopravy. Súd za osem mesiacov nevytýčil ani pojednávanie.
Jedna z najväčších kritičiek systému Jana Sarvašová tvrdí, že zmena vlády neznamenala zmenu prístupu k problémom dopravcov. „Tí istí, ktorí nás potľapkávali po pleciach, keď sme blokovali cesty za Ficovej vlády a hovorili nám, že mýto je skorumpované a zlé, vrátane pána Figeľa, dnes obhajujú mýtny systém v Bruseli a odporúčajú, aby sa tovary vozili po železnici. Prečo nepovedia to isté, čo hovorili, keď neboli vo vláde?." pýta sa.
Dopravcov znepokojuje aj plánovaná úprava výšky sadzieb mýta, ktorú má ministerstvo dopravy vypracovať do apríla. Štátny tajomník Érsek sa tváril prekvapene a povedal, že to počuje prvýkrát. Ubezpečil dopravcov, že do roku 2012 vláda nebude hýbať s cenami mýta. V pláne legislatívnych úloh na rok 2011 sa objavila úloha pre ministerstvo dopravy na vypracovanie návrhu nariadenia vlády, ktorým sa mení výška sadzby mýta.
Sarvašová upozornila, že likvidačné opatrenia vlády sa môžu výrazne odraziť na príjmoch štátu. Priamo pred štátnym tajomníkom Érsekom vypočítala, že len jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch 25 tisíc eur. „Od zavedenia mýta ukončilo činnosť približne 400 dopravcov s tri tisíc autami," dodala.
Ministerstvo dopravy poslalo odpoveď ohľadom mýta do Bruselu
Exminister Vážny: Figeľ si zobral neúspešného z mýta
Dopravcovia chcú úplne nové mýto
Mýto sa môže štátu predražiť po štvrtýkrát
Vodiči, ktorí používali rušičky proti mýtu, dostali pokuty
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.