Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky

Minister dopravy Árpad Érsek sa v rozhovore v týždenníku Trend s názvom "Diaľnice treba stavať juhom, v kopcoch je to drahé" vyjadril aj ku diaľničnému obchvatu Prešova.

V pomerne rozsiahlom rozhovore okrem iného odpovedal nielen na otázky týkajúce sa diaľničného obchvatu Prešov západ - Prešov juh, ale aj obchvatu Prešov - sever, pričom spomenul aj obchvat Prešov - východ.

Výber z rozhovoru s ministrom Érsekom o Prešove

Keď už spomínate Hodnotu za peniaze, NDS nedávno podpísala dve veľké zmluvy a chystá sa podpísať tretiu – úseky diaľnic pri Košiciach, Prešove a Čadci. V prepočte na kilometer ide o mimoriadne nákladné cesty. Nedali sa peniaze využiť efektívnejšie?

"Bol som v Čadci dvakrát. Situácia tam kolabuje. Ak nespravíme Čadcu, načo sú nám ďalšie úseky smerom na poľské hranice?"

Doprava kolabuje všade. Otázka je, či bol zvolený najlepší projekt.

"Tieto projekty boli hotové, vysúťažené, nikto sa v súťaži neodvolal. Pri Čadci boli ešte aj peniaze z fondov CEF, ktoré sa môžu použiť len na Čadcu, lebo inak by prepadli. Ak by som povedal, že Čadcu nepodpíšem, o tie peniaze by sme prišli.

Určite sa chcete spýtať na prešovský projekt.

Áno, hovorí sa, že je to najdrahší úsek na D1 v prepočte na kilometer. Ale dal som to posúdiť na Ústav súdneho inžinierstva. Chcem si byť istý. Oni sú odborníci, ktorí môžu tú diaľnicu naceniť a zistiť, čo je pravdy na tom, že cena je prestrelená. V krátkom čase dostanem od nich posudok. Potom si môžem sadnúť s dodávateľom a povedať: Tu je posudok a tu je vaša cena, hľadajme kompromis. Zmluva ešte nie je podpísaná."

Keď ste to dali posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva, prečo ste to nedali posúdiť aj Útvaru Hodnoty za peniaze?

"Nič by som nezískal. Hodnota za peniaze môže skúmať trasovanie a dopravnú intenzitu. Ale keď teraz prídu na to, že trasovanie nie je dobré, mám prerobiť celý projekt a začínať od nuly? Po tom, čo sme na tomto úseku už preinvestovali takmer 50 miliónov do prípravy? Sú to kompletne vysúťažené projekty s európskym financovaním.

Nebudem ich dávať na posúdenie, lebo ja som ich zdedil, mám ich na stole a musím to riešiť. Inak obchvat Prešova nebude ešte dlhé roky."

Prečo to teda dávate posúdiť žilinskému inštitútu, keď nevidíte zmysel v posúdení cez Hodnotu za peniaze?

"Lebo oni sú jediní, kto to môže posúdiť v tomto stave. Teraz už nejde o to, či má zmysel stavať východný alebo západný obchvat, ale čo je v tomto momente najlepšie riešenie. Aby som mal možnosť porovnať cenu."

V prípade týchto troch úsekov bolo niekoľko logických argumentov, prečo ich stavať: sú tam ukončené súťaže a eurofondy. Ale ministerstvo nechce dať na posúdenie hodnoty za peniaze ani ďalšie úseky, ktoré nie sú také pripravené a na ktoré ešte súťaže nemáte. Prečo?

"Trasovanie na úsekoch R2 Košice – Šaca a Košice – Oľšany je ukotvené a robíme všetko pre to, aby čo najskôr mali stavebné povolenie. Aj na tento úsek chceme využiť eurofondy. Ak začneme hýbať s trasovaním a váhať s procesom prípravy, hrozí, že to nestihneme včas.

Severný obchvat Prešova je rovnaký prípad, aj keď tu nám už asi neostanú peniaze z európskych fondov. Ale výkup je prakticky hotový. A úsek pri Kriváni je tiež vo vysokom štádiu prípravy."

Odkaz na celý článok je medzi odkazmi nižšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...