Dopravné zápchy: Chýbajú zásadné riešenia

Motoristi bývajúci na sídliskách Ťahanovce a Dargovských hrdinov, ale aj profesionálni vodiči MHD sú v rannej špičke poriadne nahnevaní. Pomalé kolóny a adrenalín v krvi. Z autobusovej zastávky pri Metre na ďalšiu trvá cesta aj 16 minút. Do práce načas nedôjdete, ak si neprivstanete.

Košice - Dopravné problémy sa v meste neriešia. Všetko je o peniazoch, ale aj o nekompetentných rozhodnutiach. Problematických uzlov je viac aj v úsekoch, do ktorých plynuli miliardy korún zo štátnych prostriedkov.

Nikto nerátal s nárastom dopravy

Ťahanovčania a Furčania by najradšej zo sídlisk odlietali vrtuľníkmi. Keď idú hromadnou dopravou, nič nevyhrali, keď vlastným autom, pridávajú jedno do zápchy. Jedna vec je, že kvôli rekonštrukcii križovatky Prešovská-Sečovská sa jej radšej vyhýbajú a zahlcuje sa Hlinkova ulica, na druhej strane chýbajú dopravné riešenia, ktoré by ju sprejazdnili a nevytvárali by sa také kolóny.

"Taká situácia nevznikla len z dôvodu stavebných prác na Prešovskej-Sečovskej. Nikto nepočítal s takým nárastom dopravy a Hlinkova jednoducho kapacitne nemôže pojať toľko vozidiel z dvoch najľudnatejších sídlisk. Nie je na to prispôsobená a kým sa neurobia nejaké zmeny, dovtedy nemožno očakávať zázraky. To zrejme nikoho netrápi, pretože sa žiadne úpravy nepripravujú," vyjadril sa k súčasnému stavu pod Furčou dopravný inžinier Pavel Titl.

Problém robí aj svetelná križovatka

Náporu toľkých vozidiel nie je prispôsobená ani prvá svetelná križovatka na Mieri. Zaraďovacie pruhy sú príliš krátke a chýbajú aj odbočovacie polomery. Odbočuje sa 5-kilometrovou rýchlosťou do 90-stupňovej zákruty, čim sa doprava spomaľuje. Do cesty z Furče bola postavená aj čerpacia stanica, čo nebolo najšťastnejšie riešenie. Podľa Titla sa dá problém aspoň čiastočne vyriešiť, len to treba urobiť. Pruhy by sa dali predĺžiť o viac ako desať metrov, autá by sa včas zaradili a cesta by sa uvoľnila. Namiesto toho sa tvoria dlhé štrúdle vozidiel. Keď sú problémom v ceste jeden elektrický stĺp a jeden strom, niektoré zbytočné pásy zelene, tak sa to naozaj nedá.

Pýta sa ďalšia cesta z Ťahanoviec

V súčasnosti sa rieši dopravné napojenie zo sídliska Ťahanovce v súvislosti s výstavbou ďalšieho obytného súboru. Cesta by sa mala napojiť na diaľničný privádzač.

Návrhov, ako odbúrať kolapsové situácie, je viacero. Keď sa robila mimoúrovňová križovatka pod Furčou zo štátnych peňazí, mesto si nekládlo žiadne podmienky, aby sa vyhlo týmto problémom. Neplatilo, tak sa nestaralo. Podobne to bude na Prešovskej. Aj tam sa napriek veľkej snahe o plynulosť dopravy budú vytvárať kolóny. Nová križovatka má už teraz svoje nedostatky. Vždy mali vozidlá prichádzajúce z Prešova do centra mesta prednosť. Po novom ju budú dávať tým, ktorí budú prichádzať od Michaloviec. Jeden jazdný pruh stačiť nebude.

Čo by pomohlo?

"Hlinkovej by jednoznačne pomohlo prepojenie so Slovenskou ulicou. Z Ťahanoviec môže dopravu odľahčiť len ďalší výjazd, ale nie cez Kostoliansku. Tá sa tiež už mala dávno riešiť. O kruhovom objazde pod Podhradovou sa už hovorí roky a nič sa nedeje. Pritom cestná svetelná signalizácia sa dá postaviť za dva mesiace. Určite je dôležitejšia ako cesta Pereš-Lorinčík. Hlinkova by sa mala rozšíriť na 6 jazdných pruhov. Dva by slúžili MHD. Riešením je aj električková doprava z Ťahanoviec, rozšíriť sa musí most ponad Hornád, ale prestavbu potrebuje aj križovatka na Mieri," dodal P. Titl. Bez zásadných zmien zabudnime na bezkolónový prejazd Hlinkovou ulicou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.