Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600 až 700tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.
Bratislava - Aj jednoeurový poplatok môže priniesť státisícové príjmy. Svedčí o tom prípad súkromnej firmy SkyToll, ktorá má na Slovensku prevádzkovať elektronický výber mýta.
Tejto firme štát dovolil vyberať za každý prístroj, cez ktorý sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách - čiže takzvanú palubnú jednotku - jedno euro. Prístroj by mal mať každý jeden nákladiak.
Otázkou je, koľko ich na našich spoplatnených cestách bude. Konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže o mýto prihlásilo s najlacnejšou ponukou, predpokladá, že ich bude zhruba 670-tisíc. „To je počet palubných jednotiek, ktoré sú zakalkulované v našej ponuke," povedal Peter Newole zo Slovakpassu.
Konzorcium ponúkalo, že náš systém postaví a sprevádzkuje za 19 miliárd korún.
Keby sa naplnili predpoklady Slovakpassu, SkyToll si k vysúťaženým 850 miliónom eur pripíše ďalších 670tisíc eur. Ponuka Slovakpassu rovnako ako všetky ponuky okrem SkyTollu boli zo súťaže vyradené. Takisto to bolo aj s konzorciom Kapsch, ktoré počítalo s približne 800tisíc palubnými jednotkami. Toľko prístrojov je podľa Sylvie Košťálovej z konzorcia započítaných v cene za 12-ročný kontrakt v hodnote 22,575 miliardy korún.
Prepočty Kapschu zrejme nie sú ďaleko od pravdy. Svedčí o tom mýto v susednom Česku, kde ho Kapsch prevádzkuje. „Od januára 2007 platia mýto v Česku nákladné autá s hmotnosťou nad 12 ton. Aktuálne je vydaných do obehu zhruba 420-tisíc palubných jednotiek," povedal David Šimoník, hovorca projektu mýtoCZ. U nás majú mýto platiť autá od 3,5 tony a spoplatnených bude viac ciest.
V Česku je to 1200 kilometrov, u nás to má byť dvojnásobok. Odpoveď na otázku, koľko zarobí SkyToll cez jedno euro za každú palubnú jednotku, možno hľadať aj v Rakúsku. Spoplatnených tu je približne rovnaký počet kilometrov, ako má byť u nás a mýto tu platia autá nad 3,5 tony. V obehu je u našich rakúskych susedov podľa Košťálovej zhruba milión palubných jednotiek.
Košťálová tiež upozorňuje, že jednoeurový poplatok sa ešte môže kedykoľvek zvýšiť. Je totiž daný v mýtnom poriadku a zatiaľ nikto nepovedal, že by sa mal úplne zrušiť. Navyše, jedna palubná jednotka sa môže v priebehu roka ocitnúť vo viacerých kamiónoch, ak ju niekto napríklad po čase vráti.
Toto nie je posledná neznáma v otázke, koľko napokon dostane SkyToll za mýto. Príjmy z palubných jednotiek sa mu môžu aj krátiť, pretože do zákona o mýte sa dostala možnosť platiť mýto aj v automatoch. Pôvodne sa v zákone o elektronickom mýte písalo, že každý spoplatnený kamión musí mať palubnú jednotku. Jedna stojí 300 eur a čím menej by ich SkyToll musel kúpiť, tým viac ušetrí.
Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno tvrdil, že automatový systém a rovnako ani poplatky za poskytnutie palubnej jednotky sa nebudú „nateraz" uplatňovať. Poplatky však budú nateraz jednoeurové a môžu sa meniť. Prečo Vážny zmenil názor, sa nám nepodarilo zistiť ani s odstupom času. K otázkam sa nevyjadrili Národná diaľničná spoločnosť ani SkyToll.
Isté je, že jednoeurový poplatok neprekáža dopravcom, keďže na mýte zaplatia oveľa viac. Trápi ich to, že mýto nie je nejednoznačné. Jasné nie je napríklad to, či si musia, alebo nesmú palubnú jednotku pripevniť do zorného poľa na sklo kamióna.
Najnovšie to podľa denníka Pravda vyzerá tak, že pri jazde budú musieť byť kamionisti zvlášť obozretní. Medzi sebou by totiž mali dodržiavať 50-metrovú vzdialenosť, aby bol systém od SkyTollu schopný prečítať poznávacie značky. Podľa Košťálovej to znamená, že systém nemá dobrú rozpoznateľnosť. V Česku systém prečíta značky od jedného metra.
Autobusy budú mýto platiť, poplatok sa im však zníži o polovicu
Kamióny sa nebudú môcť priblížiť, aby neprekabátili mýto
Ani ministerstvu nie je jasné, kto bude za diaľnice platiť mýto elektronicky
SkyTollu priklepli extra poplatky
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.