Eurofondy pôjdu viac na diaľnice

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výstavbu diaľnice D1 nepreruší. Chce však urýchliť napojenie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice na diaľnicu D1 pri Ružomberku. Pomôcť majú najmä eurofondy.

Bratislava - Vláda chce vyčleniť viac peňazí z eurofondov na diaľnice a protipovodňovú ochranu. Hovorca premiérky Rado Baťo potvrdil, že prehodnotia  Národný strategický referenčný rámec. Ficova vláda na jeho základe vyčlenila na dopravu 3,2 miliardy eur z celkového balíka 11,3 miliardy na programové obdobie 2007 až 2013. Z toho necelú miliardu vyčlenila na diaľnice.

Minister dopravy Ján Figeľ už naznačil, že spojenie Bratislavy s Košicami chce urýchliť cez pripojenie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice na diaľnicu D1 pri Ružomberku. Úsek by obchádzal Donovaly. „Súbežne s tým budeme pokračovať vo výstavbe D1. Rýchlostnú cestu R1 však chceme akcelerovať," povedal štátny tajomník ministerstva Ivan Švejna.

S takýmto prepojením rátala aj bývalá vláda. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák to vníma ako dočasné riešenie, ktoré nerieši všetky problémy tranzitu. Šéf Inštitútu ochrany prírody Marián Jasík upozornil, že ani táto trasa nie je z environmentálneho hľadiska bezproblémová.

„Áno. Určite bude našou snahou prerozdeliť zdroje tak, aby sa viac vyčlenilo na infraštruktúru a protipovodňovú ochranu,“ potvrdil hovorca premiérky Rado Baťo zámer vlády.

Nové delenie zdrojov

Odborník na eurofondy Ján Rudolf hovorí, že ak vláda k tomu pristúpi, dohoda s Bruselom bude otázkou niekoľkých mesiacov. „Je to pomerne rýchly proces. Do konca roka by to mohli stihnúť. Aj keď je možné, že pre náš postoj ku gréckej pôžičke by sa to mohlo spomaliť, ale nepredpokladám to,“ povedal Rudolf.

Slovensko si na programové obdobie 2007 až 2013 vyjednalo z eurofondov 11,3 miliardy eur. Ficova vláda, ktorá zostavila Národný  strategický referenčný rámec po voľbách v roku 2006, si priority určila tak, že na operačný program dopravy vyčlenila 3,2 miliardy eur.

Doteraz sme z neho podľa Rudolfa vyčerpali 11,26 percenta. Program dopravy  nezahŕňa iba výstavbu diaľnic, ale aj železníc a regionálnych ciest. No ak by Slovensko chcelo na autostrády vyčleniť viac zdrojov, nebol by to problém, tvrdí Rudolf.

Napríklad na informatizáciu je vyčlenená takmer miliarda eur a veľmi sa nečerpá. Stovky miliónov eur by sa dali nájsť aj inde.

Vyjednávaniu v Bruseli by podľa viacerých odborníkov mohli pomôcť aj kontakty ministra dopravy Jána Figeľa, ktoré získal ako eurokomisár.

Zámer vlády spochybňuje exminister dopravy Ľubomír Vážny: „Tvrdenia o rýchlom presmerovaní financií z  fondov EÚ  sú zavádzajúce, ak by to bolo možné, neboli by sme hľadali iné zdroje financovania na takýto rozsah kilometrov.“

Na východ cez Donovaly

Minister Figeľ vo štvrtok informoval, že nepredĺžil kontrakt na dokončenie 75 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom formou verejno­súkromného partnerstva (PPP).

Vláda chce síce D1 dostavať, no Figeľ naznačil, že podstatne jednoduchšie môže byť napojenie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice na diaľnicu D1 pri Ružomberku. Ide zhruba o 53­-kilometrový úsek, ktorý obchádza Donovaly. Takéto prepojenie už naplánovala predchádzajúca vláda.

„Nie je to alternatíva. Súbežne s tým budeme pokračovať vo výstavbe D1. Rýchlostnú cestu R1 však chceme akcelerovať,“ povedal včera štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna.

Tým, že úseky D1 už nie sú v jednom PPP ­balíku, vláde sa podľa Švejnu rozviazali ruky a môžu začať robiť úseky na východe.

Prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom má byť lacnejšie ako 25-­kilometrový úsek medzi Žilinou a Martinom. Výstavba úseku cez Donovaly, ktorý obsahuje niekoľko tunelov, by podľa odhadov mohla stáť 1,6 miliardy eur. Dokončenie D1 si vyžiada zhruba 6 miliárd eur.

Ľubomír Palčák to vníma ako dočasné riešenie, ktoré však nevyrieši všetky problémy. Zaťaženie tranzitom do Českej republiky a Poľska vyrieši len dokončenie D1.

„Naše analýzy ukazovali, že najefektívnejším riešením by bolo dokončenie rýchlostnej cesty R3. Je súčasťou medzinárodného koridoru a ponúka väčší prínos z ekonomického a urbanistického pohľadu,“ povedal Palčák.

Dokončenie R3, ktorá by prepojila Šášovské Podhradie, Kremnicu a Martin, by bolo najlepším riešením aj podľa ochranárov. Jedna z alternatív ráta aj s prepojením Banskej Bystrice na R3.

Palčák pri dokončení R1 predpokladá podobné problémy v otázke životného prostredia, aké sa vyskytli pri úseku Turany – Hubová za Martinom v smere na Ružomberok.

„Predchádzajúcu vládu sme upozorňovali, že ani táto trasanie je z environmentálneho hľadiska bezproblémová,“ povedal šéf Inštitútu Ochrany prírody Marián Jasík.

Prechádza totiž cez územia Natury 2000. Z alternatív, ktoré pozná, by sa jedna vhodná našla. Celým úsekom od Slovenskej Ľupče až po Barborinu dolinu by viedol dlhý bázický tunel. Vyhol by sa tak územiam Natury 2000. „Aj pri tomto variante však existuje dobré, zlé až úplne nevhodné riešenie,“ povedal Jasík.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...