Kilometer osemkilometrového úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vyjde vyše 40 miliónov eur.
PREŠOV, BRATISLAVA. Jedna z najdrahších diaľnic na kilometer v histórii Slovenska sa môže začať stavať. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) vo štvrtok doobeda podpísal zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova.
Úsek diaľnice Prešov, západ - Prešov, juh štát postaví za približne 340 miliónov eur konzorcium firiem okolo Eurovie. Kilometer diaľnice podľa prepočtov vyjde na viac ako 42 miliónov eur.
Okrem Eurovie je súčasťou konzorcia aj Doprastav, ktorý formálne vlastní Dušan Mráz a stavebná spoločnosť Metrostav.
„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove Érsek.
Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Do súťaže pôvodne ponúkli sumu 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer teda 45 miliónov eur.
Tender na výstavbu obchvatu Prešova spustil ešte minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Okrem neho začal vtedy súťažiť aj diaľničný obchvat Čadce a severo-východný obchvat Košíc.
Tesne po otvorení obálok s výnimkou diaľničného obchvatu Košíc mimovládna organizácia INEKO upozornila na výrazný nárast cien v porovnaní s minulosťou. Na porovnanie cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov stojí približne 30 miliónov eur.
V porovnaní s pôvodnou sa pritom cena mierne znížila. Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.
Do debaty o obchvat Prešova sa pred niekoľkými týždňami pritom zapojil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa na to opýtal ministra financií Petra Kažimíra (Smer).
V liste mu odpovedal, že v Prešove by sa dalo celkovo ušetriť až 400 miliónov eur. Érsek sa napokon s Kažimírom dohodol, že prekreslí len časť obchvatu Prešova - rýchlostnú cestu R4, ktorá vedie na Poľsko.
Rezort Arpáda Érseka by chcel, aby sa diaľnica začala stavať už začiatkom júna napriek tomu, že ešte stále nemá posudzovanie vplyvov diaľnice na životné prostredie. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť do štyroch rokov, teda v roku 2021.
Posudzovanie ekologických vplyvov na diaľnicu je pritom veľmi dôležité. Ak to štát nemá, Európska únie nemusí na stavbu poskytnúť eurofondy. V praxi by to znamenalo, že štát diaľnicu by zaplatil zo svojich peňazí.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie diaľnice by malo byť dokončené podľa informácií denníka SME do konca leta.
Nová diaľnica podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti osobným autám skráti jazdu o takmer 19 minút, nákladným automobilom o takmer 18 minút.
Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent.
„Som rád, že vyhral zdravý rozum. Diaľnica pomôže nielen Prešovčanom, ale aj Košickému kraju, ktorí používajú diaľnicu z Košíc do Bratislavy. Zatraktívni sa tým severná trasa,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešov
Ondrej Matej o obchvate: Navrhovaná štyristomiliónová úspora je nezmysel
Prešov napoja na diaľnice dve veľké križovatky. Na oboch sa pracuje
Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia
Prešovský slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu
Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery
O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy
Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť
Obchvat Prešova: Úradníci na ministerstve spolu s vedením zaspali
Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.