Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat

Kilometer osemkilometrového úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vyjde vyše 40 miliónov eur.

PREŠOV, BRATISLAVA. Jedna z najdrahších diaľnic na kilometer v histórii Slovenska sa môže začať stavať. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) vo štvrtok doobeda podpísal zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova.

Úsek diaľnice Prešov, západ - Prešov, juh štát postaví za približne 340 miliónov eur konzorcium firiem okolo Eurovie. Kilometer diaľnice podľa prepočtov vyjde na viac ako 42 miliónov eur.

Okrem Eurovie je súčasťou konzorcia aj Doprastav, ktorý formálne vlastní Dušan Mráz a stavebná spoločnosť Metrostav.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove Érsek.

Predražená diaľnica?

Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Do súťaže pôvodne ponúkli sumu 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer teda 45 miliónov eur.

Tender na výstavbu obchvatu Prešova spustil ešte minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Okrem neho začal vtedy súťažiť aj diaľničný obchvat Čadce a severo-východný obchvat Košíc.

Tesne po otvorení obálok s výnimkou diaľničného obchvatu Košíc mimovládna organizácia INEKO upozornila na výrazný nárast cien v porovnaní s minulosťou. Na porovnanie cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov stojí približne 30 miliónov eur.

V porovnaní s pôvodnou sa pritom cena mierne znížila. Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.

Do debaty o obchvat Prešova sa pred niekoľkými týždňami pritom zapojil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa na to opýtal ministra financií Petra Kažimíra (Smer).

V liste mu odpovedal, že v Prešove by sa dalo celkovo ušetriť až 400 miliónov eur. Érsek sa napokon s Kažimírom dohodol, že prekreslí len časť obchvatu Prešova - rýchlostnú cestu R4, ktorá vedie na Poľsko.

Skráti čas a cestu

Rezort Arpáda Érseka by chcel, aby sa diaľnica začala stavať už začiatkom júna napriek tomu, že ešte stále nemá posudzovanie vplyvov diaľnice na životné prostredie. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť do štyroch rokov, teda v roku 2021.

Posudzovanie ekologických vplyvov na diaľnicu je pritom veľmi dôležité. Ak to štát nemá, Európska únie nemusí na stavbu poskytnúť eurofondy. V praxi by to znamenalo, že štát diaľnicu by zaplatil zo svojich peňazí.

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie diaľnice by malo byť dokončené podľa informácií denníka SME do konca leta.

Nová diaľnica podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti osobným autám skráti jazdu o takmer 19 minút, nákladným automobilom o takmer 18 minút.

Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent.

„Som rád, že vyhral zdravý rozum. Diaľnica pomôže nielen Prešovčanom, ale aj Košickému kraju, ktorí používajú diaľnicu z Košíc do Bratislavy. Zatraktívni sa tým severná trasa,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.