Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný

Tender na výstavbu úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh, vyhralo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia za 356 miliónov eur.

BRATISLAVA. To, čo minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sľúbil, nesplní. Diaľničný obchvat Prešova sa nemá posudzovať cez hodnotu za peniaze. Takmer osemkilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ, - Prešov, juh chce šéf rezortu dopravy začať stavať aj bez analýzy. Už na jar.

„Súťaž, ktorá prebehla, nespochybňujem a nikto ju doteraz nenapadol. Súťaž je ukončená, je vybraná najlepšia ponuka,“ povedal pre TASR Érsek počas svojej piatkovej návštevy Prešova.

Súťaž na diaľničný takmer osem kilometrový obchvat Prešova vyhralo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia. V súťaži, ktorú vypisoval ešte exminister dopravy Ján Počiatek zo Smeru, ponúklo cenu 356 milióna eur.

V prepočte na jeden kilometer  vyjde výstavba tejto diaľnice na približne 45 miliónov eur. Na porovnanie: výstavba približne 13-kilometrovej autostrády, ktorej súčasťou je 7,5-kilometrový tunel Višňové, je lacnejšia o 15 miliónov eur.

Podozrenia z kartelu

Na vysokú cenu za diaľnicu upozornila v minulosti mimovládna organizácia INEKO. Historicky ide o najvyššiu kilometrickú cenu z celej D1, aj preto tu vznikli podozrenia z kartelu stavebných firiem.

Nielen cena za výstavbu diaľnice je problém. Diaľnici chýba aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. Je to dôležité pre získanie eurofondov. Ak posúdenie vplyvov na životné prostredie ministerstvo mať nebude, môže hroziť, že Brusel výstavbu štvorprúdovky nepreplatí.

Érsek chce tento problém vyriešiť v priebehu najbližších mesiacov. Za ten čas chce dať posúdiť aj vysúťaženú cenu. Analýzu má spraviť Ústav súdneho inžinierstva. Ako sa však zachová, ak cena nevyjde ako výhodná, Érsek nespresnil.

„Posudok ústavu sa hodí ako alibi pred verejnosťou. Aké skúsenosti s oceňovaním stavieb diaľnic môže mať takýto ústav? Najskôr žiadne. Spĺňa tak obe podmienky: znie dôveryhodne a cenu nespochybní,“ vraví analytik Inštitútu INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol šéfom Inštitútu stratégie na ministerstve dopravy za čias Jána Figeľa (KDH).

Kovalčík je presvedčený, že čas zopakovať tender na zhotoviteľa ešte stále je. Tentoraz by to bolo bez zbytočného obmedzenia súťaže, ktoré navýšilo ponúknuté ceny, doplnil Kovalčík.

Za ušetrené peniaze by sa podľa neho dalo Prešovu a celému regiónu pomôcť menšími opatreniami, ktoré by preťažené cesty aspoň sčasti odľahčili, a to oveľa skôr, ako bude obchvat.

Rezort dopravy však oponuje. Bežne prezentované prepočty na kilometer podľa neho totiž vôbec nezohľadňujú špecifiká tohto projektu, ako je napríklad veľká križovatka pri Prešove.

Kedy ho dokončia?

Začať s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova sa má začať na jar budúceho roka. Minister dopravy sľubuje, že stavbári ho dokončia v priebehu roka 2020.

Ide o nesplniteľný sľub. Výstavba diaľnice sa plánuje na štyri roky. To by znamenalo dokončenie autostrády až v roku 2021.

„Ťažko veriť niekomu, kto diaľnicu chce najprv hodnotiť cez hodnotu za peniaze, potom cez posudok Žilinskej univerzity. Veľmi silno pochybujem, že na jar sa začne stavať. Reálny termín je koncom leta 2017,“ skonštatoval šéf Institútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.