Minister dopravy Árpad Érsek sa v rozhovore v týždenníku Trend s názvom "Diaľnice treba stavať juhom, v kopcoch je to drahé" vyjadril aj ku diaľničnému obchvatu Prešova.
V pomerne rozsiahlom rozhovore okrem iného odpovedal nielen na otázky týkajúce sa diaľničného obchvatu Prešov západ - Prešov juh, ale aj obchvatu Prešov - sever, pričom spomenul aj obchvat Prešov - východ.
Keď už spomínate Hodnotu za peniaze, NDS nedávno podpísala dve veľké zmluvy a chystá sa podpísať tretiu – úseky diaľnic pri Košiciach, Prešove a Čadci. V prepočte na kilometer ide o mimoriadne nákladné cesty. Nedali sa peniaze využiť efektívnejšie?
"Bol som v Čadci dvakrát. Situácia tam kolabuje. Ak nespravíme Čadcu, načo sú nám ďalšie úseky smerom na poľské hranice?"
Doprava kolabuje všade. Otázka je, či bol zvolený najlepší projekt.
"Tieto projekty boli hotové, vysúťažené, nikto sa v súťaži neodvolal. Pri Čadci boli ešte aj peniaze z fondov CEF, ktoré sa môžu použiť len na Čadcu, lebo inak by prepadli. Ak by som povedal, že Čadcu nepodpíšem, o tie peniaze by sme prišli.
Určite sa chcete spýtať na prešovský projekt.
Áno, hovorí sa, že je to najdrahší úsek na D1 v prepočte na kilometer. Ale dal som to posúdiť na Ústav súdneho inžinierstva. Chcem si byť istý. Oni sú odborníci, ktorí môžu tú diaľnicu naceniť a zistiť, čo je pravdy na tom, že cena je prestrelená. V krátkom čase dostanem od nich posudok. Potom si môžem sadnúť s dodávateľom a povedať: Tu je posudok a tu je vaša cena, hľadajme kompromis. Zmluva ešte nie je podpísaná."
Keď ste to dali posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva, prečo ste to nedali posúdiť aj Útvaru Hodnoty za peniaze?
"Nič by som nezískal. Hodnota za peniaze môže skúmať trasovanie a dopravnú intenzitu. Ale keď teraz prídu na to, že trasovanie nie je dobré, mám prerobiť celý projekt a začínať od nuly? Po tom, čo sme na tomto úseku už preinvestovali takmer 50 miliónov do prípravy? Sú to kompletne vysúťažené projekty s európskym financovaním.
Nebudem ich dávať na posúdenie, lebo ja som ich zdedil, mám ich na stole a musím to riešiť. Inak obchvat Prešova nebude ešte dlhé roky."
Prečo to teda dávate posúdiť žilinskému inštitútu, keď nevidíte zmysel v posúdení cez Hodnotu za peniaze?
"Lebo oni sú jediní, kto to môže posúdiť v tomto stave. Teraz už nejde o to, či má zmysel stavať východný alebo západný obchvat, ale čo je v tomto momente najlepšie riešenie. Aby som mal možnosť porovnať cenu."
V prípade týchto troch úsekov bolo niekoľko logických argumentov, prečo ich stavať: sú tam ukončené súťaže a eurofondy. Ale ministerstvo nechce dať na posúdenie hodnoty za peniaze ani ďalšie úseky, ktoré nie sú také pripravené a na ktoré ešte súťaže nemáte. Prečo?
"Trasovanie na úsekoch R2 Košice – Šaca a Košice – Oľšany je ukotvené a robíme všetko pre to, aby čo najskôr mali stavebné povolenie. Aj na tento úsek chceme využiť eurofondy. Ak začneme hýbať s trasovaním a váhať s procesom prípravy, hrozí, že to nestihneme včas.
Severný obchvat Prešova je rovnaký prípad, aj keď tu nám už asi neostanú peniaze z európskych fondov. Ale výkup je prakticky hotový. A úsek pri Kriváni je tiež vo vysokom štádiu prípravy."
Odkaz na celý článok je medzi odkazmi nižšie.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Najdrahšia diaľnica je tá prázdna, nie tá, ktorá sa nepostaví
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Dopravní experti akceptovali vízie prešovskej primátorky o doprave
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Analytik Ján Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Štát sa rozhodol. Drahú diaľnicu na Kysuciach postaví
Dokončenie miniobchvatu Prešova bude zrejme meškať
Arpád Érsek - Plnohodnotnú diaľnicu do Košíc táto vláda nepostaví
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Výstavba prešovského obchvatu by mala začať už na budúci rok
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.