Eurofondy sa našli na bratislavskú D4 a kysuckú D3

Ministerstvo dopravy použije na výstavbu bratislavského obchvatu podporne aj financie z Európskej únie. Rozhodnutie nového ministra dopravy Romana Brecelyho v stredu odobrila vláda.

Dodatočné finančné prostriedky sa podarilo nájsť vďaka zmenám v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII). Na výstavbu nultého obchvatu hlavného mesta D4/R7 ministerstvo z eurofondov uvoľní 51,7 milióna eur, čo je však len zlomok celkových nákladov.

Podstatnejšiu koncesnú zmluvu na výstavbu bratislavského obchvatu má ministerstvo čas podpísať do 13. mája. Na budúci týždeň v stredu projekt opätovne prerokuje vláda. Európske finančné prostriedky bude možné použiť na výstavbu bratislavského obchvatu vďaka zmenám v novom operačnom programe na čerpanie eurofondov, ktoré včera schválila vláda. Zmeny sa týkajú financovania prioritnej osi 2.

Pred chválenými zmenami sa mohli peniaze z OPII použiť na výstavbu úsekov diaľnic D1 a D3. „Na rozdiel od implementácie projektov na diaľniciach D1 a D3, pri ktorých sú prijímateľovi zdroje OPII poskytované formou nenávratného grantu, financovanie výstavby diaľnice D4 bude realizované návratnou formou pomoci cez finančné nástroje,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Cez finančné nástroje ministerstvo vyčlenilo z OPII 140 miliónov eur, z čoho na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest môže použiť 51,7 milióna eur. Ministerstvo chce financie do projektu obchvatu naliať cez Slovak Investment Holding. Rezort dopravy však v súčasnosti nepozná úsporu verejných financií, ktorú použitím európskych peňazí v danom projekte dosiahne.

PPP projekt na výstavu časti diaľnice D4 spolu s rýchlostnou cestou R7 s celkovou dĺžkou 59,1 kilometra má podľa víťaznej ponuky konzorcia Obchvat Nula stáť 1,9 miliardy eur. V cene je zahrnutá výstavba a 30-ročná prevádzka a údržba obchvatu. Slovensko by tak malo koncesionárovi ročne platiť 56,7 milióna eur.

Palčák: Za naplánované diaľnice treba zaplatiť ešte 16 miliárd eur

Európska komisia navyše v stredu schválila 201,7 milióna eur z Kohézneho fondu EÚ na výstavbu diaľničného úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno s dĺžkou 4 250 metrov. Celková cena daného úseku má dosiahnuť 243,6 milióna eur. Diaľničiari začali s jeho výstavbou v júni 2014. Pre vodičov by mal byť dostupný od júna 2017. Schválenie financií sa týka ešte dočerpania minulého programového obdobia na získavanie eurofondov z OPII.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.