Dopravcovia vyhlásili štrajkovú pohotovosť

Ak vláda nepozastaví výber mýta až do prešetrenia tendra, nezníži spotrebnú daň z palív a nepresunie jej výber zo žúp na štát, dopravcovia znovu zablokujú cesty ako pred rokom.

Zvolen - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) smeruje po vyše roku znovu k protestným akciám a k blokovaniu ciest. Na sobotňajšom rokovaní vo Zvolene vyhlásili štrajkovú pohotovosť. O svojich požiadavkách chcú s vládou rokovať do polovice februára. Od ich výsledku závisí, či sa po roku znovu vrátia k blokovaniu ciest a iným nátlakovým akciám.

Dopravcovia žiadajú od vlády pozastavenie výberu mýta až do prešetrenia tendra nezávislým medzinárodným audítorom, presun výberu dane z motorových vozidiel zo žúp na štát, jej zníženie a účelové viazanie na opravy ciest. Chcú tiež štátnu kompenzáciu vo forme vratky spotrebnej dane z palív.

UNAS tvrdí, že mýtny systém je zlý a pokuty likvidačné. Ministerstvo dopravy podľa únie nekoná. Dopravcovia mu dávajú za vinu, že od zavedenia mýta ukončili činnosť dopravcovia, ktorí zamestnávali približne desať tisíc ľudí.

Figeľovho zástupcu vypískali

Nahnevaní dopravcovia chceli v sobotu diskutovať s ministrom dopravy Jánom Figeľom, ten však poslal na stretnutie UNAS-u štátneho tajomníka Arpáda Érseka. Štátny tajomník v búrlivej atmosfére vo Zvolene reagoval na väčšinu výhrad autodopravcov tým, že nemá kompetencie, alebo že sa ministerstvo snaží a bude sa snažiť ďalej.

„Výstupy musíme analyzovať, všetko sme si zapisovali. Systém je funkčný. Riešením nie je úplné zrušenie mýtneho systému, pretože štát by musel vyvinúť ďalší. Musíme ho doladiť. Problémy treba riešiť spoločnými silami, preto som tu. Najvyššie pokuty sme už znížili o viac ako polovicu. Nechcite od nás, aby sme išli na nulu," vyhlásil Érsek a vyslúžil si piskot.

„Vy sa vozíte v lietadlách a neplatíte pokuty. Skúste platiť pokuty vyše 1600 eur za chybný systém, alebo sa voziť po cestách prvej triedy," pokrikovali nespokojne dopravcovia na štátneho tajomníka. Dopravcovia si postupne brali mikrofón a dokazovali štátnemu tajomníkovi, že mýtny systém síce funguje, ale zle. Na niektorých úsekoch ciest mýto účtujú neoprávnene.

„V Hrhove spoplatňovali takmer šesť kilometrov. Protestovali sme, a potom zistili, že mal byť spoplatnený úsek menší ako jeden kilometer. Kto nám vráti peniaze? Nikto. Toto je dobrý systém?," popísal jeden z prípadov dopravca z východného Slovenska a pridávali sa ďalší.

Únia podala v tomto a v ďalších prípadoch žaloby na ministerstvo dopravy. Súd za osem mesiacov nevytýčil ani pojednávanie.

Sarvašová: Mýto je skorumpované a zlé

Jedna z najväčších kritičiek systému Jana Sarvašová tvrdí, že zmena vlády neznamenala zmenu prístupu k problémom dopravcov. „Tí istí, ktorí nás potľapkávali po pleciach, keď sme blokovali cesty za Ficovej vlády a hovorili nám, že mýto je skorumpované a zlé, vrátane pána Figeľa, dnes obhajujú mýtny systém v Bruseli a odporúčajú, aby sa tovary vozili po železnici. Prečo nepovedia to isté, čo hovorili, keď neboli vo vláde?." pýta sa.

Dopravcov znepokojuje aj plánovaná úprava výšky sadzieb mýta, ktorú má ministerstvo dopravy vypracovať do apríla. Štátny tajomník Érsek sa tváril prekvapene a povedal, že to počuje prvýkrát. Ubezpečil dopravcov, že do roku 2012 vláda nebude hýbať s cenami mýta. V pláne legislatívnych úloh na rok 2011 sa objavila úloha pre ministerstvo dopravy na vypracovanie návrhu nariadenia vlády, ktorým sa mení výška sadzby mýta.

Sarvašová upozornila, že likvidačné opatrenia vlády sa môžu výrazne odraziť na príjmoch štátu. Priamo pred štátnym tajomníkom Érsekom vypočítala, že len jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch 25 tisíc eur. „Od zavedenia mýta ukončilo činnosť približne 400 dopravcov s tri tisíc autami," dodala.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.