Video ukazuje príklad, ako sa správať pri ľahkej dopravnej nehode v cestnom tuneli.
Príklad je z Južnej Kórei. Podobne sa môžu vodiči zachovať aj pri ťažšej nehode a zabezpečiť tak dostupnosť miesta nehody pre záchranné zložky z obidvoch strán tunelovej rúry.
Pochopiteľne, v prípade hrozby požiaru alebo iného obdobného ohrozenia zdravia a životov, platia aj ďalšie pravidlá.
(autor: Jozef Legerský)
Touto metodikou chceme priblížiť verejnosti hlavné zásady, ktoré by mal účastník jazdy - teda vodič - dodržať v prípade jazdy v cestnom tuneli a v prípade neočakávanej udalosti, ako je porucha vozidla, dopravná nehoda alebo požiar.
Pred vjazdom do cestného tunela treba pozorne sledovať dopravné značenie, ktoré upozorňuje na rýchlosť a parametre cestného tunela, ďalej informuje o rádiovej frekvencii, na ktorej môžu vodiči v prípade núdze alebo neočakávanej udalosti dostať inštrukcie o udalosti, a o tom, ako sa majú správať a konať. Táto frekvencia je na rádiu Slovenský rozhlas.
Pri vjazde do tunela a počas jazdy tunelom treba zvýšiť svoju pozornosť vedeniu motorového vozidla.
Treba sledovať rýchlosť svojho vozidla v tuneli, nakoľko na viacerých vodičov pôsobí stiesnený priestor tunela tak, že počas jazdy v tuneli zvýšia rýchlosť vozidla. Podvedome sa snažia čím skôr opustiť stiesnený priestor.
V tuneli treba vždy “dvojnásobne“ dodržiavať dostatočný odstup pred idúcim motorovým vozidlom. Ak za vami ide nákladné auto alebo kamión, treba myslieť na to, že brzdná dráha nákladných áut je dlhšia, ako osobných motorových vozidiel. V takýchto situáciách treba mať väčší odstup pred vami idúcim vozidlom, a najmä vtedy, keď sa na vás nákladné auto "lepí" (bliknite mu brzdovými svetlami, možno sa trošku vzdiali).
V prípade prudkého brzdenia vozidla pred vami takto zabezpečíte dlhšiu brzdnú dráhu aj pre za vami idúce nákladné vozidlo. Vo všeobecnosti vodiči nákladných áut nedodržujú dostatočnú vzdialenosť pred idúcim vozidlom, čo má často za následok nehody spôsobené nedobrzdením nákladného vozidla.
Pri náhlom znížení rýchlosti (ak sa prudko brzdí), je nutné:
Všeobecné zásady správania pri nehode v tuneli:
Záchranári sa so svojou technikou budú môcť dostať priamo k nehode, skráti sa čas zásahu.
Zabezpečíte si tak svoju väčšiu bezpečnosť. Havarované vozidlo môže začať horieť, môže explodovať unikajúci benzín. Požiar by sa mohol rýchlo rozšíriť na blízko stojace vozidlá, čo by bolo veľmi negatívnym a nebezpečným javom (väčšie množstvo prudko jedovatých splodín horenia, väčší zdroj tepla) – pri požiari v tuneli rýchlo narastá teplota, pretože ide o uzatvorený a pomerne malý priestor. Teplý vzduch sa šíri do strán a vysoká teplota je aj v nižších vrstvách vzduchu, keďže tunel nie je príliš vysoký – od sálavého tepla by sa mohli vznietiť blízko stojace vozidlá.
Ak ide o nehodu viacerých vozidiel a niektoré z nich horí, požiar treba čím skôr eliminovať hasením. Najvýhodnejšie je zrealizovať hasenie súbežne viacerými hasiacimi prístrojmi, ak na mieste nehody je viacero vodičov s hasiacimi prístrojmi, resp. tiež treba použiť hasiace prístroje, ktoré sa nachádzajú v tuneli.
Ak sa vozidlá, ktoré ešte nehoria, dajú odtiahnuť od horiaceho vozidla (vozidlá nie sú v sebe zakliesnené), treba to urobiť čím skôr.
Ďalšie pravidlá správania pri nehode v cestnom tuneli:
Odporúča sa dodržiavať nasledujúce zásady:
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke ustanovuje povinnosti pri zastavení vozidla v tuneli takto:
(1) Ak pri jazde vozidla v tuneli vznikne porucha vozidla, pre ktorú sa toto vozidlo stane nepojazdným, alebo ak vznikne dopravná nehoda vrátane požiaru, je vodič po zastavení vozidla povinný bezodkladne
a) vypnúť motor, a ak je na vykurovanie vozidla použité nezávislé kúrenie, vypnúť aj toto kúrenie,
b) vykonať vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky v tuneli; ak to okolnosti vyžadujú, je oprávnený zastavovať iné vozidlá,
c) oznámiť telefonicky alebo iným vhodným spôsobom zastavenie vozidla v tuneli osobe vykonávajúcej dohľad nad prevádzkou tunela.
(2) V prípadoch uvedených v odseku 1 nesmie vodič a prepravovaná osoba fajčiť alebo manipulovať s otvoreným ohňom.
(3) Vodič alebo prepravovaná osoba sú v prípadoch uvedených v odseku 1 povinní na pokyn osoby vykonávajúcej dohľad nad prevádzkou tunela opustiť vozidlo a sústrediť sa do miest na to určených, prípadne tunel opustiť.
(4) Ak to nie je nevyhnutné, prepravované osoby nesmú z vozidla vystupovať a pohybovať sa po vozovke. Také osoby sa môžu pohybovať po vozovke v tuneli len v súvislosti so zaisťovaním bezpečnosti cestnej premávky, ak majú na sebe reflexný bezpečnostný odev.
(5) Ustanovenia odseku 1 písm. a) a b) a odsekov 2 až 4 sa vzťahujú aj na ostatných vodičov a prepravované osoby.
Ako aktivovať SMS notifikáciu konca kontroly na STK a EK?
Čo chcú vidieť na Youtube? Prečo ľudia pozerajú videá známych youtuberov?
Ako zistiť na mape parcelné čísla pozemkov?
Ako nájsť vlastníka nehnuteľnosti podľa jej adresy?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.