Druhá etapa obchvatu Prešova sa už mala súťažiť. Opäť ju prehodnocujú

Rezort rieši harmonogram priorít.

PREŠOV. Súťaž na druhú etapu R4, ktorá má byť súčasťou severného obchvatu Prešova, mala byť vyhlásená ešte koncom minulého roka.

Napriek pokročilej fáze prípravy projektu sa tak ešte stále nestalo a na stavbu nie sú zatiaľ vyčlenené peniaze.

Ministerstvo dopravy pripravuje Harmonogram výstavby investičných priorít.

Prešov potrebuje dokončenie dvoch etáp

Tretie najväčšie mesto na Slovensku doposiaľ nemá dokončený ani jeden vonkajší obchvat mesta.

Prešovčania preto v minulosti zorganizovali aj niekoľko protestov, kedy blokovali premávku.

Veci sa pohli dopredu až za posledné roky.

Stavať sa začal západný obchvat mesta, ktorý má byť dokončený v lete tohto roku.

Na diaľničný obchvat plynule nadviazala aj začatá výstavba prvej etapy severného obchvatu.

Prvý úsek R4 sa začal stavať v plnom profile v roku 2019 a dokončený má byť podľa zmluvy v marci 2023.

Prešovčania však požadujú dokončenie celého severného obchvatu, vďaka čomu by sa mohla konečne odkloniť nákladná tranzitná doprava zo sídliska Sekčov.

Naposledy prehodnocovali počet pruhov

V priebehu príprav sa ešte rozhodovalo o tom, či by sa mala druhá etapa stavať v plnom alebo polovičnom profile.

Rokovania prebiehali medzi Ministerstvom financií Slovenskej republiky (MF SR), Ministerstvom dopravy a výstavby (MD SR), Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS).

Analýza dopravného modelu spoločnosti NDCON jasne ukázala, že dvojpruhová komunikácia by bola kapacitne nedostačujúca.

Aj vďaka tomu vláda v lete 2019 schválila, že druhá etapa sa bude stavať v plnom profile ako štvorpruhová komunikácia.

Financie na druhú etapu zatiaľ nie sú vyčlenené

Národná diaľničná spoločnosť ešte v novembri ohlásila, že súťaž by sa mohla vyhlásiť do konca roka 2020.

„Aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie. Predpokladaná lehota výstavby je 52 mesiacov. Zabezpečenie zdrojov financovania výstavby nie je v kompetencii Národnej diaľničnej spoločnosti, ale rezortu dopravy,“ informovala nás v januári hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Financie však na druhú etapu R4 ešte nie sú vyčlenené.

„Vyhlásenie verejného obstarávania na stavbu II. etapy severného obchvatu Prešova bude závisieť od schválenia Harmonogramu výstavby investičných priorít, ktorý aktuálne dokončujeme v spolupráci s ÚHP na MF SR. V harmonograme budú pri jednotlivých projektoch záväzne vyčlenené finančné prostriedky a taktiež časový rámec realizácie. Projekt sa má financovať zo zdrojov štátneho rozpočtu,“ informoval nás hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.

Kedy sa bude stavať druhá etapa tak bude závisieť od tohto harmonogramu.

Ministerstvo zverejnilo priority

Ministerstvo dopravy ešte v septembri pripravilo zoznam investičných priorít, na základe ktorého sa bude riadiť príprava, výstavba aj údržba cestnej infraštruktúry nasledujúce desaťročia.

Cieľom je, aby sa cestné projekty robili na základe reálnych dopravných potrieb Slovenska, nie na základe politických sľubov a lobingu.

Medzi najväčšími prioritami sa nachádzajú aj úseky z východného Slovenska.

Napríklad na piatom mieste je štvorkilometrový úsek R4, Lipníky – Kapušany, ktorý sa má napojiť na severný obchvat Prešova a aktuálne má spracovanú dokumentáciu pre územné rozhodnutie.

Medzi top priority má patriť aj preložka cesty I/66 Poprad – Huncovce, ktorá je vo fáze územného rozhodnutia.

Išlo však iba o prvý krok. Aktuálne sa čaká práve na vypracovanie harmonogramu časového plánu, ktorý zohľadní aj to, či sa prioritné úseky dajú v dohľadnej dobe uskutočniť.

Pri viacerých to nie je možné, lebo ešte nie sú naprojektované.

V budúcom harmonograme majú byť však zaradené aj úseky, ktoré neboli v zozname prioritných úsekov, lebo sú vo výstavbe alebo poznajú ich CBA analýzu.

Medzi nimi sa nachádza aj spomínaná druha etapa R4 (Veľký Šariš – Kapušany).

Preto sme sa ministerstva dopravy opakovane opýtali, či je ešte možné, že druhá etapa sa v najbližšej dobe nebude realizovať.

„Realizácia projektov závisí od schválenia harmonogramu (teda záväzného vyčlenenia financií zo strany MF). Ten aktuálne dokončujeme. Vašu otázku bude možné zodpovedať až po schválení harmonogramu,“ dodáva ministerstvo.

R4 - severný obchvat, II. etapa

Druhá etapa rýchlostnej cesty R4 sa napojí na križovatke Dúbrava a bude priamym pokračovaním trasovania severozápadného obchvatu mesta Prešov.

„Stavba začína hneď za križovatkou Prešov, sever, ktorá je súčasťou I. etapy. Pokračuje tunelom Okruhliak, za ktorým sa trasa dostáva do údolia rieky Sekčov. Ďalej trasa prechádza okolo obce Fintice ponad rieku Sekčov, železničnú trať Prešov – Strážske, popod cestu I/18 pri vojenskom letisku Prešov, obchádza juhovýchodne obec Kapušany a končí mimoúrovňovou križovatkou na ceste I/18 medzi obcami Kapušany a Lada,“ informuje NDS.

Na vyše desaťkilometrovom úseku cesty sa má postaviť 12 mostov, jedna mimoúrovňová križovatka – Kapušany a 1,8 kilometrový tunel Okruhliak.

Hodnota zákazky by mala byť vo výške 263 miliónov eur bez DPH.

Predpokladaná lehota samotnej výstavby je 52 mesiacov, teda štyri roky a štyri mesiace.

Po konečnom rozhodnutí vlády z konca augusta 2019 by sa mal tento úsek taktiež stavať v plnom profile, teda ako štvorprúdová cesta.

Dokončenie celého severozápadného obchvatu mesta Prešov odkloní tranzitnú dopravu.

Podľa vypracovaných dopravných modelov sú niektoré komunikácie v meste zaťažené od 25 až do 35-tisíc áut za deň.

Ako konštatovala dôvodová správa pri schvaľovaní na zasadnutí vlády v roku 2019, „hlavné komunikácie, ktoré sa nachádzajú v obytných zónach, sú preťažené a dochádza k prekročeniu hygienických limitov. V súčasnej situácii je takmer nemožné jazdiť po komunikáciách na bicykli a je značne sťažené pohybovať sa pri nich pešo“.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...