Únia skúma tender na mýto. Brusel zaujíma nielen to, prečo sa úradníkom nepáčili lacnejšie ponuky, ale aj o to, či bolo nutné meniť zákon.
Bratislava - Európska komisia dala znova najavo, že sa jej nepáči, ako prebieha zákazka na dodávateľa mýtneho systému.
Ide o zákazku, ktorá bude stáť štát minimálne 20 miliárd korún a v ktorej výberová komisia riadená ľuďmi z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti vyhodila všetkých uchádzačov, ktorí ponúkali nižšiu cenu ako posledný účastník tendra.
Prvý raz sa na výber dodávateľa mýta Brusel oficiálne pýtal pred pol rokom. Jeho výhrady boli v porovnaní s terajškom jemné. Šlo o to, že výberová komisia žiadala od jedného zo súťažiacich vopred slovenskú certifikáciu na časť mýtnej technológie, pričom to nebolo potrebné. Túto chybu si slovenská strana uznala a napravila.
Text druhého listu slovenské orgány taja, no väčšina jeho obsahu z kuloárov komisie prenikla. „Dostali sme list od eurokomisie. Nie je to však žiadosť o začatie konania vo veci mýta, ale len žiadosť o dodatočné informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú súťaže o elektronické mýto,“ povedala hovorkyňa Stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzana Dutková.
Obsah listu priblížili denníku SME tri od seba nezávislé zdroje. Každý z nich má záujem na tom, aby sa vývoj tendra zmenil. No v prospech ich dôveryhodnosti hovorí, že ak by poskytli nepresné informácie, slovenské orgány by ich mohli jednoducho vyvrátiť. Stačilo by im zverejniť obsah oficiálnej korešpondencie s Bruselom.
Podnet na šetrenie dalo Bruselu taliansko-rakúske konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo v súťaži najnižšiu cenu. Stažovatelia komisiu presviedčali, že slovenské orgány zvýhodnili konzorcium francúzskej firmy SanToll a slovenskej firmy Ibertax, pretože voči nej nepostupovali rovnako tvrdo ako voči vyhodeným účastníkom.
Oficiálne Slovakpass aktuálnu situáciu nekomentuje, zhovorčivejší boli zástupcovia rakúskeho Kapschu. Aj táto firma ponúkla nižšiu cenu ako SanToll/Ibertax a tiež ju výberová komisia vyhodila. „Aj my máme informácie o podobných výhradách komisie,“ potvrdila kuloárne správy hovorkyňa Kapschu Silvia Košťálová. To, že sa eurokomisia zaoberala výhradami Slovakpassu, podľa nej znamená, že „sťažnosť považuje za opodstatnenú“.
Najlacnejšia ponuka v tendri na mýto pritom bola zhruba 19 miliárd korún, teda skoro o sedem menej, ako ponúkol SanToll a Ibertax.
Stanovisko ministerstva dopravy sa nám krátko pred Vianocami ani včera získať nepodarilo. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík mobil zdvihol. Na niekoľko rôznych otázok odpovedal rovnako: „Nevyjadrujeme sa k tendru, kým nebude uzatvorený.“ Preto sme sa nedozvedeli ani to, či pre prípadné výhrady eurokomisie diaľničná spoločnosť vyhlásenie víťaza oddiali.
Po schválení kontroverznej novely zákona o verejnom obstarávaní už diaľničnej spoločnosti prakticky nič nestojí v ceste, aby SanToll vyhlásila za víťaza. Vyradené konzorciá nemôžu podávať k tendru námietky rovnakého charakteru.
Eurokomisia mala v liste poukázať aj na sporný zákon o verejnom obstarávaní, ktorý prakticky zamedzil dotknutým účastníkom tendra podávať námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Brusel nemá právo zrušiť tender.
Ak nejakú inú námietku podajú, musia za ňu zaplatiť kauciu 20 miliónov korún. Keď s ňou neuspejú, peniaze späť nedostanú. Doteraz ani raz neuspeli. Okrem toho námietky už nemajú odkladný účinok na priebeh súťaže, nemôžu teda odďaľovať prípadné vyhlásenie výsledku. Eurokomisia sa podľa neoficiálnych informácii má pýtať aj na túto spornú novelu.
Keby eurokomisia napokon rozhodla, že výhrady Slovakpassu sú oprávnené a že Slovensko porušilo pravidlá únie o verejnom obstarávaní, hrozili by nám stámiliónové sankcie. Traja dotknutí účastníci tendra by si mohli nárokovať náhradu škody v podobe ušlého zisku alebo nákladov, ktoré na súťaž vynaložili. „V prvom prípade by išlo o miliardy, v druhom o stovky miliónov korún,“ povedala Košťálová.
Brusel sa zaujíma o priebeh slovenského mýtneho tendra
Brusel vytkol ministrovi Vážnemu tender
Brusel upozorňuje Slovinsko na neprimerané diaľničné poplatky
Brusel preskúma možné vyvlastňovanie energetických spoločností
Úrad poslal Bruselu vysvetlenie k vylúčeniam z tendra na mýto
Úrad má odpovedať na žiadosť Bruselu o mýtnom tendri
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.