Euro k euru, SkyToll získa státisíce

Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600­ až 700­tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.

Bratislava - Aj jednoeurový poplatok môže priniesť státisícové príjmy. Svedčí o tom prípad súkromnej firmy SkyToll, ktorá má na Slovensku prevádzkovať elektronický výber mýta.

Tejto firme štát dovolil vyberať za každý prístroj, cez ktorý sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách - čiže takzvanú palubnú jednotku - jedno euro. Prístroj by mal mať každý jeden nákladiak.

Otázkou je, koľko ich na našich spoplatnených cestách bude. Konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže o mýto prihlásilo s najlacnejšou ponukou, predpokladá, že ich bude zhruba 670-tisíc. „To je počet palubných jednotiek, ktoré sú zakalkulované v našej ponuke," povedal Peter Newole zo Slovakpassu.

Konzorcium ponúkalo, že náš systém postaví a sprevádzkuje za 19 miliárd korún.

Keby sa naplnili predpoklady Slovakpassu, SkyToll si k vysúťaženým 850 miliónom eur pripíše ďalších 670­tisíc eur. Ponuka Slovakpassu rovnako ako všetky ponuky okrem SkyTollu boli zo súťaže vyradené. Takisto to bolo aj s konzorciom Kapsch, ktoré počítalo s približne 800­tisíc palubnými jednotkami. Toľko prístrojov je podľa Sylvie Košťálovej z konzorcia započítaných v cene za 12-ročný kontrakt v hodnote 22,575 miliardy korún.

Skúsenosti z iných krajín

Prepočty Kapschu zrejme nie sú ďaleko od pravdy. Svedčí o tom mýto v susednom Česku, kde ho Kapsch prevádzkuje. „Od januára 2007 platia mýto v Česku nákladné autá s hmotnosťou nad 12 ton. Aktuálne je vydaných do obehu zhruba 420-tisíc palubných jednotiek," povedal David Šimoník, hovorca projektu mýtoCZ. U nás majú mýto platiť autá od 3,5 tony a spoplatnených bude viac ciest.

V Česku je to 1200 kilometrov, u nás to má byť dvojnásobok. Odpoveď na otázku, koľko zarobí SkyToll cez jedno euro za každú palubnú jednotku, možno hľadať aj v Rakúsku. Spoplatnených tu je približne rovnaký počet kilometrov, ako má byť u nás a mýto tu platia autá nad 3,5 tony. V obehu je u našich rakúskych susedov podľa Košťálovej zhruba milión palubných jednotiek.

Otvorené sú ďalšie možnosti

Košťálová tiež upozorňuje, že jednoeurový poplatok sa ešte môže kedykoľvek zvýšiť. Je totiž daný v mýtnom poriadku a zatiaľ nikto nepovedal, že by sa mal úplne zrušiť. Navyše, jedna palubná jednotka sa môže v priebehu roka ocitnúť vo viacerých kamiónoch, ak ju niekto napríklad po čase vráti.

Toto nie je posledná neznáma v otázke, koľko napokon dostane SkyToll za mýto. Príjmy z palubných jednotiek sa mu môžu aj krátiť, pretože do zákona o mýte sa dostala možnosť platiť mýto aj v automatoch. Pôvodne sa v zákone o elektronickom mýte písalo, že každý spoplatnený kamión musí mať palubnú jednotku. Jedna stojí 300 eur a čím menej by ich SkyToll musel kúpiť, tým viac ušetrí.

Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno tvrdil, že automatový systém a rovnako ani poplatky za poskytnutie palubnej jednotky sa nebudú „nateraz" uplatňovať. Poplatky však budú nateraz jednoeurové a môžu sa meniť. Prečo  Vážny zmenil názor, sa nám nepodarilo zistiť ani s odstupom času. K otázkam sa nevyjadrili Národná diaľničná spoločnosť ani SkyToll.

Isté je, že jednoeurový poplatok neprekáža dopravcom, keďže na mýte zaplatia oveľa viac. Trápi ich to, že mýto nie je nejednoznačné. Jasné nie je napríklad to, či si musia, alebo nesmú palubnú jednotku pripevniť do zorného poľa na sklo kamióna.

Najnovšie to podľa denníka Pravda vyzerá tak, že pri jazde budú musieť byť kamionisti zvlášť obozretní. Medzi sebou by totiž mali dodržiavať 50-metrovú vzdialenosť, aby bol systém od SkyTollu schopný prečítať poznávacie značky. Podľa Košťálovej to znamená, že systém nemá dobrú rozpoznateľnosť. V Česku systém prečíta značky od jedného metra.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...