Väčšina autobusov košického dopravného podniku (DPMK) jazdila včera na protest proti mýtnemu systému označená oranžovými stužkami. Vedenie DPMK, ale aj mesta Košice, považuje zavedené mýto za chaotické, nesystémové a pre Košice nespravodlivé. Kým totiž v Bratislave jazdí po spoplatnených úsekoch 30 autobusov z 87 (7 %), v Košiciach je to až 50 % vozidiel MHD. DPMK vyčíslilo náklady na mýto zatiaľ na viac ako 100-tisíc eur, spolu s mestom budú žiadať ministerstvo dopravy o urýchlenú zmenu vyhlášky, ktorá vymedzuje úseky spoplatnené mýtom.
Mesto: Mýtny systém ohrozuje MHD
Košice - Samospráva Košíc osloví aj ďalšie dotknuté mestá na Slovensku, aby adresovali štátu spoločnú žiadosť o vypustenie úsekov, po ktorých premávajú autobusy MHD, zo spoplatnenia mýtom.
Mesto Košice chce zvážiť i ďalšie kroky adresované príslušným štátnym orgánom, smerujúce k eliminácii povinnosti platiť mýto za MHD.
"Nedostatočne pripravený a masívne kritizovaný systém mýta je voči Košiciam nespravodlivý," uviedol včera Jaroslav Vrábeľ, vedúci komunikačného referátu Magistrátu mesta Košice. "Mesto však cestovné v MHD zvyšovať nechce a urobí všetko preto, aby sa táto nespravodlivosť Košičanov nedotkla. Vládny návrh zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií rátal s oslobodením pre vozidlá zabezpečujúce verejnú pravidelnú autobusovú dopravu. Teda výnimku z platenia mali mať pôvodne aj vozidlá MHD."
Podľa J. Vrábľa vládny návrh zákona o mýte deklaroval aj to, že nebude mať priamy dopad na rozpočty obcí a vraj sleduje spravodlivé spoplatnenie so zámerom získania zdrojov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Na základe pozmeňujúceho poslaneckého návrhu (SMER) a po dohode s ministerstvom dopravy sa ustanovenie o oslobodení MHD od mýta do schváleného znenia zákona nedostalo.
"Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo "skladať" na štátnu výstavbu diaľnic. Navyše, v období ekonomickej krízy ukladá vláda samospráve povinnosť s novými nákladmi práve voči štátu," dodal Vrábeľ.
Na základe schváleného znenia zákona vydalo ministerstvo dopravy vyhlášku (413/2007), ktorou vymedzilo úseky ciest s elektronickým výberom mýta. V Bratislave malo byť pôvodne po zavedení mýta spoplatnených takmer 40 úsekov a v Košiciach viac ako 20. Nová vyhláška ministerstva, ktorá zrušila starú, však znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach ich však ostalo viac ako desať.
"Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," zdôraznil včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "Máme tak platiť za službu, ktorú nedokážeme skontrolovať... Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky."
Mýtny systém môže v budúcnosti spôsobiť košickej verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už však dotkne aj priamo cestujúcej verejnosti.
"Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému (emyto.sk), ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky (zaznamenáva koľko kilometrov po spoplatnenom úseku vozidlo prešlo), ktorú nezapríčinil vodič ani nikto iný, vodič je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém," uviedla Monika Murová, hovorkyňa DPMK. "Takže z dôvodu poruchy palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, sa môže stať, že vodič bude musieť vysadiť cestujúcich uprostred trasy, aj keď vozidlo bude schopné doviezť ich až do cieľa cesty."
Mýto narobilo DPMK aj ďalšie problémy. Linky MHD jazdia po cestách označených dodatkovými tabuľami "bez úhrady", avšak mýtne musia platiť aj na nich. Do obce Šebastovce prechádzajú spoplatneným úsekom v dĺžke 1,2 km, vo vyhláške ministerstva je však uvedený iba úsek z Barce do Hanisky s dĺžkou 5,8 km. Namiesto 1,2 tak DPMK platí o 4,6 km viac.
Padol systém, polícia údajne púšťala aj bez registrácie
Autobusy začali dvíhať ceny pre mýto
Mýto narobilo v košickej MHD poriadny galimatiáš
Mýto: Eurobus zvýši cestovné v autobusoch
Aj mestskú dopravu zdraží cestné mýto
Autobusy budú mýto platiť, poplatok sa im však zníži o polovicu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.