Problémom diaľnice pri Prešove nie je, či ju stavať alebo nie. Ide o to, či je politická vôľa postaviť ju za dobrú cenu.
Zdá sa, že ani najmenej. Tak sa len ťahá čas.
Minister dopravy Árpád Érsek sa už rozhodol. Diaľnicu D1 pri Prešove stavať treba. Pritom však „dôkladne zvažuje všetky kroky a podrobne analyzuje, či sú prostriedky vynaložené efektívne“, ako napísal prezidentovi. Ešte skúsi „iniciovať stretnutie s víťazom tendra, aby sa našla nejaká úspora“.
No dobre. A teraz tú o Červenej čiapočke.
Pripomeňme si fakty. Verejnú súťaž na takmer 8-kilometrovú diaľnicu D1 Prešov západ – Prešov juh vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť začiatkom júna 2015.
Čisto náhodou takmer v rovnakom čase vyhlásila aj dva ďalšie veľké diaľničné tendre – stavbu D3 Čadca – Svrčinovec na Kysuciach a D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach. Na predloženie žiadosti o účasť v súťaži dostali firmy mesiac.
Ďalšia náhoda sa objavila pri predkladaní ponúk – jeden tender mal termín 22. decembra 2015, ďalšie dva 4. januára 2016. Vypracovať ponuku na takú náročnú stavbu je pritom úloha pre desiatky odborníkov na mesiace.
Nechcel tým štát stavbárom naznačiť, aby sa dohodli, kto bude ktorú stavať? Verí azda niekto tomu, že jeden termín tesne pred Vianocami a dva tesne po nich bola náhoda? Keď v roku 2014 nevyhlásila NDS žiadny tender a v roku 2015 iba tieto tri naraz?
Očakávaný výsledok sa dostavil zanedlho. Firmy vytvorili tri konzorciá. Jedno starý známy Strabag s nemecko-ruským pozadím spolu s Porrom a Hochtiefom.
Druhé ďalší zavedení partneri Doprastav so svojou dcérou Metrostav, ako aj Eurovia z koncernu Vinci známeho z R1. Tretím do partie bolo česko-poľské konzorcium pod vedením M-Silnice. Napokon sa ukázalo, že iba do počtu.
Všetky tri skupiny podali ponuky na všetky tri stavby, odlišovali sa však iba málo. Každá skupina mala najnižšiu ponuku na inej stavbe, takže sa spravodlivo podelili a každý „vyhral“ jednu.
Akurát v Budimíre sa im vlúdila chybička – do súťaže sa dostalo aj konzorcium Dúhy s talianskym partnerom a švédska Skanska. Tá všetkých „podrazila“ výrazne nižšou ponukou – o 22 percent lacnejšou, ako najdrahší Doprastav a spol. V prípade ostatných dvoch stavieb bol rozdiel medzi najlacnejším a najdrahším iba tri a štyri percentá.
Výsledok je pre Slovensko drvivý – kým Skanska bude stavať pri Košiciach za 13,7 milióna eur za kilometer, na zvyšných dvoch úsekoch to bude vyše 40 miliónov eur za kilometer diaľnice.
Práve prešovský úsek, ktorý ulovil Doprastav s partnermi, by mal byť najdrahšou diaľnicou na Slovensku. Pri vyše 45 miliónoch eur/km bude drahšia ako úseky s tunelom Višňové či mostom ponad priehradu pri Žiline. Iste je len náhoda, že ide o firmy, ktoré stavali takto štedro zaplatené diaľnice na Slovensku aj v minulosti.
Problém prešovskej diaľnice preto nie je, či ju stavať alebo nie. Otázka nestojí ani tak, či treba mesto obchádzať z juhu alebo zo severu. Štát ju vytendroval za horibilnú sumu a nie je to náhoda.
Verejnú súťaž mohli dávno zrušiť a zopakovať, boli by sa do nej zapojili ďalšie firmy. Cena mohla byť výrazne nižšia, namiesto 356 možno pod 300 miliónov eur. Lenže to by tam neostala vata a nebolo by čo rozdeľovať. A možno budú predčasné voľby, tak vatu treba.
Teraz sa len ťahá čas, kým sa všetci unavíme. Zatiaľ sa v tieni prešovských tančekov nenápadne spustila výstavba rovnako predraženého úseku D3 na Kysuciach. Prešovčanom pomaly kypí žlč a chystajú sa na ulice.
Až si napokon všetci povieme, že nech to stojí, čo to stojí, len nech sa už stavia. A o to ide. Politická dohoda je jasná, žaba sa varí. Diaľnica určite bude. Do Košíc sa bude cestovať o desať minút rýchlejšie a desiatky miliónov pritečú na účty „našich ľudí". Neoplatí sa na to ešte pár mesiacov počkať?
Autor je publicista a výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešovskí aktivisti o odpovedi vlády k doprave: Je to výsmech občanom
Diaľnica pri Prešove: To rozhodujúce je ešte stále pred nami. A je toho dosť
Prešov napoja na diaľnice dve veľké križovatky. Na oboch sa pracuje
Diaľnici popri Prešove končí stavebné povolenie. NDS žiada jeho predĺženie
Denník Pravda nepíše o diaľniciach pravdu
Prešovský slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu
Úsporu pri prešovskom obchvate vypočítali na základe manipulácií
Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...