DPMK na nespravodlivosť upozornil "oranžovými" stužkami

Väčšina autobusov košického dopravného podniku (DPMK) jazdila včera na protest proti mýtnemu systému označená oranžovými stužkami. Vedenie DPMK, ale aj mesta Košice, považuje zavedené mýto za chaotické, nesystémové a pre Košice nespravodlivé. Kým totiž v Bratislave jazdí po spoplatnených úsekoch 30 autobusov z 87 (7 %), v Košiciach je to až 50 % vozidiel MHD. DPMK vyčíslilo náklady na mýto zatiaľ na viac ako 100-tisíc eur, spolu s mestom budú žiadať ministerstvo dopravy o urýchlenú zmenu vyhlášky, ktorá vymedzuje úseky spoplatnené mýtom.

Mesto: Mýtny systém ohrozuje MHD

Košice - Samospráva Košíc osloví aj ďalšie dotknuté mestá na Slovensku, aby adresovali štátu spoločnú žiadosť o vypustenie úsekov, po ktorých premávajú autobusy MHD, zo spoplatnenia mýtom.

Bratislave štát pomohol

Mesto Košice chce zvážiť i ďalšie kroky adresované príslušným štátnym orgánom, smerujúce k eliminácii povinnosti platiť mýto za MHD.

"Nedostatočne pripravený a masívne kritizovaný systém mýta je voči Košiciam nespravodlivý," uviedol včera Jaroslav Vrábeľ, vedúci komunikačného referátu Magistrátu mesta Košice. "Mesto však cestovné v MHD zvyšovať nechce a urobí všetko preto, aby sa táto nespravodlivosť Košičanov nedotkla. Vládny návrh zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií rátal s oslobodením pre vozidlá zabezpečujúce verejnú pravidelnú autobusovú dopravu. Teda výnimku z platenia mali mať pôvodne aj vozidlá MHD."

Podľa J. Vrábľa vládny návrh zákona o mýte deklaroval aj to, že nebude mať priamy dopad na rozpočty obcí a vraj sleduje spravodlivé spoplatnenie so zámerom získania zdrojov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Na základe pozmeňujúceho poslaneckého návrhu (SMER) a po dohode s ministerstvom dopravy sa ustanovenie o oslobodení MHD od mýta do schváleného znenia zákona nedostalo.

"Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo "skladať" na štátnu výstavbu diaľnic. Navyše, v období ekonomickej krízy ukladá vláda samospráve povinnosť s novými nákladmi práve voči štátu," dodal Vrábeľ.

Na základe schváleného znenia zákona vydalo ministerstvo dopravy vyhlášku (413/2007), ktorou vymedzilo úseky ciest s elektronickým výberom mýta. V Bratislave malo byť pôvodne po zavedení mýta spoplatnených takmer 40 úsekov a v Košiciach viac ako 20. Nová vyhláška ministerstva, ktorá zrušila starú, však znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach ich však ostalo viac ako desať.

Cestujúcich možno vysadia uprostred cesty

"Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," zdôraznil včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "Máme tak platiť za službu, ktorú nedokážeme skontrolovať... Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky."

Mýtny systém môže v budúcnosti spôsobiť košickej verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už však dotkne aj priamo cestujúcej verejnosti.

"Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému (emyto.sk), ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky (zaznamenáva koľko kilometrov po spoplatnenom úseku vozidlo prešlo), ktorú nezapríčinil vodič ani nikto iný, vodič je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém," uviedla Monika Murová, hovorkyňa DPMK. "Takže z dôvodu poruchy palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, sa môže stať, že vodič bude musieť vysadiť cestujúcich uprostred trasy, aj keď vozidlo bude schopné doviezť ich až do cieľa cesty."

Platia aj za kilometre, ktoré neprejdú

Mýto narobilo DPMK aj ďalšie problémy. Linky MHD jazdia po cestách označených dodatkovými tabuľami "bez úhrady", avšak mýtne musia platiť aj na nich. Do obce Šebastovce prechádzajú spoplatneným úsekom v dĺžke 1,2 km, vo vyhláške ministerstva je však uvedený iba úsek z Barce do Hanisky s dĺžkou 5,8 km. Namiesto 1,2 tak DPMK platí o 4,6 km viac.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...