Etický kódex Váhostavu

Keď Váhostav píše v etickom kódexe o dôvere, úcte a zmluvných vzťahoch, je to iba výsmech.

Spôsob, ako funguje biznismodel veľkých stavebných firiem, ktoré vyhrávajú tendre na veľké zákazky, stojí za rozpitvanie.

Na začiatku stojí úspech v tendri. Tu sa stáva pravidlom, že najlacnejšie návrhy, ktoré predkladajú zahraničné stavebné korporácie, sú škrtnuté. Hoci aj tie by na výstavbu zamestnali tunajších ľudí, resp. dodávateľov.

Formálne sú vyhadzovaní pre nejakú nepodstatnú chybu v dokumentácii. Ak by tam aj bola, je pre štát výhodnejšie, aby sa malé formálne nedostatky dali v priebehu súťaže napraviť, ako kvôli nim zaplatiť desiatky miliónov eur navyše. To sa deje, keď sa radšej vyberie iná ponuka.

Treba zopakovať, že veľké slovenské stavebné firmy, o ktorých je reč, majú za chrbtom najväčších politických biznismenov.

Potom nasleduje druhá fáza optimalizácie. Tou je spôsob, akým výhercovia narábajú so subdodávateľmi. Aby výhercovia tendrov neboli vyradení zo súťaže, musia mať v poriadku vzťahy s verejnými inštitúciami. Reč je najmä o sociálnej a zdravotných poisťovniach.

Našli však spôsob, ako sa optimalizovať aj v tejto oblasti. Keďže na veľkú časť výkonov si najímajú ďalšie firmy, sú to ich zamestnanci, kto na to doplatí.

Týmto firmám odkladajú platby za dodané výkony, aj na celé roky. V princípe tak nedodržujú záväzky aj k poisťovniam, akurát nútia iných, aby to vzali na seba.

Okrem toho, že komplikujú život veľkému počtu rodín, si zároveň čistia priestor na trhu. Ak sa kvôli ich postupu vo finančných problémoch ocitnú ďalšie stavebné firmy, znižuje sa počet tých, čo s môžu hlásiť o štátne zákazky. Neprejdú cez sito spoľahlivosti.

Výhercovia tendrov na tom zarobia aj priamo. Ak odďaľujú splatnosť svojich záväzkov voči firmám, ktoré si objednali, znížia sa ich finančné náklady. Nemusia totiž toľko vyjednávať s bankami o preklenovacích úveroch a hlavne za tie úvery nemusia platiť úroky.

Preto, keď si Váhostav napíše do etického kódexu, že „vzťahy s dodávateľom sú založené na vzájomnej dôvere a úcte a dodržiavaní zmluvných vzťahov“, je to iba výsmech. A keďže na začiatku stojí rozhodnutie o tom, kto by mal tender vyhrať, je to aj výsmech zo strany štátu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...