Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich

Druhý protest zablokoval dopravu na hlavnom ťahu na polhodinu.

PREŠOV. Naplnili svoje sľuby. Občianske združenie Lepší Prešov v piatok popoludní, v dopravnej špičke, opäť „pomohlo“ kolónam v meste blokádou.

Je to ich odkaz pre vládu, aby začala konečne riešiť kritickú dopravu v metropole Šariša.

Využiť aj krajné prostriedky a donútiť kompetentných, aby sa zaoberali Prešovom.

To sa rozhodlo Občianske združenie Lepší Prešov a usporiadalo v treťom krajskom meste, kde už mesiace trvá mimoriadny stav v doprave, druhý protest.

Prvé protestné zhromaždenie sa konalo v decembri minulého roka.

Po dvoch mesiacoch si ho zopakovali opäť.

Medzi prítomnými sa objavila aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH), ktorá prišla ako občianka podporiť iniciatívu.

Okrem nej tam boli Prešovčania všetkých vekových kategórií.

Opäť sa všetci zišli na Levočskej ulici, ktorá je jednou z hlavných tepien dopravy v Prešove. Účasť bola hojnejšia, podporu prišli vyjdariť vyše tri stovky ľudí.

Atmosféru počas schádzania umocnila hudba, napríklad aj v podaní IMT Smile a ich Veselej pesničky.

„Trefnejšie už hrať ani nemohli,“ skonštatoval mladý pár pri slovách „korupcie, škandály, kam sme sa to dostali“.

Namiesto dopravy riešia hodnosti

Na úvod organizátori oboznámili prítomných s aktuálnym stavom.

Ešte v decembri poslali vláde výzvu, aby sa urýchlene, neodkladne zaoberala výstavbou západného a severného obchvatu.

Dodnes odpoveď nedostali.

„Predpokladám, že členovia vlády intenzívne pracujú na získavaní ďalších vojenských hodností, čo je ich prioritou. Celý svet sa nám smeje, že na kilometer štvorcový máme najväčší počet kapitánov a plukovníkov v zálohe,“ povedal Baran.

Jeho príhovor viackrát prerušil súhlasný potlesk.

„Pozeraj sa Arpád, aký máme nápad. Keď nebudú obchvaty, utekaj za Karpaty,“ zarýmoval Baran a všetkých prítomných pozval na „zdravotnú prechádzku“.

Ľudia sa prechádzali s úsmevom

Presne polhodiny neprestajne prechádzali po priechode pre chodcov, čím zablokovali dopravu z oboch strán. A neraz aj s úsmevom a teplým čajom v ruke.

„A prečo by sme nepodporili? Veď aj v Prešove žijú ľudia, aj my chceme mať poriadnu dopravu, neísť do práce aj hodinu,“ odznievalo medzi prítomnými.

Prejsť sa po prechode prišiel aj viceprimátor Štefan Kužma.

S úsmevom blokádu zobral aj vodič Peter Klus, ktorému ako prvému zatarasili cestu.

„Málo ľudí, ešte by mohlo byť aj viac ľudí a hoci aj hodinu by som tu čakal, keby to bolo v prospech Prešova,“ povedal.

„Chcel by som, aby páni politici tu prišli niekedy ráno o siedmej a videli tie kamióny a táto cesta je frekventovaná. Čakám a dúfam, že za dobrú vec,“ povedal vodič.

Organizátori sľubujú, že ak opäť nebudú ich požiadavky vypočuté, ďalšia blokáda bude 31. marca v Prešove.

Čo žiadajú aktivisti

Aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov, ktorí akciu organizovali, zaslali po predchádzajúcom proteste výzvu adresovanú vláde SR, v ktorej žiadajú, aby tá bezodkladne určila termín výstavby juhozápadného a severného obchvatu mesta a garantovala ich ukončenie do konca roka 2019, resp. 2021.

Pripomínajú v nej tiež, že Prešov je jediným krajským mestom, ktoré nemá žiaden vnútorný, ani vonkajší obchvat. Je pritom križovatkou ciest medzinárodného významu do okolitých krajín.

„Na výzvu, ktorú sme vláde zaslali na poslednom proteste, sme nedostali žiadnu odpoveď. Tie návrhy, ktoré tento týždeň predkladali minister dopravy a minister financií sú pre nás absolútne neprijateľné, pretože akýkoľvek zásah do existujúceho projektu severného obchvatu by znamenal iba ďalšie odďaľovanie jeho výstavby,“ uviedol predseda združenia Jozef Baran.

Dohodu ministrov o šetrení financií zúžením profilu severného obchvatu R4 na polovičný označil za nekvalifikovanú.

„Nikde na Slovensku sa nestavajú rýchlostné cesty v jednom profile. Prečo by mali práve na východe?“ povedal pred davom nespokojných Prešovčanov.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov, severný obchvat, R4

R4, rýchlostná cesta

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Priamo súvisiace články

Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť 

Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur 

Obchvat Prešova: Úradníci na ministerstve spolu s vedením zaspali 

Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia 

Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom 

Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove 

Riaditeľ útvaru hodnoty za peniaze: D1 okolo Prešova zatiaľ nie je spôsobilý na financovanie z fondov EÚ 

Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť 

Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce 

Prešovský župan Chudík bije na poplach: Chcú zastaviť výstavbu diaľnice D1! 

Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť 

Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur 

V Prešove chcú obchvat podľa pôvodných plánov, minister je za 

Minister dopravy Árpád Érsek podporuje obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách 

Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate 

Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov 

Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne 

Komentár: Minister ponúkol Prešovčanom výhodnejšie riešenie dopravy. Ako bude pochopené jeho posolstvo? 

Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov 

Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.