Elektronické mýto, ktoré malo štátu priniesť peniaze na výstavbu ciest, ho naopak oberie aj o dvesto miliónov eur. To všetko len za prvé štyri roky.
Bratislava - „Nepožaduje zvýšenie základnej ročnej ceny služby“ alebo „žiadny vplyv na cenu“. Toto sa píše v dvoch dodatkoch k zmluve na elektronické mýto. Posledný – tretí – má len prepočítať koruny na eurá.
Opak je však pravda. „Celkovo boli podpisané tri dodatky majúce vplyv na cenu služby,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.
Podľa informácií denníka Pravda takto vyjde mýto takmer o 30 miliónov eur drahšie, než zaň SkyToll chcel v tendri. Namiesto 852 miliónov tak počas 13 rokov zinkasuje 879,6 milióna eur.
„K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou,“ hovorí v inotajoch Jánošík.
Ďalším dôvodom má byť inflácia a „legislatívne zmeny“ po prvom januári. Napríklad rozkúskovanie spoplatnených úsekov ciest na menšie. Bližšie informácie plánuje Národná diaľničná poskytnúť dnes.
Otázky, ako je možné, že dodatky k zmluve bez vplyvu na cenu onen vplyv zrazu majú, zostávajú nezodpovedané.
Vysoké náklady na mýto sa nepozdávajú ani ministerstvu financií. Šéf rezortu Ivan Mikloš (SDKÚ) dnes „zaúkoloval“ ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby „sa navrhli opatrenia ako ďalej, aby štát konal vo verejnom záujme, nie tak, ako sa to dialo doteraz“.
Na mýte štát podľa rozpočtu z dielne ministerstva financií prerobí počas prvých štyroch rokov 205 miliónov eur. V tomto výpočte je zahrnutý aj výpadok príjmov z predaja diaľničných nálepiek pre nákladiaky. V minulosti štát z ich predaja ročne získal sumu zodpovedajúcu zhruba 41 miliónom eur.
Na mýte má štát tento rok vybrať 137 miliónov, ale musí platiť každý rok SkyTollu za mýtny systém. V tomto roku asi 94 miliónov eur.
„Okrem toho predchádzajúca vláda schválila ako kompenzáciu po zavedení elektronického mýta zníženie spotrebnej dane na naftu, čím znížila príjmy štátneho rozpočtu z tejto dane ročne o 81 miliónov eur,“ píše ministerstvo v rozpočte.
Nezrovnalosti sú aj v tom, koľko sa podarilo na mýte vybrať a koľko sa plánovalo. Pôvodne sa hovorilo o sume 185 miliónov eur za tento rok, neskôr odhad klesol na 165 miliónov. Teraz sa znížil o ďalších asi 30 miliónov eur.
Zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že problém vláda vidí najmä v efektivite výberu mýta. Teda v tom, koľko nákladiakov systém zachytí a koľko mu unikne. To má kontrolovať firma Logica. Podľa nemenovaného zdroja to však vyzerá tak, že čoskoro niekto skontroluje ju.
Logica vyhrala tender s ponukou 29 miliónov eur. S nikým však nesúťažila. Asi dvadsať firiem si vyzdvihlo podklady, ale napokon rezignovali. Niektorí záujemcovia tvrdili, že súťažné podmienky NDS ušila Logice na mieru. Navyše, jeden z jej senior manažérov pôsobil v komisii, ktorá hodnotila ponuky v tendri na mýto. V Národnej diaľničnej boli ešte prednedávnom aj dvere s jeho menovkou Ľuboš Wedochovič.
Proti mýtnemu tendru má zásadné výhrady aj Európska komisia. Spôsob, akým bol vybratý za víťaza jediný a najdrahší súťažiaci – SkyToll – označila za diskriminačný.
Slovensko zaplatí SkyTollu o 28 miliónov eur viac
Kvalita mýta vraj mierne zaostáva za sľubmi
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.