Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur

Minister dopravy plánuje skresať cenu za obchvat Prešova o 20 miliónov eur.

Obchvat Prešova bude stáť takmer 900 miliónov eur, hoci pravdepodobne existuje rovnako užitočné, no výrazne lacnejšie riešenie. Vyplýva to z reakcie ministra dopravy Árpáda Érseka na kritiku plánov, ktorá dorazila k prezidentovi Andrejovi Kiskovi od ministra financií Petra Kažimíra.

Kiska sa totiž Kažimíra pýtal, čo si myslia jeho analytici o pláne obchvatu krajského mesta. Tí odpísali, že existujú aj iné možnosti, ktoré pomôžu Prešov odbremeniť od áut úplne rovnako, ibaže stoja možno až o takmer 400 miliónov eur menej.

Napríklad sa dá postaviť časť obchvatu na východe (o 255 mil. lacnejšie ako aktuálna severná verzia diaľnice), štát môže pomôcť novou štvorprúdovou cestou prvej triedy a oplatí sa zamyslieť aj nad tým, či na juhozápade Prešova musia byť rovno štyri pruhy diaľnice – odkloní tranzit a ten tvorí v krajskom meste menšiu časť dopravy.

Érseka to nevyrušilo a vysvetľuje svoje dôvody: Nie je to jeho plán, zdedil ho po predchodcoch. Iné možnosti by znamenali neskoršiu úľavu pre mesto Prešov a že pripomienky analytického tímu, a tím sám, nie sú relevantné.

„To sú plány, ktoré zostali po predchádzajúcich ministroch – či to bol pán Počiatek, alebo pán Brecely. Na stole mám nielen túto vec, ale viac,“ rečnil minister na tlačovej konferencii, ktorú zorganizoval po zverejnení listu od Kažimíra.

Čas bol aj doteraz

Štát mal aj doteraz čas dobre si rozmyslieť, ako odľahčiť kolónami zahltený Prešov. Minimálne do júna sa ešte bude čakať na definitívne dokumenty, ktoré pýta Brusel. Bez nich na diaľnicu nedá peniaze.

Na druhej strane Érsek hovorí, že sa po analýze našli technické detaily, ktoré keď sa v projekte zmenia, mohlo by sa ušetriť šesť percent z ceny za časť obchvatu. Išlo by o 21 miliónov eur.

Tak to odhadli na Ústave súdneho inžinierstva, kam Érsek poslal na posúdenie cenu za juhozápadnú časť obchvatu Prešova.

Ide o prvých necelých 8 kilometrov diaľnice pri Prešove, ktorá je súčasťou D1 a už prešla súťažou. S najnižšou ponukou sa do nej prihlásilo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia. Núka diaľnicu postaviť za 356 miliónov eur. Výsledok ešte nie je potvrdený zmluvou.

V prepočte by tak diaľnica vyšla na 45 miliónov eur za kilometer, čo by bol rekord na celej D1.

Minister dopravy tiež avizuje, že je ochotný škrtnúť z diaľnice betónový povrch, ktorý sa odporúča použiť na najvyťaženejších diaľniciach.

„Ja s tým nesúhlasím,“ rečnil Érsek o betóne.

V liste z ministerstva financií jeho odborníci vysvetľujú, že juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1 a platiť to bude aj vtedy, keď sa dostavia severná časť obchvatu v odhadovanej cene 535 miliónov eur.

Súťaž o ňu chce ministerstvo dopravy vyhlásiť ešte tento rok. Lacnejšiu východnú verziu obchvatu krajského mesta, ktorú ako ďalšiu z možností spomína ministerstvo financií, u Érseka odmietajú. Nie je vraj pripravená, a teda by sa na diaľnicu muselo dlho čakať.

Plánujú protestnú blokádu

Prečo ani doteraz štát riadne nepreveroval všetky možnosti, nie je známe. Érsek opakuje, že zamýšľať sa nad efektivitou projektov, ktoré sú už naštartované, nedáva zmysel.

Platí, že peniaze na diaľnicu v jednom regióne znamenajú neskoršiu stavbu cesty v inom regióne.

Úspory, ktoré vyčísľujú Kažimírovi analytici v liste prezidentovi, sa líšia podľa toho, o akú verziu diaľnice ide. Napríklad úspora necelých 400 miliónov eur by sedela pre prípad, že by štát zoštíhlil juhozápadnú časť obchvatu a k nemu pristaval obchvat na východe.

V Prešove sa obávajú, že ak sa teraz začnú projekty meniť, diaľnice sa nedočkajú.

„Najviac peňazí sa usporí, keď sa nič nepostaví. Vtedy nezarobíme 400 miliónov eur, ale 900 miliónov eur,“ vyhlásil podľa TASR v pondelok prešovský župan Peter Chudík (Smer). Spoločne s primátorkou Prešova Andreou Turčanovou (KDH) hrozia, že ak do týždňa nepadne želané rozhodnutie, pripoja sa v piatok k aktivite OZ Lepší Prešov. Združenie organizuje v piatok protestnú akciu, v rámci ktorej sa plánuje na polhodinu zablokovať premávku na frekventovanom prešovskom uzle.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

R4, rýchlostná cesta

Prešov, severný obchvat, R4

Priamo súvisiace články

Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom 

Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť 

Minister dopravy Árpád Érsek podporuje obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách 

Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate 

Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne 

Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov 

Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie 

Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020 

Bratislavský obchvat ocenili. Je PPP projektom roka v Európe 

Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme 

Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky 

Bratislava chce viac autobusových pruhov, polícia môže byť proti 

Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu 

Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde 

Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov 

Čo je v doprave hodnota za peniaze 

Dopravní experti akceptovali vízie prešovskej primátorky o doprave 

Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo 

Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú 

Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...