Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky

Minister dopravy Árpad Érsek sa v rozhovore v týždenníku Trend s názvom "Diaľnice treba stavať juhom, v kopcoch je to drahé" vyjadril aj ku diaľničnému obchvatu Prešova.

V pomerne rozsiahlom rozhovore okrem iného odpovedal nielen na otázky týkajúce sa diaľničného obchvatu Prešov západ - Prešov juh, ale aj obchvatu Prešov - sever, pričom spomenul aj obchvat Prešov - východ.

Výber z rozhovoru s ministrom Érsekom o Prešove

Keď už spomínate Hodnotu za peniaze, NDS nedávno podpísala dve veľké zmluvy a chystá sa podpísať tretiu – úseky diaľnic pri Košiciach, Prešove a Čadci. V prepočte na kilometer ide o mimoriadne nákladné cesty. Nedali sa peniaze využiť efektívnejšie?

"Bol som v Čadci dvakrát. Situácia tam kolabuje. Ak nespravíme Čadcu, načo sú nám ďalšie úseky smerom na poľské hranice?"

Doprava kolabuje všade. Otázka je, či bol zvolený najlepší projekt.

"Tieto projekty boli hotové, vysúťažené, nikto sa v súťaži neodvolal. Pri Čadci boli ešte aj peniaze z fondov CEF, ktoré sa môžu použiť len na Čadcu, lebo inak by prepadli. Ak by som povedal, že Čadcu nepodpíšem, o tie peniaze by sme prišli.

Určite sa chcete spýtať na prešovský projekt.

Áno, hovorí sa, že je to najdrahší úsek na D1 v prepočte na kilometer. Ale dal som to posúdiť na Ústav súdneho inžinierstva. Chcem si byť istý. Oni sú odborníci, ktorí môžu tú diaľnicu naceniť a zistiť, čo je pravdy na tom, že cena je prestrelená. V krátkom čase dostanem od nich posudok. Potom si môžem sadnúť s dodávateľom a povedať: Tu je posudok a tu je vaša cena, hľadajme kompromis. Zmluva ešte nie je podpísaná."

Keď ste to dali posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva, prečo ste to nedali posúdiť aj Útvaru Hodnoty za peniaze?

"Nič by som nezískal. Hodnota za peniaze môže skúmať trasovanie a dopravnú intenzitu. Ale keď teraz prídu na to, že trasovanie nie je dobré, mám prerobiť celý projekt a začínať od nuly? Po tom, čo sme na tomto úseku už preinvestovali takmer 50 miliónov do prípravy? Sú to kompletne vysúťažené projekty s európskym financovaním.

Nebudem ich dávať na posúdenie, lebo ja som ich zdedil, mám ich na stole a musím to riešiť. Inak obchvat Prešova nebude ešte dlhé roky."

Prečo to teda dávate posúdiť žilinskému inštitútu, keď nevidíte zmysel v posúdení cez Hodnotu za peniaze?

"Lebo oni sú jediní, kto to môže posúdiť v tomto stave. Teraz už nejde o to, či má zmysel stavať východný alebo západný obchvat, ale čo je v tomto momente najlepšie riešenie. Aby som mal možnosť porovnať cenu."

V prípade týchto troch úsekov bolo niekoľko logických argumentov, prečo ich stavať: sú tam ukončené súťaže a eurofondy. Ale ministerstvo nechce dať na posúdenie hodnoty za peniaze ani ďalšie úseky, ktoré nie sú také pripravené a na ktoré ešte súťaže nemáte. Prečo?

"Trasovanie na úsekoch R2 Košice – Šaca a Košice – Oľšany je ukotvené a robíme všetko pre to, aby čo najskôr mali stavebné povolenie. Aj na tento úsek chceme využiť eurofondy. Ak začneme hýbať s trasovaním a váhať s procesom prípravy, hrozí, že to nestihneme včas.

Severný obchvat Prešova je rovnaký prípad, aj keď tu nám už asi neostanú peniaze z európskych fondov. Ale výkup je prakticky hotový. A úsek pri Kriváni je tiež vo vysokom štádiu prípravy."

Odkaz na celý článok je medzi odkazmi nižšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.