Érsek poklopal základný kameň obchvatu Prešova, stavať naplno však ešte nemôžu

Diaľnica má byť hotová o približne 4 roky.

 

Minister dopravy Árpád Érsek v utorok poklopal základný kameň juhozápadného obchvatu Prešova na trase D1 do Košíc.

Stavba za zmluvných 356 miliónov eur bude dlhá necelých osem kilometrov, z toho štvrtina bude v tuneli. Motoristom by mala ušetriť po štyroch rokoch prác, ktoré sa majú skončiť do konca júna 2021, približne 8 minút oproti dnešnej trase – tak to vyrátali vo Výskumnom ústave dopravnom pri Žiline.

Minister priznal, že poklopanie kameňa neznamená, že sa teraz stavba naplno rozbehne. Hodnotenie jej vplyvov na životné prostredie stále nemá definitívny súhlas z Európskej komisie.

Mala by to už však byť iba formalita, a tak sa spúšťajú prípravné práce.

„Som spokojný, že môžeme využiť letnú stavebnú sezónu na prípravné práce. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) nám to už umožňuje. Správa EIA bude čoskoro zverejnená, zatiaľ však môžem povedať, že nie je potrebné robiť dodatočné environmentálne opatrenia,“ povedal minister.

Utorňajšia ceremónia je tak najmä politickým gestom. Zmluvu na diaľnicu s konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpisovali ešte začiatkom apríla.

Prešovu sa onedlho uľaví

Onedlho sa očakáva odovzdávka inej pre Prešov mimoriadne užitočnej stavby – takzvaného vnútromestského obchvatu Prešova.

„Stavebné práce v týchto týždňoch finišujú, pričom je reálny predpoklad, že cesta bude môcť byť uvedená do prevádzky v polovici júla,“ píše ministerstvo dopravy.

„Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň, faktom je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta.

Vnútromestskú dopravu už v lete odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácii,“ avizuje aj Érsek.

Táto menšia stavba v hodnote niekoľko desiatok miliónov eur pomôže citeľne zredukovať kolóny v krajskom meste.

Juhozápadný obchvat Prešova D1 bude oproti iným častiam hlavnej diaľnice do Košíc využívaný menej. V prepočte na kilometer vychádza na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najviac na D1.

Na porovnanie: Napríklad cena za kilometer D1 pri Levoči dosiahla v tendri úroveň 6,6 milióna eur – čiže 6-krát menej, ako sú plány v Prešove. Išlo o výnimočný prípad v jednoduchšom teréne. Zmluvu na stavbu úseku D1 s tunelom Višňové, dnes debatovanú pre podozrenia, že jej staviteľ obchádzal daňové zákony, podpísali za približne 30 miliónov eur za kilometer.

Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum

Kritika prešovského projektu sa sústredila najmä na to, že existujú iné, lacnejšie a podobne účinné riešenia ako to, ktoré zvolili na ministerstve dopravy. Projekt v pomere k jeho prínosom vyzerá ako zbytočne veľkorysé riešenie, a tie bývajú na úkor neskoršieho budovania infraštruktúry inde.

Érsek napokon vyjednal so stavbármi prísľub, že by z ceny mali ešte zľaviť 15,2 milióna eur.

Most-Híd stále bez väčšieho vlastného biznisu

Érsek si utorňajšou ceremóniou na konto pripíše ďalší veľký poklopávací ceromoniál. Do výstavby už spúšťal okrem iného bratislavský obchvat za takmer 2 miliardy eur, ktorého kľúčové časti sa stále nestavajú pre chýbajúce pozemky.

Väčšie projekty z doterajšej Érsekovej éry sú projekty, ktoré nachystali ešte za druhej vlády Roberta Fica.

Érsek avizuje, že na ďalšie diaľnice už peniaze nie sú, a žiada uvoľniť dlhovú brzdu. Na akcii v Prešove hovoril aj tom, že hľadá peniaze na severný obchvat Prešova.

Odborníci mu odkazujú, že peňazí na diaľnice je dosť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.