DPMK na nespravodlivosť upozornil "oranžovými" stužkami

Väčšina autobusov košického dopravného podniku (DPMK) jazdila včera na protest proti mýtnemu systému označená oranžovými stužkami. Vedenie DPMK, ale aj mesta Košice, považuje zavedené mýto za chaotické, nesystémové a pre Košice nespravodlivé. Kým totiž v Bratislave jazdí po spoplatnených úsekoch 30 autobusov z 87 (7 %), v Košiciach je to až 50 % vozidiel MHD. DPMK vyčíslilo náklady na mýto zatiaľ na viac ako 100-tisíc eur, spolu s mestom budú žiadať ministerstvo dopravy o urýchlenú zmenu vyhlášky, ktorá vymedzuje úseky spoplatnené mýtom.

Mesto: Mýtny systém ohrozuje MHD

Košice - Samospráva Košíc osloví aj ďalšie dotknuté mestá na Slovensku, aby adresovali štátu spoločnú žiadosť o vypustenie úsekov, po ktorých premávajú autobusy MHD, zo spoplatnenia mýtom.

Bratislave štát pomohol

Mesto Košice chce zvážiť i ďalšie kroky adresované príslušným štátnym orgánom, smerujúce k eliminácii povinnosti platiť mýto za MHD.

"Nedostatočne pripravený a masívne kritizovaný systém mýta je voči Košiciam nespravodlivý," uviedol včera Jaroslav Vrábeľ, vedúci komunikačného referátu Magistrátu mesta Košice. "Mesto však cestovné v MHD zvyšovať nechce a urobí všetko preto, aby sa táto nespravodlivosť Košičanov nedotkla. Vládny návrh zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií rátal s oslobodením pre vozidlá zabezpečujúce verejnú pravidelnú autobusovú dopravu. Teda výnimku z platenia mali mať pôvodne aj vozidlá MHD."

Podľa J. Vrábľa vládny návrh zákona o mýte deklaroval aj to, že nebude mať priamy dopad na rozpočty obcí a vraj sleduje spravodlivé spoplatnenie so zámerom získania zdrojov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Na základe pozmeňujúceho poslaneckého návrhu (SMER) a po dohode s ministerstvom dopravy sa ustanovenie o oslobodení MHD od mýta do schváleného znenia zákona nedostalo.

"Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo "skladať" na štátnu výstavbu diaľnic. Navyše, v období ekonomickej krízy ukladá vláda samospráve povinnosť s novými nákladmi práve voči štátu," dodal Vrábeľ.

Na základe schváleného znenia zákona vydalo ministerstvo dopravy vyhlášku (413/2007), ktorou vymedzilo úseky ciest s elektronickým výberom mýta. V Bratislave malo byť pôvodne po zavedení mýta spoplatnených takmer 40 úsekov a v Košiciach viac ako 20. Nová vyhláška ministerstva, ktorá zrušila starú, však znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach ich však ostalo viac ako desať.

Cestujúcich možno vysadia uprostred cesty

"Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," zdôraznil včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "Máme tak platiť za službu, ktorú nedokážeme skontrolovať... Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky."

Mýtny systém môže v budúcnosti spôsobiť košickej verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už však dotkne aj priamo cestujúcej verejnosti.

"Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému (emyto.sk), ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky (zaznamenáva koľko kilometrov po spoplatnenom úseku vozidlo prešlo), ktorú nezapríčinil vodič ani nikto iný, vodič je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém," uviedla Monika Murová, hovorkyňa DPMK. "Takže z dôvodu poruchy palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, sa môže stať, že vodič bude musieť vysadiť cestujúcich uprostred trasy, aj keď vozidlo bude schopné doviezť ich až do cieľa cesty."

Platia aj za kilometre, ktoré neprejdú

Mýto narobilo DPMK aj ďalšie problémy. Linky MHD jazdia po cestách označených dodatkovými tabuľami "bez úhrady", avšak mýtne musia platiť aj na nich. Do obce Šebastovce prechádzajú spoplatneným úsekom v dĺžke 1,2 km, vo vyhláške ministerstva je však uvedený iba úsek z Barce do Hanisky s dĺžkou 5,8 km. Namiesto 1,2 tak DPMK platí o 4,6 km viac.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.