Minister dopravy plánuje skresať cenu za obchvat Prešova o 20 miliónov eur.
Obchvat Prešova bude stáť takmer 900 miliónov eur, hoci pravdepodobne existuje rovnako užitočné, no výrazne lacnejšie riešenie. Vyplýva to z reakcie ministra dopravy Árpáda Érseka na kritiku plánov, ktorá dorazila k prezidentovi Andrejovi Kiskovi od ministra financií Petra Kažimíra.
Kiska sa totiž Kažimíra pýtal, čo si myslia jeho analytici o pláne obchvatu krajského mesta. Tí odpísali, že existujú aj iné možnosti, ktoré pomôžu Prešov odbremeniť od áut úplne rovnako, ibaže stoja možno až o takmer 400 miliónov eur menej.
Napríklad sa dá postaviť časť obchvatu na východe (o 255 mil. lacnejšie ako aktuálna severná verzia diaľnice), štát môže pomôcť novou štvorprúdovou cestou prvej triedy a oplatí sa zamyslieť aj nad tým, či na juhozápade Prešova musia byť rovno štyri pruhy diaľnice – odkloní tranzit a ten tvorí v krajskom meste menšiu časť dopravy.
Érseka to nevyrušilo a vysvetľuje svoje dôvody: Nie je to jeho plán, zdedil ho po predchodcoch. Iné možnosti by znamenali neskoršiu úľavu pre mesto Prešov a že pripomienky analytického tímu, a tím sám, nie sú relevantné.
„To sú plány, ktoré zostali po predchádzajúcich ministroch – či to bol pán Počiatek, alebo pán Brecely. Na stole mám nielen túto vec, ale viac,“ rečnil minister na tlačovej konferencii, ktorú zorganizoval po zverejnení listu od Kažimíra.
Štát mal aj doteraz čas dobre si rozmyslieť, ako odľahčiť kolónami zahltený Prešov. Minimálne do júna sa ešte bude čakať na definitívne dokumenty, ktoré pýta Brusel. Bez nich na diaľnicu nedá peniaze.
Na druhej strane Érsek hovorí, že sa po analýze našli technické detaily, ktoré keď sa v projekte zmenia, mohlo by sa ušetriť šesť percent z ceny za časť obchvatu. Išlo by o 21 miliónov eur.
Tak to odhadli na Ústave súdneho inžinierstva, kam Érsek poslal na posúdenie cenu za juhozápadnú časť obchvatu Prešova.
Ide o prvých necelých 8 kilometrov diaľnice pri Prešove, ktorá je súčasťou D1 a už prešla súťažou. S najnižšou ponukou sa do nej prihlásilo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia. Núka diaľnicu postaviť za 356 miliónov eur. Výsledok ešte nie je potvrdený zmluvou.
V prepočte by tak diaľnica vyšla na 45 miliónov eur za kilometer, čo by bol rekord na celej D1.
Minister dopravy tiež avizuje, že je ochotný škrtnúť z diaľnice betónový povrch, ktorý sa odporúča použiť na najvyťaženejších diaľniciach.
„Ja s tým nesúhlasím,“ rečnil Érsek o betóne.
V liste z ministerstva financií jeho odborníci vysvetľujú, že juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1 a platiť to bude aj vtedy, keď sa dostavia severná časť obchvatu v odhadovanej cene 535 miliónov eur.
Súťaž o ňu chce ministerstvo dopravy vyhlásiť ešte tento rok. Lacnejšiu východnú verziu obchvatu krajského mesta, ktorú ako ďalšiu z možností spomína ministerstvo financií, u Érseka odmietajú. Nie je vraj pripravená, a teda by sa na diaľnicu muselo dlho čakať.
Prečo ani doteraz štát riadne nepreveroval všetky možnosti, nie je známe. Érsek opakuje, že zamýšľať sa nad efektivitou projektov, ktoré sú už naštartované, nedáva zmysel.
Platí, že peniaze na diaľnicu v jednom regióne znamenajú neskoršiu stavbu cesty v inom regióne.
Úspory, ktoré vyčísľujú Kažimírovi analytici v liste prezidentovi, sa líšia podľa toho, o akú verziu diaľnice ide. Napríklad úspora necelých 400 miliónov eur by sedela pre prípad, že by štát zoštíhlil juhozápadnú časť obchvatu a k nemu pristaval obchvat na východe.
V Prešove sa obávajú, že ak sa teraz začnú projekty meniť, diaľnice sa nedočkajú.
„Najviac peňazí sa usporí, keď sa nič nepostaví. Vtedy nezarobíme 400 miliónov eur, ale 900 miliónov eur,“ vyhlásil podľa TASR v pondelok prešovský župan Peter Chudík (Smer). Spoločne s primátorkou Prešova Andreou Turčanovou (KDH) hrozia, že ak do týždňa nepadne želané rozhodnutie, pripoja sa v piatok k aktivite OZ Lepší Prešov. Združenie organizuje v piatok protestnú akciu, v rámci ktorej sa plánuje na polhodinu zablokovať premávku na frekventovanom prešovskom uzle.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Bratislavský obchvat ocenili. Je PPP projektom roka v Európe
Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Bratislava chce viac autobusových pruhov, polícia môže byť proti
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Dopravní experti akceptovali vízie prešovskej primátorky o doprave
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.