Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat

Kilometer osemkilometrového úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vyjde vyše 40 miliónov eur.

PREŠOV, BRATISLAVA. Jedna z najdrahších diaľnic na kilometer v histórii Slovenska sa môže začať stavať. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) vo štvrtok doobeda podpísal zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova.

Úsek diaľnice Prešov, západ - Prešov, juh štát postaví za približne 340 miliónov eur konzorcium firiem okolo Eurovie. Kilometer diaľnice podľa prepočtov vyjde na viac ako 42 miliónov eur.

Okrem Eurovie je súčasťou konzorcia aj Doprastav, ktorý formálne vlastní Dušan Mráz a stavebná spoločnosť Metrostav.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove Érsek.

Predražená diaľnica?

Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Do súťaže pôvodne ponúkli sumu 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer teda 45 miliónov eur.

Tender na výstavbu obchvatu Prešova spustil ešte minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Okrem neho začal vtedy súťažiť aj diaľničný obchvat Čadce a severo-východný obchvat Košíc.

Tesne po otvorení obálok s výnimkou diaľničného obchvatu Košíc mimovládna organizácia INEKO upozornila na výrazný nárast cien v porovnaní s minulosťou. Na porovnanie cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov stojí približne 30 miliónov eur.

V porovnaní s pôvodnou sa pritom cena mierne znížila. Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.

Do debaty o obchvat Prešova sa pred niekoľkými týždňami pritom zapojil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa na to opýtal ministra financií Petra Kažimíra (Smer).

V liste mu odpovedal, že v Prešove by sa dalo celkovo ušetriť až 400 miliónov eur. Érsek sa napokon s Kažimírom dohodol, že prekreslí len časť obchvatu Prešova - rýchlostnú cestu R4, ktorá vedie na Poľsko.

Skráti čas a cestu

Rezort Arpáda Érseka by chcel, aby sa diaľnica začala stavať už začiatkom júna napriek tomu, že ešte stále nemá posudzovanie vplyvov diaľnice na životné prostredie. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť do štyroch rokov, teda v roku 2021.

Posudzovanie ekologických vplyvov na diaľnicu je pritom veľmi dôležité. Ak to štát nemá, Európska únie nemusí na stavbu poskytnúť eurofondy. V praxi by to znamenalo, že štát diaľnicu by zaplatil zo svojich peňazí.

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie diaľnice by malo byť dokončené podľa informácií denníka SME do konca leta.

Nová diaľnica podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti osobným autám skráti jazdu o takmer 19 minút, nákladným automobilom o takmer 18 minút.

Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent.

„Som rád, že vyhral zdravý rozum. Diaľnica pomôže nielen Prešovčanom, ale aj Košickému kraju, ktorí používajú diaľnicu z Košíc do Bratislavy. Zatraktívni sa tým severná trasa,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...