Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce

Analytický tím ministerstva financií vypočítal, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov lacnejšie.

13. 02. 2017

Juhozápadný obchvat Prešova na diaľnici D1 podľa ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most - Híd) treba postaviť tak, ako sa vysúťažil. Minister nesúhlasí so zrušením tendra na výstavbu obchvatu napriek analýze ministerstva financií.

Ľudia z analytického tímu ministerstva financií, čo posudzujú projekty z hľadiska Hodnoty za peniaze, totiž tvrdia, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov eur lacnejšie. Minister financií Peter Kažimír o tom minulý týždeň v liste informoval aj prezidenta Andreja Kisku.

Vyzval analytikov, nech sa toho chopia

"Je to názor analytikov, ktorí povedali, že je možnosť ušetriť štyristo miliónov eur. Vyzval by som tých, ktorí to povedali, nech sa toho chopia a ušetria štyristo miliónov na projektoch v okolí Prešova. Nie je to len samotný obchvat, ktorý je teraz pripravený," povedal Érsek v pondelok na tlačovej besede na ministerstve dopravy. "Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie)," uviedol minister. Malo by sa tak stať do leta, aby sa mohlo začať stavať.

Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vypočítal, že na stavebných nákladoch na juhozápadnom obchvate Prešova sa dá ušetriť zhruba 6 %. Z vysúťaženej ceny vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, ktorú navrhlo združenie na čele so stavebnou spoločnosťou Eurovia SK, a. s., to predstavuje približne 21 mil. eur. "Vyzval som konzorcium, ktoré má stavať toto dielo, inžinierov, súdnych znalcov, aby si tento týždeň sadli za jeden stôl a vydiskutovali, kto kde vidí zvýšené ceny a svoje úspory," povedal Érsek.

Juhozápadný obchvat Prešova je plánovaný v dĺžke takmer 8 kilometrov a jeho súčasťou má byť vyše dvojkilometrový tunel Prešov. Vysúťažená cena v prepočte na jeden kilometer samotného obchvatu, vrátane tunela, dosahuje približne 45 mil. eur na kilometer. V spomínanej cene 356 mil. eur je aj výstavba príjazdových ciest v dĺžke zhruba jedenásť kilometrov, dve tunelové rúry, osemnásť mostov a dve veľké križovatky. Prepočítaná cena po zohľadnení týchto objektov je tak výrazne nižšia.

Suma na kilometer vychádza okolo 19 mil. eur

"Konečná suma na kilometer vychádza okolo 19 mil. eur na tento zložitý úsek. Nemôžem si dovoliť v tomto momente hazardovať, pretože je to veľmi dôležitý úsek, súčasť D1," upozornil Érsek. V súvislosti s možnosťou východného obchvatu Prešova poznamenal, že ten vôbec nie je v územnom pláne mesta. "Môžeme začať znovu kresliť diaľnicu, ale v konečnom dôsledku sa dopracujeme k tomu, že v Prešove diaľnica bude za osem až deväť rokov. Toto si nemôžeme dovoliť. Pristupujem k tejto veci veľmi zodpovedne a samozrejme nemienim hazardovať s finančnými prostriedkami nášho štátu," dodal minister dopravy.

Príprava výstavby úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh trvala osem rokov a stála už takmer 50 mil. eur. "Východnému obchvatu, ktorý navrhuje tím ministerstva financií, chýba kompletná príprava, potrebné povolenia, vrátane výkupu pozemkov. Je vysoko pravdepodobné, že príprava východného obchvatu by trvala rovnaký čas a napokon aj rovnaké peniaze," upozornil Érsek.

Verejné obstarávanie na pripravovaný severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 po Kapušany v dĺžke takmer 15 kilometrov by sa podľa Érseka mohlo začať do konca tohto roku. Stavba je momentálne v procese stavebného konania. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. plánovala začať s výstavbou tohto úseku ešte v minulom roku, no doteraz nevyhlásila súťaž na zhotoviteľa.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov, severný obchvat, R4

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

R4, rýchlostná cesta

Priamo súvisiace články

Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom 

Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť 

Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur 

Minister dopravy Árpád Érsek podporuje obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách 

Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate 

Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne 

Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov 

Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie 

Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020 

Bratislavský obchvat ocenili. Je PPP projektom roka v Európe 

Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme 

Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky 

Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu 

Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde 

Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov 

Čo je v doprave hodnota za peniaze 

Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo 

Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.