Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Arpád Érsek nie je proti výstavbe juhozápadného diaľničného obchvatu Prešova, nespochybňuje samotnú súťaž a nebude meniť už vysúťažený projekt.
Predtým ako zmluvu na výstavbu podpíše, chce doplniť posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) a nechať si urobiť prepočet ceny výstavby. Jej štart odhaduje na jar budúceho roka. Uviedol to na tlačovej besede po rokovaní o problematike dopravy v Prešove na pôde Úradu Prešovského samosprávneho kraja.
Pozastavenie začiatku výstavby diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh, ohlásenej v auguste predchádzajúcim ministrom dopravy Romanom Brecelym ešte na tento rok, zdôvodnil nový minister Arpád Érsek tým, že chce, aby stavba bola z 80 percent platená z európskych zdrojov, keďže v štátnom rozpočte na ňu peniaze nie sú. Preto je ale podľa neho pred výstavbou potrebné urobiť všetko, čo vyžadujú európske normy.
„Musíme si byť stopercentne istí, že tieto peniaze z Európskej únie dostaneme,“ uviedol minister s tým, že JASPERS poskytujúca nezávislé poradenstvo krajinám prijímajúcim finančnú pomoc z EÚ, dala ministerstvu požiadavku na doplnenie posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). „Ak to vieme dať spolu s ministerstvom životného prostredia do poriadku a máme všetky pozitívne stanoviská, že áno, nie je dôvod nepustiť túto diaľnicu do výstavby,“ uviedol Ersék.
Aby bol minister vnútorne stotožnený s cenou výstavby diaľnice, ktorá je označovaná za najdrahšiu v histórii Slovenska, chce si nechať pripraviť prepočet Ústavom dopravy pri Žilinskej univerzite. Podľa ministra sa totiž o vysokej cene hovorí preto, že ľudia nepoznajú celý projekt, ktorý obsahuje nielen osem kilometrov diaľnice, ale aj 18 mostov a premostení, dve tunelové rúry, najzložitejšiu križovatku na Slovensku a ďalších zhruba osem kilometrov ciest prvej triedy, ktoré sa vybudujú v rámci tohto projektu. „To bude pre mňa satisfakcia, aby mi niekto nemohol povedať, že som ten minister, ktorý pustil do výstavby najdrahšiu výstavbu. Myslím si, že to tak nebude,“ uviedol Ersék s tým, že garantuje, že to výstavbu diaľnice brzdiť nebude.
Súťaž na juhozápadný obchvat Prešova vyhralo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur. Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných chýbajúcich úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút. Súčasná intenzita dopravy je uvádzaná medzi 15– až 25-tisíc vozidlami denne. Spochybňovanie nutnosti výstavby diaľnice v plnom profile ale nie je podľa ministra namieste. Polovičný profil by síce teoreticky ušetril tretinu nákladov, no výrazne by tiež kvôli zmene projektu a vypísaniu novej súťaže oddialil začiatok výstavby. „Čo sa týka intenzity dopravy je na hrane, ale tým, že to je európsky koridor a bude spájať tri štáty Poľsko, Maďarsko a Slovensko, je to v poriadku a nemáme s tým problém,“ povedal Érsek.
V Prešove od novembra minulého roka trvá v súvislosti s dopravou mimoriadna situácia vyhlásená mestom Prešov. Primátorka Andrea Turčanová uviedla, že pracovnú cestu ministra vníma aj ako odpoveď na tlak, že Prešovčania sú pripravení zatarasiť cesty, ak sa výstavba diaľničného obchvatu nebude riešiť. Na otázku ako je spokojná s výsledkami rokovania reagovala: „Upokojil ma prísľub, že by mala stačiť „malá“ EIA a nepotvrdilo sa to, že by bolo nutné ísť do „veľkej“ a na jar by sa malo začať stavať. Ale uverím tomu, až keď uvidím nákladné autá na stavbe,“ povedala primátorka. Polročný posun začiatku výstavby na jar budúceho roka nevidí aj kvôli blížiacej sa zime ako vážny problém. „Prešovčania potrebujú vidieť, že sa tie cesty stavajú a myslím, že potom to trpezlivo prečkáme. Vidina, že v roku 2020 budeme mať funkčné cesty, je dobrá,“ dodala.
Na rokovaní rozoberali predstavitelia ministerstva s vedením mesta, kraja i prešovskými poslancami NR SR aj problematiku severného obchvatu mesta Prešov a rýchlostnej cesty R4 od Prešova smerom na poľskú hranicu. Ako uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, aktuálne je pripravenosť projektu taká, že by sa budúci polrok mohlo začať súťažiť. Zatiaľ ale na stavbu nie sú vyčlenené žiadne finančné prostriedky. „Treba hľadať možnosti financovania,“ uviedol Stromček s tým, že to platí aj pre ďalšie cesty ako je R2 od Zvolena po Košice, prepojenia Banskej Bystrice s Ružomberkom, či Žiliny smerom na poľskú hranicu. Predseda Prešovského samosprávneho kraja a poslanec NR SR Peter Chudík vidí možnú cestu financovania cez dlhovú brzdu. „Na to potrebujeme mať v parlamente 90 hlasov. Aj dnes sme o tejto situácii rokovali a padol tu dobrý názor, že ak to bude garantované, že to pôjde na cesty, tak tých 90 hlasov sa nájde,“ uviedol Chudík, podľa ktorého samotné dokončenie juhozápadného obchvatu D1 problém dopravy v Prešove nevyrieši a musí dôjsť aj k výstavbe rýchlostnej cesty R4.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Cena diaľnic na Slovensku pod paľbou kritiky. Rekordérom je však niekto iný
Diaľničnú križovatku v Prešove začali stavať. Obchvat znovu posudzujú
Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020
Nový šéf diaľničiarov: Preverujeme desiatky podozrivých zmlúv
Brecely doťahuje Počiatkove tendre, ceny za tri diaľnice siahajú k 800 miliónom
Vizualizácia D1 Prešov západ - Prešov juh (obchvat Prešova, tunel)
Obchvat D1 Prešov západ - juh, kadiaľ presne vedie jeho trasa a tunel?
Štyri veľké obchvaty zostali v neistote
Rychlostní silnice R4 Prešov - severní obchvat
Diaľničný obchvat Prešova: Kadiaľ povedie a čo zmení v meste
Pribudne nových 56 km diaľnic. Problém bude stále pod Strečnom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.