Elektronické mýto bude asi až na budúcu jeseň alebo od roku 2010

15. 09. 2008

Bratislava - Kamióny a autobusy budú zrejme platiť mýto za využívanie slovenských diaľnic a ďalších vybraných ciest až na budúcu jeseň alebo od roka 2010. Predpokladá to ministerstvo dopravy, ktoré však konkrétny termín zavedenia elektronického výberu mýta nespresnilo. Dôvodom sú sťažnosti neúspešných uchádzačov v tendri na dodávku a prevádzku mýtneho systému. Pôvodne sa pritom malo mýto platiť už od januára 2009.

"V priebehu verejného obstarávania (...) uplatnili uchádzači revízne postupy, ktorých opätovné uplatňovanie poukázalo na nedostatky zákona o verejnom obstarávaní, a ktoré sa už dnes môžu posudzovať ako obštrukcia respektíve šikanovanie verejného obstarávateľa," uviedlo ministerstvo dopravy v návrhu na stanovenie výšky poplatkov za diaľničné známky na budúci rok.

Uzavretie lukratívneho tendra na dodávku a prevádzku mýtneho systému za viac ako 20 miliárd korún (663,9 milióna eur), ktorý vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vlani v septembri, blokujú sťažnosti trojice neúspešných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Vylúčené firmy navyše podali na úrad, ktorý potvrdil ich vyradenie z tendra, žalobu na súde. Jediným záujemcom, ktorý zostal v tendri, je konzorcium SanToll na čele s francúzskou firmou Sanef s najvyššou ponukou okolo 25 miliárd korún (829,8 milióna eur).

"Rezort dopravy nevie definovať presný termín prechodu z nálepiek na elektronický výber mýta," píše sa v materiáli. Minister dopravy Ľubomír Vážny minulý týždeň vyhlásil, že štát môže prísť v budúcom roku o 2,5 až 4,5 miliardy korún (83 až 149,4 milióna eur), pokiaľ mýto nezavedie.

V prípade, že sa nepodarí elektronické mýto na budúci rok zaviesť, budú si nákladné autá, kamióny aj autobusy naďalej kupovať ročné, mesačné, týždenné aj jednodňové diaľničné nálepky. Podľa návrhu by sa mali zvýšiť ceny za ročnú, týždennú a jednodňovú známku pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 12 ton. Naopak zlacnieť by pre ne mala mesačná nálepka.

Pokiaľ sa od októbra 2009 elektronické mýto spustí, bude to znamenať koniec ročným známkam pre kamióny, nákladné autá aj autobusy. "Sadzba mesačnej úhrady je adekvátne znížená, aby nedošlo k neúmernému spoplatneniu vozidiel od 3,5 do 12 ton," poznamenalo ministerstvo. O tom, ktorý variant bude platiť, by mala rozhodnúť vláda.

Osobné automobily majú platiť elektronické mýto až neskôr. V roku 2009 ich podľa návrhu vyjde diaľničná známka rovnako ako v tomto roku. Ročná známka by mala stáť 1100 korún (36,50 eura), mesačná 300 korún (9,90 eura) a týždenná 150 korún (4,90 eura).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.