Európska komisia rozširuje vyšetrovanie mýta

V Bruseli sa kopia sťažnosti na naše mýto. Európska komisia chce preto ďalšie vysvetlenia.

Bratislava - Zaviedli sme elektronické mýto, ale napokon sa mýtne platí aj neelektronicky. Stačí, ak si dopravca kúpi lístok na konkrétnu trasu. Volá sa to „ticketing". Do mýta sa dostal  z iniciatívy ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer). Podľa Európskej komisie je to problém.

„Môže to predstavovať podstatnú zmenu pôvodných podmienok verejnej súťaže," píše predstaviteľ eurokomisariátu pre vnútorný trh v liste, ktorý máme k dispozícii.

Znamená to, že keď sa o mýto súťažilo, o ticketingu nebolo ani zmienky. Ani súťažiaci preto nemohli správne oceniť svoje ponuky a mohli byť diskriminovaní.

Dnes tak ticketing môže zvýhodňovať prevádzkovateľa mýta - firmu SkyToll, ktorej najdrahšia ponuka vyše 852 miliónov eur tender napokon vyhrala. No najprv štátna Národná diaľničná vylúčila tri lacnejšie.

Komisia tiež v liste spochybňuje to, že ticketing automaticky pripadol SkyTollu a nesúťažilo sa o to, kto „lístkové" mýtne zabezpečí.

Sťažnosti a sťažnosti

V Bruseli sa  na mýto sťažovali Únia autodopravcov Slovenska, občianska iniciatíva a vyradené konzorcium Slovakpass. Všetkým prekážal aj ticketing.

„Nemôžeme ísť do detailov ale tieto sťažnosti sa týkajú spôsobu, akým sa zmluva na mýto napĺňa v praxi," povedala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Chantal Hughes.

Komisia preto poslala našim orgánom list. Je to doplnenie ku konaniu, ktoré proti nám pre mýto začala v máji minulého roka. Hughes dodala, že čas na odpoveď je 2 mesiace.

SkyToll zvýhodňujú

„Oficiálne nám žiadny dokument doručený nebol," reagoval hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Ticketing mal fungovať do konca marca, ale predvčerom  sa minister dohodol s dopravcami, že termín natiahnu.

Vraj to skracuje rady na hraniciach, kde by inak museli čakať na palubné jednotky a podpisovať mýtne zmluvy.

„Pripravujeme zmenu legislatívy tak, aby to mohlo byt platné aj naďalej," povedal Jurikovič. Dokedy, zatiaľ nikto nevie.

Každý deň s ticketingom však šetrí SkyTollu náklady. Jedna palubná jednotka stojí 300 eur. Keďže množstvo dopravcov zaplatí mýto cez lístok, SkyTollu odpadajú náklady na nákup palubných jednotiek, ktoré by inak musel mať každý kamión, hovorí právnik Tomáš Kamenec, zastupujúci vyradené konzorcium Kapsch.

Aj keď sa ticketing zruší, SkyToll ušetrí. Tým, že nemusel nakúpiť naraz trebárs 200­tisíc palubných jednotiek, nemusel si na ne napríklad požičiavať a platiť úroky.

Prešetrovanie mýtneho tendra je zatiaľ v prvom štádiu. Ak pochybnosti komisie nevyvrátime, môže sa vec dostať aj na Európsky súdny dvor.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.