Analytický tím ministerstva financií vypočítal, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov lacnejšie.
Juhozápadný obchvat Prešova na diaľnici D1 podľa ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most - Híd) treba postaviť tak, ako sa vysúťažil. Minister nesúhlasí so zrušením tendra na výstavbu obchvatu napriek analýze ministerstva financií.
Ľudia z analytického tímu ministerstva financií, čo posudzujú projekty z hľadiska Hodnoty za peniaze, totiž tvrdia, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov eur lacnejšie. Minister financií Peter Kažimír o tom minulý týždeň v liste informoval aj prezidenta Andreja Kisku.
"Je to názor analytikov, ktorí povedali, že je možnosť ušetriť štyristo miliónov eur. Vyzval by som tých, ktorí to povedali, nech sa toho chopia a ušetria štyristo miliónov na projektoch v okolí Prešova. Nie je to len samotný obchvat, ktorý je teraz pripravený," povedal Érsek v pondelok na tlačovej besede na ministerstve dopravy. "Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie)," uviedol minister. Malo by sa tak stať do leta, aby sa mohlo začať stavať.
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vypočítal, že na stavebných nákladoch na juhozápadnom obchvate Prešova sa dá ušetriť zhruba 6 %. Z vysúťaženej ceny vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, ktorú navrhlo združenie na čele so stavebnou spoločnosťou Eurovia SK, a. s., to predstavuje približne 21 mil. eur. "Vyzval som konzorcium, ktoré má stavať toto dielo, inžinierov, súdnych znalcov, aby si tento týždeň sadli za jeden stôl a vydiskutovali, kto kde vidí zvýšené ceny a svoje úspory," povedal Érsek.
Juhozápadný obchvat Prešova je plánovaný v dĺžke takmer 8 kilometrov a jeho súčasťou má byť vyše dvojkilometrový tunel Prešov. Vysúťažená cena v prepočte na jeden kilometer samotného obchvatu, vrátane tunela, dosahuje približne 45 mil. eur na kilometer. V spomínanej cene 356 mil. eur je aj výstavba príjazdových ciest v dĺžke zhruba jedenásť kilometrov, dve tunelové rúry, osemnásť mostov a dve veľké križovatky. Prepočítaná cena po zohľadnení týchto objektov je tak výrazne nižšia.
"Konečná suma na kilometer vychádza okolo 19 mil. eur na tento zložitý úsek. Nemôžem si dovoliť v tomto momente hazardovať, pretože je to veľmi dôležitý úsek, súčasť D1," upozornil Érsek. V súvislosti s možnosťou východného obchvatu Prešova poznamenal, že ten vôbec nie je v územnom pláne mesta. "Môžeme začať znovu kresliť diaľnicu, ale v konečnom dôsledku sa dopracujeme k tomu, že v Prešove diaľnica bude za osem až deväť rokov. Toto si nemôžeme dovoliť. Pristupujem k tejto veci veľmi zodpovedne a samozrejme nemienim hazardovať s finančnými prostriedkami nášho štátu," dodal minister dopravy.
Príprava výstavby úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh trvala osem rokov a stála už takmer 50 mil. eur. "Východnému obchvatu, ktorý navrhuje tím ministerstva financií, chýba kompletná príprava, potrebné povolenia, vrátane výkupu pozemkov. Je vysoko pravdepodobné, že príprava východného obchvatu by trvala rovnaký čas a napokon aj rovnaké peniaze," upozornil Érsek.
Verejné obstarávanie na pripravovaný severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 po Kapušany v dĺžke takmer 15 kilometrov by sa podľa Érseka mohlo začať do konca tohto roku. Stavba je momentálne v procese stavebného konania. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. plánovala začať s výstavbou tohto úseku ešte v minulom roku, no doteraz nevyhlásila súťaž na zhotoviteľa.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť
Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Bratislavský obchvat ocenili. Je PPP projektom roka v Európe
Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.