Efektivita elektronického mýta štátu smrdí

Elektronické mýto, ktoré malo štátu priniesť peniaze na výstavbu ciest, ho naopak oberie aj o dvesto miliónov eur. To všetko len za prvé štyri roky.

Bratislava - „Nepožaduje zvýšenie základnej ročnej ceny služby“ alebo „žiadny vplyv na cenu“. Toto sa píše v dvoch dodatkoch k zmluve na elektronické mýto. Posledný – tretí – má len prepočítať koruny na eurá.

Opak je však pravda. „Celkovo boli podpisané tri dodatky majúce vplyv na cenu služby,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Podľa informácií denníka Pravda takto vyjde mýto  takmer o 30 miliónov eur drahšie, než zaň SkyToll chcel v tendri. Namiesto 852 miliónov tak počas 13 rokov zinkasuje 879,6 milióna eur.

Za zdražením sú inflácia aj zmeny v zákonoch

„K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou,“ hovorí v inotajoch Jánošík.

Ďalším dôvodom má byť inflácia a „legislatívne zmeny“ po prvom januári. Napríklad rozkúskovanie spoplatnených úsekov ciest na menšie. Bližšie informácie plánuje Národná diaľničná poskytnúť dnes.

Otázky, ako je možné, že dodatky k zmluve bez vplyvu na cenu onen vplyv zrazu majú, zostávajú nezodpovedané.

Vysoké náklady na mýto sa nepozdávajú ani ministerstvu financií. Šéf rezortu Ivan Mikloš (SDKÚ) dnes „zaúkoloval“ ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby „sa navrhli opatrenia ako ďalej, aby štát konal vo verejnom záujme, nie tak, ako sa to dialo doteraz“.

Na mýte štát podľa rozpočtu z dielne ministerstva financií prerobí počas prvých štyroch rokov 205 miliónov eur. V tomto výpočte je zahrnutý aj výpadok príjmov z predaja diaľničných nálepiek pre nákladiaky. V minulosti štát z ich predaja ročne získal sumu zodpovedajúcu zhruba 41 miliónom eur.

Na mýte má štát tento rok vybrať 137 miliónov, ale musí platiť každý rok SkyTollu za mýtny systém. V tomto roku asi 94 miliónov eur.

„Okrem toho predchádzajúca vláda schválila ako kompenzáciu po zavedení elektronického mýta zníženie spotrebnej dane na naftu, čím znížila príjmy štátneho rozpočtu z tejto dane ročne o 81 miliónov eur,“ píše ministerstvo v rozpočte.

Kontrolór má kontrolovať kontrolóra

Nezrovnalosti sú aj v tom, koľko sa podarilo na mýte vybrať a koľko sa plánovalo. Pôvodne sa hovorilo o sume 185 miliónov eur za tento rok, neskôr odhad klesol na 165 miliónov. Teraz sa znížil o ďalších asi 30 miliónov eur.

Zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že problém vláda vidí najmä v efektivite výberu mýta. Teda v tom, koľko nákladiakov systém zachytí a koľko mu unikne. To má kontrolovať firma Logica. Podľa nemenovaného zdroja to však vyzerá tak, že čoskoro niekto skontroluje ju.

Logica vyhrala tender s ponukou 29 miliónov eur. S nikým však nesúťažila. Asi dvadsať firiem si vyzdvihlo podklady, ale napokon rezignovali. Niektorí záujemcovia tvrdili, že súťažné podmienky NDS ušila Logice na mieru. Navyše, jeden z jej senior manažérov pôsobil v komisii, ktorá hodnotila ponuky v tendri na mýto. V Národnej diaľničnej boli ešte prednedávnom  aj dvere s jeho menovkou Ľuboš Wedochovič.

Proti mýtnemu tendru má zásadné výhrady aj Európska komisia. Spôsob, akým bol vybratý za víťaza jediný a najdrahší súťažiaci – SkyToll – označila za diskriminačný.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.