Bratislava - Výstavba úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly na východ krajiny sa po opakovaných odkladoch môže rozbehnúť.
Európska komisia podmienečne súhlasila s projektom, čo je podmienkou pre poskytnutie miliardového úveru od Európskej investičnej banky. Napísali to dnes Hospodárske noviny. Úseky v celkovej dĺžke 75 kilometrov postavia súkromné firmy, štát bude investíciu splácať 30 rokov.
Finančné uzatvorenie projektu sa opakovane odkladalo práve pre chýbajúci súhlas Bruselu s pôžičkou EIB či pre nedostatok voľných zdrojov v bankách. Európska komisia si už skôr vyžiadala ďalšie zmierňujúce opatrenia stavby na prírodu; práve do uzatvorenia dohody o náprave ekologických škôd by sa podľa HN nemalo stavať v chránených územiach.
Denník napísal, že od budúceho týždňa sa môžu stavať úseky medzi Popradom a Prešovom a väčšina úsekov medzi Martinom a Ružomberkom. Práce, ktoré by mohli mať vplyv na lokality siete chránených území Natura 2000 a s nimi súvisiace ochranárske ciele, je nutné odložiť, citovali HN vedúcu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreu Elschekovú-Matisovú.
Štát by za postavenie a prevádzkovanie diaľnice mal konzorciu pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues postupne zaplatiť 9,13 miliardy eur. Vláda čelila kritike opozície, podľa ktorej je budovanie ciest prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) predražené.
PPP projektmi chce vláda urýchliť výstavbu cestnej infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostredníctvom PPP modelu by sa malo vybudovať aj 29 kilometrov diaľnice pri Žiline; jeho súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.
Výber koncesionárov pri PPP projektoch na rýchlostnú cestu R1 a diaľnicu D1 bol podľa šéfa Európskej banky pre obnovu a rozvoj na Slovensku Francois Lecavaliera transparentný. Ak by tak nebolo, banka by sa podľa neho na týchto projektoch nespolupodieľala, povedal na utorňajšom stretnutí HNClubu.
Aby bol podľa Lecavaliera PPP projekt úspešný, musí byť koncesionár vyberaný v transparentnom a konkurenčnom tendri.
"Ja si myslím, že pri rýchlostnej ceste R1, na ktorej sme sa dohodli minulý rok a pri diaľnici D1, ktorú dúfam finančne uzavrieme čoskoro, boli súťažné procesy pri výbere koncesionára, čo sme si overovali, transparentné. Som teda presvedčený, že z dlhodobého hľadiska budú PPP projekty pre Slovensko veľmi pozitívne," povedal.
Zastavenie projektov verejno-súkromného partnerstva by pre Slovensko prinieslo ročnú stratu 364,07 milióna eur. Najlacnejšie by vyšlo zastavenie už realizovanej výstavby R1. Tvrdí to Výskumný ústav dopravy v analýze dopadov možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest. Materiál dnes schválil vládny kabinet.
Najdrahšie by bolo stopnutie tretieho PPP balíka, ktorým sa majú vystavať vybrané úseky diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalkou. Slováci by tak ročne prišli o 169,17 milióna eur. O niečo menej, 127,25 milióna eur ročne, by Slovensko vyšiel prvý balík PPP. Ten je určený na výstavbu D1 medzi Dubnou Skalou a Sviniou. Tieto dva projekty ešte nie sú finančne uzavreté.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnica vytláča medvede na strmý zráz
Vláda nezohnala peniaze na PPP
Lecavalier: Celú pravdu o cene PPP ukáže čas
Diaľnice za každú cenu. Na rade je vzácne rašelinisko v Rojkove
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.