Bratislava - Kamióny a autobusy budú zrejme platiť mýto za využívanie slovenských diaľnic a ďalších vybraných ciest až na budúcu jeseň alebo od roka 2010. Predpokladá to ministerstvo dopravy, ktoré však konkrétny termín zavedenia elektronického výberu mýta nespresnilo. Dôvodom sú sťažnosti neúspešných uchádzačov v tendri na dodávku a prevádzku mýtneho systému. Pôvodne sa pritom malo mýto platiť už od januára 2009.
"V priebehu verejného obstarávania (...) uplatnili uchádzači revízne postupy, ktorých opätovné uplatňovanie poukázalo na nedostatky zákona o verejnom obstarávaní, a ktoré sa už dnes môžu posudzovať ako obštrukcia respektíve šikanovanie verejného obstarávateľa," uviedlo ministerstvo dopravy v návrhu na stanovenie výšky poplatkov za diaľničné známky na budúci rok.
Uzavretie lukratívneho tendra na dodávku a prevádzku mýtneho systému za viac ako 20 miliárd korún (663,9 milióna eur), ktorý vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vlani v septembri, blokujú sťažnosti trojice neúspešných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Vylúčené firmy navyše podali na úrad, ktorý potvrdil ich vyradenie z tendra, žalobu na súde. Jediným záujemcom, ktorý zostal v tendri, je konzorcium SanToll na čele s francúzskou firmou Sanef s najvyššou ponukou okolo 25 miliárd korún (829,8 milióna eur).
"Rezort dopravy nevie definovať presný termín prechodu z nálepiek na elektronický výber mýta," píše sa v materiáli. Minister dopravy Ľubomír Vážny minulý týždeň vyhlásil, že štát môže prísť v budúcom roku o 2,5 až 4,5 miliardy korún (83 až 149,4 milióna eur), pokiaľ mýto nezavedie.
V prípade, že sa nepodarí elektronické mýto na budúci rok zaviesť, budú si nákladné autá, kamióny aj autobusy naďalej kupovať ročné, mesačné, týždenné aj jednodňové diaľničné nálepky. Podľa návrhu by sa mali zvýšiť ceny za ročnú, týždennú a jednodňovú známku pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 12 ton. Naopak zlacnieť by pre ne mala mesačná nálepka.
Pokiaľ sa od októbra 2009 elektronické mýto spustí, bude to znamenať koniec ročným známkam pre kamióny, nákladné autá aj autobusy. "Sadzba mesačnej úhrady je adekvátne znížená, aby nedošlo k neúmernému spoplatneniu vozidiel od 3,5 do 12 ton," poznamenalo ministerstvo. O tom, ktorý variant bude platiť, by mala rozhodnúť vláda.
Osobné automobily majú platiť elektronické mýto až neskôr. V roku 2009 ich podľa návrhu vyjde diaľničná známka rovnako ako v tomto roku. Ročná známka by mala stáť 1100 korún (36,50 eura), mesačná 300 korún (9,90 eura) a týždenná 150 korún (4,90 eura).
Mýto: zamietli siedmu námietku
ÚVO navrhol súdu zamietnuť všetky tri žaloby v mýtnom tendri
Úrad poslal Bruselu vysvetlenie k vylúčeniam z tendra na mýto
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.