Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich

Druhý protest zablokoval dopravu na hlavnom ťahu na polhodinu.

PREŠOV. Naplnili svoje sľuby. Občianske združenie Lepší Prešov v piatok popoludní, v dopravnej špičke, opäť „pomohlo“ kolónam v meste blokádou.

Je to ich odkaz pre vládu, aby začala konečne riešiť kritickú dopravu v metropole Šariša.

Využiť aj krajné prostriedky a donútiť kompetentných, aby sa zaoberali Prešovom.

To sa rozhodlo Občianske združenie Lepší Prešov a usporiadalo v treťom krajskom meste, kde už mesiace trvá mimoriadny stav v doprave, druhý protest.

Prvé protestné zhromaždenie sa konalo v decembri minulého roka.

Po dvoch mesiacoch si ho zopakovali opäť.

Medzi prítomnými sa objavila aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH), ktorá prišla ako občianka podporiť iniciatívu.

Okrem nej tam boli Prešovčania všetkých vekových kategórií.

Opäť sa všetci zišli na Levočskej ulici, ktorá je jednou z hlavných tepien dopravy v Prešove. Účasť bola hojnejšia, podporu prišli vyjdariť vyše tri stovky ľudí.

Atmosféru počas schádzania umocnila hudba, napríklad aj v podaní IMT Smile a ich Veselej pesničky.

„Trefnejšie už hrať ani nemohli,“ skonštatoval mladý pár pri slovách „korupcie, škandály, kam sme sa to dostali“.

Namiesto dopravy riešia hodnosti

Na úvod organizátori oboznámili prítomných s aktuálnym stavom.

Ešte v decembri poslali vláde výzvu, aby sa urýchlene, neodkladne zaoberala výstavbou západného a severného obchvatu.

Dodnes odpoveď nedostali.

„Predpokladám, že členovia vlády intenzívne pracujú na získavaní ďalších vojenských hodností, čo je ich prioritou. Celý svet sa nám smeje, že na kilometer štvorcový máme najväčší počet kapitánov a plukovníkov v zálohe,“ povedal Baran.

Jeho príhovor viackrát prerušil súhlasný potlesk.

„Pozeraj sa Arpád, aký máme nápad. Keď nebudú obchvaty, utekaj za Karpaty,“ zarýmoval Baran a všetkých prítomných pozval na „zdravotnú prechádzku“.

Ľudia sa prechádzali s úsmevom

Presne polhodiny neprestajne prechádzali po priechode pre chodcov, čím zablokovali dopravu z oboch strán. A neraz aj s úsmevom a teplým čajom v ruke.

„A prečo by sme nepodporili? Veď aj v Prešove žijú ľudia, aj my chceme mať poriadnu dopravu, neísť do práce aj hodinu,“ odznievalo medzi prítomnými.

Prejsť sa po prechode prišiel aj viceprimátor Štefan Kužma.

S úsmevom blokádu zobral aj vodič Peter Klus, ktorému ako prvému zatarasili cestu.

„Málo ľudí, ešte by mohlo byť aj viac ľudí a hoci aj hodinu by som tu čakal, keby to bolo v prospech Prešova,“ povedal.

„Chcel by som, aby páni politici tu prišli niekedy ráno o siedmej a videli tie kamióny a táto cesta je frekventovaná. Čakám a dúfam, že za dobrú vec,“ povedal vodič.

Organizátori sľubujú, že ak opäť nebudú ich požiadavky vypočuté, ďalšia blokáda bude 31. marca v Prešove.

Čo žiadajú aktivisti

Aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov, ktorí akciu organizovali, zaslali po predchádzajúcom proteste výzvu adresovanú vláde SR, v ktorej žiadajú, aby tá bezodkladne určila termín výstavby juhozápadného a severného obchvatu mesta a garantovala ich ukončenie do konca roka 2019, resp. 2021.

Pripomínajú v nej tiež, že Prešov je jediným krajským mestom, ktoré nemá žiaden vnútorný, ani vonkajší obchvat. Je pritom križovatkou ciest medzinárodného významu do okolitých krajín.

„Na výzvu, ktorú sme vláde zaslali na poslednom proteste, sme nedostali žiadnu odpoveď. Tie návrhy, ktoré tento týždeň predkladali minister dopravy a minister financií sú pre nás absolútne neprijateľné, pretože akýkoľvek zásah do existujúceho projektu severného obchvatu by znamenal iba ďalšie odďaľovanie jeho výstavby,“ uviedol predseda združenia Jozef Baran.

Dohodu ministrov o šetrení financií zúžením profilu severného obchvatu R4 na polovičný označil za nekvalifikovanú.

„Nikde na Slovensku sa nestavajú rýchlostné cesty v jednom profile. Prečo by mali práve na východe?“ povedal pred davom nespokojných Prešovčanov.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov, severný obchvat, R4

R4, rýchlostná cesta

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Priamo súvisiace články

Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť 

Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur 

Obchvat Prešova: Úradníci na ministerstve spolu s vedením zaspali 

Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia 

Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom 

Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove 

Riaditeľ útvaru hodnoty za peniaze: D1 okolo Prešova zatiaľ nie je spôsobilý na financovanie z fondov EÚ 

Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť 

Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce 

Prešovský župan Chudík bije na poplach: Chcú zastaviť výstavbu diaľnice D1! 

Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť 

Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur 

V Prešove chcú obchvat podľa pôvodných plánov, minister je za 

Minister dopravy Árpád Érsek podporuje obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách 

Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate 

Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov 

Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne 

Komentár: Minister ponúkol Prešovčanom výhodnejšie riešenie dopravy. Ako bude pochopené jeho posolstvo? 

Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov 

Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.